koffievoordelen, koffierisico's, medischemallemolen.nl

Koffie drinken : gezondheidsvoordelen en risico’s

Als mensen aan koffie denken, denken ze meestal aan het vermogen om een energieboost te geven. Echter, volgens sommige onderzoeken kan koffie drinken ook enkele andere belangrijke gezondheidsvoordelen bieden, zoals een lager risico op leverkanker, diabetes type 2 en hartfalen.

Deskundigen schatten dat er wereldwijd zo’n 2,25 miljard kopjes koffie per dag worden gedronken.

Onderzoekers hebben gekeken naar de gezondheidsvoordelen van koffie drinken voor aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, inflammatoire darmziekten en leverziekten. Er is bewijs om sommige, maar niet alle, van deze beweringen te ondersteunen.

Koffie bevat een aantal nuttige voedingsstoffen, waaronder riboflavine (vitamine B-2), niacine (vitamine B-3), magnesium, kalium, en verschillende fenolverbindingen, of antioxidanten. Sommige deskundigen suggereren dat deze en andere ingrediënten in koffie het menselijk lichaam op verschillende manieren ten goede kunnen komen.

In dit artikel wordt ingegaan op de gezondheidsvoordelen van koffie drinken, het bewijs voor die voordelen en de risico’s van koffie drinken.

Is koffie drinken gezond?

De mogelijke gezondheidsvoordelen van het drinken van koffie zijn onder andere:

bescherming tegen diabetes type 2, de ziekte van Parkinson, leveraandoeningen en leverkanker en de bevordering van een gezond hart.

In de onderstaande paragrafen gaan we dieper in op deze voordelen.

Koffie en diabetes


Koffie kan diabetes type 2 en enkele andere aandoeningen helpen voorkomen en het kan helpen beschermen.

In 2014 ontdekten onderzoekers die gegevens verzamelden over meer dan 48.000 mensen dat degenen die hun koffieconsumptie gedurende 4 jaar met ten minste één kopje per dag verhoogden, een 11% lager risico op diabetes type 2 hadden dan degenen die hun inname niet verhoogden.

Een meta-analyse uit 2017 concludeerde dat mensen die elke dag vier tot zes kopjes cafeïnehoudende of cafeïnevrije koffie dronken, een lager risico op het metabool syndroom, waaronder diabetes type 2, leken te hebben.

Koffie en de ziekte van Parkinson


Verschillende studies hebben aangetoond dat cafeïne, dat aanwezig is in koffie en vele andere dranken, kan helpen beschermen tegen de ziekte van Parkinson.

Eén team concludeerde dat mannen die meer dan vier koppen koffie per dag drinken een vijf keer lager risico op Parkinson zouden kunnen hebben dan degenen die dat niet doen.

Bovendien kan de cafeïne in koffie helpen de beweging onder controle te houden bij mensen met Parkinson, volgens een studie uit 2012.

De bevindingen van een meta-analyse uit 2017 suggereerden een verband tussen koffieconsumptie en een lager risico op de ziekte van Parkinson, zelfs bij mensen die roken. Dit team vond ook dat mensen die koffie drinken mogelijk minder kans hebben op depressie en cognitieve aandoeningen zoals Alzheimer.

Er was echter niet genoeg bewijs om aan te tonen dat het drinken van cafeïnevrije koffie zou helpen de ziekte van Parkinson te voorkomen.

Koffie en leverkanker



Italiaanse onderzoekers ontdekten dat koffieconsumptie het risico op leverkanker met ongeveer 40% verlaagt. Sommige resultaten suggereren dat mensen die drie kopjes per dag drinken een 50% lager risico zouden kunnen hebben

Ook een literatuuronderzoek uit 2019 concludeerde dat “koffie-inname waarschijnlijk het risico op leverkanker verlaagt.”

Koffie en andere leverziekten



Een meta-analyse uit 2017 concludeerde dat het consumeren van elke soort koffie het risico op leverkanker, niet-alcoholische vette leverziekte en cirrose leek te verminderen.

Mensen die koffie consumeren hebben mogelijk ook een lager risico op galsteenaandoeningen.

In 2014 keken onderzoekers naar koffieconsumptie bij mensen met primaire scleroserende cholangitis (PSC) en primaire biliaire cirrose (PBC). Dit zijn auto-immuunaandoeningen die de galwegen in de lever aantasten.

Zij ontdekten dat mensen met PSC vaker minder koffie gebruikten dan mensen zonder de aandoening. Er waren geen aanwijzingen dat de koffie-inname verschillend was bij mensen met of zonder PBC.

Ook suggereerde een onderzoek uit 2014 een verband tussen koffieconsumptie en een lager risico op overlijden aan niet-virale hepatitis-gerelateerde cirrose. De onderzoekers suggereerden dat het drinken van twee of meer kopjes koffie per dag het risico met 66% zou kunnen verlagen.

