hometrainer, gezondheidsvoordelen,

De gezondheidsvoordelen van een hometrainer

De hometrainer is de perfecte sport om je benen en dijen te versterken en te verfijnen en dit terwijl je ook gewicht verliest. Maar wist je dat trainen op een hometrainer ook veel grote gezondheidsvoordelen heeft ? Het geeft een gevoel van geluk door de afscheiding van gelukshormonen, helpt ons ons zelfverzekerder te voelen, vermindert stress en angst, heeft antidepressieve effecten, vermindert het risico op verschillende ziekten en is uiterst efficiënt tegen slechte cholesterol. Hoewel vaak onbekend, zijn deze positieve effecten van lichaamsbeweging zeer effectief!

Hier zijn de top 10 gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging op een hometrainer

De hometrainer is goed voor je hart!

Het hart is een spier en zoals alle spieren moet het regelmatig getraind worden om in vorm te blijven!

Een goed getraind hart zorgt voor een lagere hartslag, zowel in rust als tijdens het sporten. Een goed getraind hart slaat dus minder vaak en wordt minder belast. De bloeddruk, die zorgt voor de bloedcirculatie in onze slagaders, is ook lager wanneer het hart gespierder is, omdat het bij elke samentrekking een groter volume bloed uitwerpt.

Op de middellange termijn zult u, als u regelmatig sport, uw cardio-ademhalingsvermogen verbeteren. U zult vooral in staat zijn een inspanning te leveren zonder meteen buiten adem te raken.

Deze gunstige effecten van sporten op het hart helpen het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen, hebben minder kans op een beroerte.

Deze gezondheidsvoordelen treden pas na enkele weken op als u minstens 2 tot 3 keer per week gedurende 30 tot 45 minuten per sessie sport. Om u te overtuigen, meet uw polsslag in rust en observeer de verbetering binnen 3-4 weken.

De hometrainer, als uithoudingsoefening, is ideaal om uw hart te trainen!

shop voor sport en revalidatie

Is de hometrainer goed voor de longen en het ademhalingsvermogen?

Regelmatig fietsen verhoogt de longcapaciteit niet, dat is het volume lucht dat kan worden ingeademd. In plaats daarvan hebben activiteiten zoals zwemmen of snorkelen een echte impact op de longcapaciteit. Sport en lichaamsbeweging verhogen echter de spierprestaties, zodat de spieren tijdens de inspanning minder zuurstof nodig hebben en minder kooldioxide produceren. U zult tijdens de inspanning dus minder snel buiten adem zijn dan wanneer u niet gewend bent te sporten. Bovendien kan regelmatig sporten u helpen uw ademhalingscapaciteit te verbeteren, omdat u leert de frequentie en intensiteit van uw ademhaling tijdens de inspanning beter te beheersen.

Mensen met een chronische longaandoening, astma of COPD bijvoorbeeld, kunnen sporten en kunnen zelfs hun klachten verbeteren door lichaamsbeweging. Als u zich in dit geval bevindt, moet u altijd eerst uw arts om advies vragen voordat u aan een fysieke activiteit begint.

WAT U MOET WETEN:
Longcapaciteit is niet gerelateerd aan fysieke prestaties. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat professionele atleten geen grotere longcapaciteit hebben dan niet-atleten, met inbegrip van marathonlopers.

De hometrainer om spieren te krijgen en je benen te versterken

Trainen op een hometrainer is perfect voor het strakker maken van je benen, dijen en billen, maar ook je armen, buik- en rugspieren. Je spieren werken vooral wanneer je de weerstand van je hometrainer verhoogt. Een laag weerstandsniveau is goed om op te warmen en het uithoudingsvermogen te verbeteren, maar niet om spieren te kweken. No pain, no gain!

Spieren werken op de hometrainer

  • De spieren van het onderlichaam (rood in het schema) werken permanent op de hometrainer: de bilspieren, de hamstrings (net onder de billen), de quadriceps (aan de voorkant van de dijen) en de kuiten (aan de achterkant van de dijen).
  • De buik- en rugspieren (geel in het schema) zorgen ervoor dat u de positie van uw lichaam kunt handhaven en werken dus ook.
  • De spieren van de armen (groen in het schema) werken ook, zij het in mindere mate dan de spieren van het onderste deel van het lichaam: de biceps en triceps die u in staat stellen het stuur vast te houden. Deze spieren werken meer wanneer u het stuur aanspant, bijvoorbeeld tijdens een intense inspanning.
  • Wanneer u opstaat en uit het zadel fietst met een hoge trapweerstand, werken de spieren van uw armen (biceps en triceps) en de spieren van de onderrug meer dan de spieren van de dijen (quadriceps) en de billen.

