krillolie

Krillolie en cholesterolgehalte

 

 

Je hebt waarschijnlijk wel al gehoord over de voordelen van krillolie – maar wat is het, en hoe kan het helpen je cholesterol te verlagen?

 

Het is aangetoond dat het nemen van omega-3 vis- of krillolie is een aanrader is. Van omega-3 is bekend dat het een sleutelrol speelt in :

de gezondheid van het hart,
het verlagen van triglyceriden
het verlagen van de bloeddruk en
het remmen van ontstekingen.

De laatste jaren is er veel ophef over krillolie. Het zou zelfs beter zijn dan visolie voor de gezondheid van het hart. Deze mariene olie, die wordt gemaakt van garnaalachtige krill uit Antarctische wateren, bevat niet alleen aanzienlijke hoeveelheden van de omega-3 vetzuren EPA en DHA, maar ook fosfolipiden (die een integraal onderdeel vormen van de opbouw van celmembranen). Het bevat ook  krachtige antioxidanten, waaronder astaxanthine, een carotenoïde uit de nutriëntenfamilie waartoe ook bètacaroteen, luteïne en lycopeen behoren.

Krillolie wordt alom aangeprezen, niet alleen omdat het kan helpen het totale en “slechte” LDL-cholesterol te verlagen, maar ook omdat het zou kunnen helpen bij artritische gewrichtspijn en de fysieke en emotionele symptomen van het premenstrueel syndroom (PMS). Blijkbaar is het alleen de Antarctische krill (Euphausia superba) – niet zomaar een krill (er zijn wereldwijd 85 soorten geïdentificeerd) – die de bron is van de krachtige olie.

 

Helpt krillolie het cholesterolgehalte te verlagen?

 

Hoe werkt krillolie dan om het cholesterolgehalte te verlagen? Niemand weet het zeker. Maar in een 12 weken durend onderzoek met 120 mannen en vrouwen in de leeftijd van 25 tot 75 jaar, testten  onderzoekers de effecten van krillolie versus visolie op verhoogde lipidengehalten in het bloed. Ze  ontdekten dat het beter presteerde dan visolie bij het verlagen van het totale cholesterolgehalte, het “slechte” LDL-cholesterolgehalte en het hoge triglyceridengehalte – terwijl tegelijkertijd de hoeveelheden “goede” HDL-cholesterol toenamen. In de studie was een dosis van 1 tot 1,5 gram krill olie per dag significant succesvoller in het verlagen van LDL en triglyceride niveaus dan een dosis visolie die drie keer zo hoog was (3 gram). Krill olie in hogere doses (3 gram) verlaagde ook de bloedtriglyceriden, terwijl visolie dat niet deed. De onderzoekers vermoeden dat het de unieke moleculaire structuur van krillolie is die het zijn krachtige effecten geeft.

Krillolie of andere visolie zijn een perfecte manier om uw totale inname van omega-3 te verhogen, met veel potentiële gezondheidsvoordelen.

 

U kunt krillolie in capsulevorm kopen en In tegenstelling tot visolie wordt het niet ranzig bij kamertemperatuur en veroorzaakt het geen visachtige “oprispingen”. Een dosis van 1000 milligram krillolie per dag kan nuttig blijken voor de verlaging van het totale cholesterolgehalte en de verbetering van de triglyceriden. Een dosis van 500 milligram eenmaal daags kan u helpen om een goed cholesterolgehalte te behouden als u dat eenmaal hebt bereikt. Als u echter al een statine neemt, stop dan niet ten gunste van krillolie.


GOLDEN NATURALS KRILLOLIE CAPSULES 500 MG


Andere olie en cholesterolgehalte

 

Kook je veel met olijfolie en ben je ook benieuwd naar andere opties? Andere oliën die je kan proberen die zowel smaakvol als goed zijn voor het hart?

Fan zijn van enkelvoudig onverzadigde olijfolie is sowieso goed en ben je daarnaast ook een grote fan van een beetje extra vierge olijfolie gemengd met balsamicoazijn in salades? Super maar onthoud dan wel dat hoe goed onverzadigde oliën ook zijn, ze net als alle oliën relatief veel calorieën bevatten (120 per eetlepel). Als je probeert af te vallen, beperk dan je inname van oliën tot een paar eetlepels per dag. Hier zijn een paar andere hart-gezonde onverzadigde oliën die je misschien wilt proberen:

 

Avocado-olie:

Geperst uit de vlezige pulp rond de avocadopit, is deze olie met nootachtige smaak, net als olijfolie, rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten. Het heeft een hoog rookpunt, waardoor het goed is voor het bakken of roerbakken van vis, kip, of groenten. Het is ook heerlijk in vinaigrette dressings of om de groenten te besprenkelen.

 

Druivenpitolie:

Deze olie wordt gewonnen uit de pitten van druiven. De olie heeft ook een hoog rookpunt, waardoor hij goed is om in te bakken of te roerbakken. Hij is ook heerlijk in saladedressings. Sommige van de geïmporteerde oliën hebben een nogal druivige smaak, maar veel zijn vrij flauw of zelfs nootachtig van smaak. Probeer er een paar uit om te zien wat u het lekkerst vindt.

 

Notenoliën:

Het goede van notenoliën, zoals amandel-, hazelnoot-, macadamia- en walnootolie, is dat ze dezelfde enkelvoudig onverzadigde vetten leveren die ook in de noten zelf zitten (maar ze bevatten niet de vezels). Omdat de smaak van notenoliën door oververhitting afneemt, kunt u ze beter niet bakken, maar gebruiken in saladedressings of over gekookte pasta of groenten sprenkelen. Notenoliën kunnen snel ranzig worden, dus bewaar ze in de koelkast om ze vers te houden.

 

Pompoenpitolie:

Deze zeer smaakvolle, donkergroene, ondoorzichtige olie wordt gemaakt van geroosterde pompoenpitten en kan het best worden gebruikt in combinatie met lichtere oliën voor sauteren of in saladedressings. De olie kan ook onverdund worden gebruikt om vis of gestoomde groenten een aparte smaak te geven.

 

Zonnebloemolie:

Ook wel een aanbeveling is de relatief smaakloze zonnebloemolie, omdat het meer meervoudig onverzadigde vetten bevat dan welke andere olie dan ook. Het heeft ook een hoog rookpunt, waardoor het prima is om mee te sauteren of roerbakken. Je kunt het ook mengen met meer smaakvolle oliën voor hart-gezonde saladedressings.

 

Lees ook ons blog : gezonder-leven-is-echt-niet-moeilijk

(12)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *