essentiële voedingsstoffen, medischemallemolen.nl

Wat zijn de 6 essentiële voedingsstoffen?

Het lichaam van een mens kan niet alles produceren wat het nodig heeft om te functioneren. Er zijn zes essentiële voedingsstoffen die mensen via de voeding moeten binnenkrijgen om in optimale gezondheid te blijven.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) merkt op dat de 6 essentiële voedingsstoffen van cruciaal belang zijn voor de voortplanting, goede gezondheid en groei van een persoon. De WHO verdeelt deze 6 essentiële voedingsstoffen in twee categorieën: micronutriënten en macronutriënten.

Micronutriënten zijn voedingsstoffen die een mens in kleine doses nodig heeft. Micronutriënten bestaan uit vitaminen en mineralen. Hoewel het lichaam er slechts kleine hoeveelheden van nodig heeft, kan een tekort een slechte gezondheid veroorzaken.

Macronutriënten zijn voedingsstoffen die een mens in grotere hoeveelheden nodig heeft. Macronutriënten omvatten water, eiwitten, koolhydraten en vetten.

De zes essentiële voedingsstoffen zijn vitaminen, mineralen, eiwitten, vetten, water en koolhydraten.

Vitaminen

Een dieet dat rijk is aan groenten, fruit en magere eiwitten zou iemand moeten voorzien van voldoende vitaminen.

Vitaminen zijn micronutriënten die een reeks gezondheidsvoordelen bieden, waaronder

het stimuleren van het immuunsysteem en
het helpen voorkomen of uitstellen van bepaalde vormen van kanker, zoals prostaatkanker
versterking van tanden en botten
helpen bij de calciumopname
behoud van een gezonde huid
het helpen van het lichaam bij het metaboliseren van eiwitten en koolhydraten
ondersteunen van gezond bloed
ondersteuning van de hersenen en het zenuwstelsel
Er zijn 13 essentiële vitaminen die door voedingsdeskundigen in twee groepen worden verdeeld: in vet oplosbare en in water oplosbare.

Vetoplosbare vitaminen zijn:

  • vitamine A
  • vitamine D
  • vitamine E
  • vitamine K

In water oplosbare vitaminen zijn:

  • vitamine B-1
  • vitamine B-12
  • vitamine B-6
  • vitamine B-2
  • vitamine B-5
  • vitamine B-3
  • vitamine B-9 (foliumzuur)
  • vitamine B-7

Iemand die een dieet volgt dat rijk is aan groenten, fruit en magere eiwitten, krijgt normaal gesproken alle vitaminen binnen die hij nodig heeft. Mensen die minder groenten en fruit eten en mensen met spijsverteringsproblemen kunnen een vitaminesupplement nodig hebben om een tekort te verminderen of te voorkomen.

gezondere levensstijl
De missie van Oersterk is om mensen oersterk te maken. Door een gezonde leefstijl. Doe je mee?

Mineralen

Mineralen zijn het tweede type micronutriënten. Er zijn twee groepen: mineralen en sporenmineralen. Het lichaam heeft een balans van mineralen uit beide groepen nodig voor een optimale gezondheid.

Belangrijke mineralen zijn:

magnesium
calcium
fosfor
zwavel
natrium
kalium
chloride

Belangrijke mineralen helpen het lichaam om het volgende te doen:

het vochtgehalte in evenwicht te houden
behoud van een gezonde huid, haar en nagels
de gezondheid van de botten te verbeteren

Sporenmineralen zijn:

ijzer
selenium
zink
mangaan
chroom
koper
jodium
fluoride
molybdeen

Sporenmineralen helpen bij:

het versterken van botten
het voorkomen van tandbederf
het helpen bij de bloedstolling
het helpen vervoeren van zuurstof
het ondersteunen van het immuunsysteem
ondersteuning van een gezonde bloeddruk

Iemand kan ervoor zorgen dat hij voldoende mineralen binnenkrijgt door de volgende voedingsmiddelen in zijn dieet op te nemen

rood vlees (beperk het gebruik ervan en kies magere stukken)
zeevruchten
gejodeerd keukenzout (minder dan 2.300 milligram per dag)
melk en andere zuivelproducten
noten en zaden
groenten
bladgroenten
fruit
gevogelte
verrijkt brood en granen
eidooiers
volle granen
bonen en peulvruchten

Eiwit

Eiwit is een macronutriënt dat elke cel in het lichaam nodig heeft om goed te functioneren.

