lombucha

Kombucha, een probiotisch drankje, als onderdeel van een gezond dieet

 

Kombucha is een zoete, bruisende gefermenteerde thee. Veel mensen gebruiken het als een gezondheidsdrankje, maar heeft het ook echt voordelen voor de gezondheid?

Kombucha bevat probiotische of vriendelijke, bacteriën. Van deze micro-organismen is bekend dat ze iemands gezondheid bevorderen.

Daarom zijn er aanwijzingen dat kombucha een aantal gezondheidsvoordelen heeft, waaronder voordelen voor de darmgezondheid, de geestelijke gezondheid, het infectierisico en de levergezondheid.

Wat is kombucha?

Kombucha is een zoete, bruisende drank gemaakt van bacteriën, gist, suiker en thee. Het is meestal geel-oranje van kleur en heeft een lichtzure smaak.

Om kombucha te maken, fermenteert iemand gezoete groene of zwarte thee met een symbiotische kolonie van bacteriën en gist (SCOBY). Tijdens het fermentatieproces breekt de gist in de SCOBY de suiker in de thee af en komen vriendelijke probiotische bacteriën vrij.

Kombucha wordt koolzuurhoudend na de fermentatie, daarom is de drank bruisend.

Mogelijke voordelen voor de gezondheid

In de afgelopen jaren zijn mensen kombucha gaan gebruiken als een gezond alternatief voor conventionele koolzuurhoudende dranken en frisdrank.

Sommige studies suggereren dat probiotische bacteriën, zoals die in kombucha, verschillende gezondheidsvoordelen hebben.
In de onderstaande paragrafen gaan we in op deze potentiële gezondheidsvoordelen en wat het onderzoek op dit moment zegt.

gezondere levensstijl
Bekijk hier onze online trainingen voor een gezondere levensstijl

Darmgezondheid

Sommige onderzoeken tonen dat kombucha, net als andere gefermenteerde voedingsmiddelen, rijk is aan probiotica. Probiotische bacteriën zijn vergelijkbaar met de vriendelijke bacteriën die aanwezig zijn in de darmen.

Het eten van probiotica kan de algehele gezondheid van de darmen verbeteren. Probiotica kunnen het lichaam helpen een gezonde gemeenschap van micro-organismen in stand te houden.

Probiotica kunnen helpen bij

  • diarree als gevolg van antibioticagebruik
  • inflammatoire darmziekten
  • prikkelbare darm syndroom


Het is belangrijk om te onthouden dat deze voordelen wel vooral gerelateerd zijn aan probiotica supplementen, niet aan voedingsmiddelen en dranken die probiotica bevatten.

Meer onderzoek naar hoe deze drank de darmgezondheid verbetert is nodig, maar het verband tussen de twee toont wel aan dat het de spijsvertering kan ondersteunen.

Er is een duidelijk verband tussen de gezondheid van de darmen en de werking van het immuunsysteem. Een gezonde balans van darmbacteriën bevorderen de gezondheid van het immuunsysteem.

Het consumeren van een gezond dieet met veel probiotica-rijke voedingsmiddelen en dranken kan de gezondheid van de darmen helpen verbeteren.

Risico op infecties

Wanneer kombucha fermenteert, produceert het proces een soort zuur genaamd azijnzuur, dat ook aanwezig is in azijn. Van azijnzuur is bekend dat het antimicrobiële eigenschappen heeft.

Studies suggereren dat kombucha een antimicrobiële stof is, wat betekent dat het in staat is om microben te doden en een reeks bacteriën te helpen bestrijden.

Dit suggereert dat het infecties kan helpen voorkomen door de bacteriën die ze veroorzaken te doden voordat het lichaam ze opneemt.

Geestelijke gezondheid


Het drinken van probiotica-rijke kombucha zou een positieve mentale gezondheid kunnen bevorderen. Sterker nog, volgens sommige bronnen zou er een verband kunnen bestaan tussen probiotica en depressie.

Er zijn sterke verbanden tussen depressie en ontsteking, dus het ontstekingsremmende effect van kombucha zou kunnen helpen sommige symptomen van depressie te verlichten.

Er is sterk bewijs is dat probiotica supplementen depressie kunnen helpen verlichten.

Gezondheid van de lever


Kombucha bevat antioxidanten die helpen bij het bestrijden van moleculen in het lichaam die cellen kunnen beschadigen.

Sommige onderzoeken tonen aan dat het consumeren van deze drank, rijk aan antioxidanten, kan helpen beschermen tegen door medicijnen veroorzaakte leverschade.

Het suggereert dat het een rol zou kunnen spelen bij het bevorderen van een gezonde lever en het verminderen van leverontsteking.

Hoe maak je thuis kombucha

Om deze drank thuis te maken, kunnen mensen hun eigen SCOBY maken door water, suiker, zwarte of groene thee en kant-en-klare kombucha te verwarmen en te mengen.

Als de SCOBY klaar is, laat je hem een week of langer in de gezoete thee zitten, op kamertemperatuur. Bevestig een doek met elastiek over de bovenkant van de pot, in plaats van een deksel, om de SCOBY te laten ademen.

Het drankje is na 6-12 dagen klaar voor consumptie, afhankelijk van iemands smaakvoorkeur; hoe langer hij staat, hoe minder zoet hij zal worden.

 

Risico’s

Het is belangrijk om voorzichtig te zijn wanneer je het thuis maakt, omdat het te lang kan fermenteren. Het is ook mogelijk dat kombucha besmet raakt als iemand het niet in een steriele omgeving maakt.

Overgisting of besmetting kan gezondheidsproblemen veroorzaken, dus het kan veiliger zijn om kombucha in een winkel te kopen dan om het thuis te maken.

Als je kombucha koopt, kun je het beste kiezen voor merken die minder dan 4 gram (1 theelepel) toegevoegde suiker per portie bevatten.

Samenvatting

Kombucha heeft veel potentiële gezondheidsvoordelen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat onderzoek nog gaande is en dat niet alle voordelen bewezen zijn in studies met menselijke deelnemers.

Als iemand het op de juiste manier zelf maakt of in de winkel koopt, is kombucha een probiotisch drankje dat veilig is om van te genieten als onderdeel van een gezond dieet.

Lees ook ons blog: Iberogast-voor-darm-en-maagproblemen

(25)