Koffie en gezondheid van het hart


Een onderzoek uit 2012 concludeerde dat het drinken van koffie met mate, of het consumeren van ongeveer twee kopjes per dag, kan beschermen tegen hartfalen.

Mensen die elke dag matige hoeveelheden koffie dronken, hadden een 11% lager risico op hartfalen dan degenen die dat niet deden.

Een meta-analyse uit 2017 vond dat cafeïneconsumptie ten minste een klein voordeel kan hebben voor de cardiovasculaire gezondheid, waaronder de bloeddruk.

Sommige studies vonden echter hogere niveaus van bloedlipiden (vet) en cholesterol bij mensen die meer koffie consumeerden.

Voedingswaarde

Koffie bevat weinig calorieën, maar door suiker en room toe te voegen verandert de voedingswaarde.
Gewone zwarte koffie (zonder melk of room) bevat weinig calorieën. In feite bevat een typisch kopje zwarte koffie slechts ongeveer 2 calorieën. Door room of suiker toe te voegen wordt de caloriewaarde echter verhoogd.

Koffiebonen bevatten ook polyfenolen, een soort antioxidanten.

Antioxidanten kunnen het lichaam helpen zich te ontdoen van vrije radicalen, een soort afvalproduct dat het lichaam van nature produceert als gevolg van bepaalde processen.

Vrije radicalen zijn giftig en kunnen ontstekingen veroorzaken. Wetenschappers hebben verbanden gevonden tussen ontsteking en verschillende aspecten van het metabool syndroom, waaronder diabetes type 2 en obesitas.

In 2018 suggereerden sommige onderzoekers dat het antioxidantgehalte van koffie bescherming kan bieden tegen het metabool syndroom.

Risico’s van koffie drinken

Het drinken van te veel koffie kan ook enkele nadelige gevolgen hebben. In de onderstaande paragrafen behandelen we enkele van deze risico’s.

Botbreuken

Uit sommige studies is gebleken dat vrouwen die veel koffie drinken, een hoger risico op botbreuken hebben.

Mannen met een hogere koffie-inname lijken daarentegen een iets lager risico te hebben.

Zwangerschap

De onderzoekers voegden eraan toe dat koffieconsumptie tijdens de zwangerschap mogelijk niet veilig is. Er zijn namelijk aanwijzingen dat er een verband bestaat tussen een hoge koffieconsumptie en zwangerschapsverlies, een laag geboortegewicht en vroeggeboorte.

Endometriose

Er is mogelijk een hoger risico op endometriose bij vrouwen die koffie drinken, maar er is niet genoeg bewijs om een dergelijk verband te bevestigen.

Lees hier meer over endometriose

Gastro-oesofageale refluxziekte

Mensen die veel koffie drinken, hebben mogelijk een iets hoger risico op deze aandoening.

Angst

De consumptie van grote hoeveelheden cafeïne kan het risico op angstgevoelens verhogen, vooral bij mensen met een paniekstoornis of sociale angststoornis. Minder vaak kan het manie en psychose uitlokken bij mensen die er gevoelig voor zijn.

Geestelijke gezondheid

Een studie uit 2016 concludeerde dat een hoge inname van cafeïne tijdens de adolescentie kan leiden tot permanente veranderingen in de hersenen.

De wetenschappers achter de studie uitten hun bezorgdheid dat dit het risico op angstgerelateerde aandoeningen op volwassen leeftijd zou kunnen verhogen.

Aanwezigheid van giftige ingrediënten

In 2015 vonden onderzoekers relatief hoge niveaus van mycotoxinen in commerciële koffie. Mycotoxinen zijn toxische stoffen die koffie als natuurlijk product kunnen verontreinigen.

Samenvatting

Het drinken van drie tot vier kopjes koffie per dag kan gezondheidsvoordelen hebben.
Een meta-analyse uit 2017 concludeerde dat het voor de meeste mensen “over het algemeen veilig” is om drie tot vier kopjes koffie per dag te consumeren, en dat het doen hiervan het risico op bepaalde gezondheidsaandoeningen daadwerkelijk kan verminderen.

De auteurs van de studie waarschuwden echter dat roken alle voordelen van koffiedrinken teniet kan doen.

Cafeïne is een belangrijk kenmerk van koffie, maar koffie bevat veel verbindingen, en er zijn verschillende manieren om het te drinken. Dit maakt het moeilijk om precies te bepalen hoe koffie iemand beïnvloedt en welke bestanddelen welke voordelen en risico’s hebben.

Iemand die gezondheidsvoordelen uit koffie wil halen, moet vermijden de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te overschrijden en proberen de ingrediënten die hij toevoegt, zoals suiker, room of smaakstoffen, in het oog te houden, omdat deze mogelijk niet gezond zijn.

Zwangere vrouwen en mensen met een risico op botbreuken kunnen koffie beter vermijden.

Lees ook ons blog over suikervanger stevia als alternatief voor suiker

(31)