Eiwitten vervullen verschillende functies, waaronder:

zorgen voor de groei en ontwikkeling van spieren, botten, haar en huid
de vorming van antilichamen, hormonen en andere essentiële stoffen
als brandstof dienen voor cellen en weefsels wanneer dat nodig is

Een mens kan eiwitten via zijn voeding binnenkrijgen. De volgende voedingsmiddelen zijn goede bronnen van eiwitten:

rood vlees (beperk het gebruik ervan en kies magere stukken)
gevogelte, waaronder kip en kalkoen
vis en andere zeevruchten
bonen en peulvruchten
eieren
zuivelproducten
soja
noten
sommige granen, waaronder quinoa

Hoewel vlees en vis over het algemeen de meeste eiwitten bevatten, kunnen veganisten en vegetariërs genoeg eiwitten halen uit verschillende plantaardige producten.

Vetten

Mensen associëren vetrijke voeding vaak met een slechte gezondheid. Toch heeft een mens bepaalde vetten nodig voor een optimale gezondheid.

Vetten voorzien het lichaam van energie en helpen het een aantal functies uit te voeren. Het is echter essentieel om gezonde vetten te consumeren, zoals enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten en verzadigde en transvetten te beperken of te vermijden.

Gezonde vetten helpen bij de volgende functies:

celgroei
bloedstolling
de opbouw van nieuwe cellen
het verminderen van het risico op hartaandoeningen en diabetes type 2
spierbeweging
evenwicht bloedsuiker
werking van de hersenen
opname van mineralen en vitamines
hormoonproductie
immuunfunctie

Een persoon kan gezonde vetten vinden in verschillende voedingsmiddelen, waaronder:

noten
vis, zoals zalm en tonijn
plantaardige oliën
kokosolie
zaden

Koolhydraten

Koolhydraten zijn essentieel voor het lichaam. Het zijn suikers of zetmelen die energie leveren voor alle cellen en weefsels in het lichaam.

Er zijn twee verschillende soorten koolhydraten: enkelvoudige en complexe. Mensen moeten hun inname van enkelvoudige koolhydraten, zoals wit brood, pasta en rijst, beperken. Het lichaam heeft echter complexe koolhydraten nodig om het volgende te ondersteunen

het immuunsysteem
de hersenfunctie
het zenuwstelsel
energie om taken uit te voeren
spijsverteringsfunctie

De volgende voedingsmiddelen bevatten complexe koolhydraten:

quinoa
bruine rijst
groenten
volkoren pasta, brood en andere gebakken goederen
havermout
fruit
gerst

Mensen moeten overmatig bewerkte producten die witte bloem bevatten en voedingsmiddelen met toegevoegde suiker vermijden.

Water

Water is waarschijnlijk de belangrijkste essentiële voedingsstof die een mens nodig heeft. Een mens kan maar een paar dagen overleven zonder water te drinken. Zelfs een lichte dehydratatie kan hoofdpijn en een verstoord fysiek en mentaal functioneren veroorzaken.

Het menselijk lichaam bestaat voor het grootste deel uit water, en elke cel heeft water nodig om te kunnen functioneren. Water helpt bij verschillende functies, waaronder:

het wegspoelen van gifstoffen
schokabsorptie
transport van voedingsstoffen
voorkomen van constipatie
smering
hydratatie

De beste bron voor water is het drinken van natuurlijk, ongezoet water uit de kraan of uit flessen. Mensen die niet van de smaak van gewoon water houden, kunnen er een kneepje citroen of andere citrusvruchten aan toevoegen.

Ook kan iemand extra water binnenkrijgen door fruit te eten dat veel water bevat.

Het is aan te raden om te voorkomen water binnen te krijgen uit suikerhoudende dranken. Onder suikerhoudende dranken vallen gezoete thee, koffie, frisdrank, limonade en vruchtensappen.

gezondere levensstijl

Samenvatting

Een persoon moet alle zes soorten essentiële voedingsstoffen binnenkrijgen voor een optimale gezondheid. Deze voedingsstoffen ondersteunen vitale functies, waaronder groei, het immuunsysteem, het centrale zenuwstelsel en het voorkomen van ziekten.

Normaal gesproken krijgt iemand die een gezond, uitgebalanceerd dieet eet met magere eiwitten, groenten, fruit, complexe koolhydraten en water, de voedingsstoffen binnen die hij of zij nodig heeft.

Iemand met spijsverteringsproblemen, die bepaalde medicijnen gebruiken of andere aandoeningen hebben, kunnen supplementen nodig hebben om hen te helpen de essentiële voedingsstoffen van het lichaam binnen te krijgen.

Lees ook ons blog: gezonde voedingsmiddelen

(129)