WAT U MOET WETEN:
Wees gerust: je dijen of je benen zullen niet in volume verdubbelen, zelfs niet als je regelmatig traint! De hometrainer blijft een cardiosport en is niet aangepast aan bodybuilding! Het zal u toelaten uw benen te verfijnen, uw dijen te verstevigen en uw bilspieren te versterken! Bovendien zullen de resultaten niet van de ene dag op de andere komen, helaas… Inderdaad, je moet volhouden om resultaten te krijgen.

Zoek en vergelijk hometrainers

Eén van de andere gezondheidsvoordelen trainen op de hometrainer is gewichtsverlies

Het gebruik van een hometrainer kan u helpen veel calorieën te verbranden en dus gewicht te verliezen. Wat u moet weten is dat hoe hoger de intensiteit van uw training, hoe meer calorieën u zult verbranden. Echter, hoe hoger de intensiteit van de training, hoe moeilijker het is om lang te blijven fietsen… Het is aan jou om de juiste balans te vinden of om 1 tot 2 keer per week een lange cardiotraining met lage tot gemiddelde intensiteit af te wisselen met bijvoorbeeld 1 keer per week een training met een hoge intensiteit zoals een HIIT.

Fysieke activiteit (1u) Verbrande calorieën :

Wandelen (5 km/u) 207 kcal
Hometrainer:
matige intensiteit 413 kcal
hoge intensiteit 620 kcal
zeer hoge intensiteit 738 kcal

Om 1 kg te verliezen, moet u 3 keer per week 1 uur op uw hometrainer trainen. Voor meer informatie, lees ons artikel over hoe u kunt afvallen op uw hometrainer.

Waarom is fietsen goed als je wilt afvallen? De hometrainer helpt u niet alleen calorieën en vet te verbranden, maar versterkt en verstevigt ook uw benen, dijen en billen. Het is daarom essentieel om een gezond en evenwichtig dieet te combineren met regelmatige training als je doel is om een atletisch silhouet en mooie benen te hebben!

De hometrainer vermindert het risico op diabetes type 2

Duursporten zoals fietsen op een hometrainer bieden veel voordelen voor diabetici. Wanneer we sporten of bewegen, verbruiken onze spieren glucose en als gevolg daarvan daalt de bloedsuikerspiegel. Diabetes wordt namelijk gekenmerkt door een teveel aan suiker in het bloed. Vele wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat sport en lichaamsbeweging de bloedsuikerspiegel bij diabetici verlagen.

Lichamelijke activiteit heeft ook voordelen voor de insuline. Insuline is een hormoon dat door het lichaam wordt afgescheiden en dat de bloedsuikerspiegel regelt. Dit met name door de bloedsuikerspiegel na de maaltijd te verlagen. Bij diabetici speelt insuline zijn rol niet meer naar behoren, wat leidt tot een stijging van de bloedsuikerspiegel. Sport of regelmatige lichaamsbeweging maakt het lichaam gevoeliger voor insuline. Dit betekent dat de hoeveelheid insuline die nodig is om de bloedglucosespiegel te verlagen, afneemt. Sport bevordert dus een betere natuurlijke regulering van de bloedsuikerspiegel.

De hometrainer kan je een goed gevoel geven door de afscheiding van endorfine!

Wanneer je sport op een hometrainer, scheidt uw lichaam hormonen af, vooral endorfine en serotonine, die u in een staat van positiviteit brengen. Deze hormonen, gelukshormonen genaamd, regelen de stemming, stress en angst. Zij verklaren het anti-stress- en antidepressieve effect van sport, evenals het geluksgevoel dat lichaamsbeweging opwekt. Als je je shot endorfine wilt krijgen en het gevoel van euforie wilt ervaren dat vaak wordt omschreven als de “runner’s high”, moet je minstens 1 uur of zelfs 2 uur op je hometrainer zitten!

WAT U MOET WETEN:
Fietsen op de hometrainer kan je ook helpen om te stoppen met roken! De productie van endorfine die wordt gestimuleerd door het beoefenen van een duursport verlicht namelijk de symptomen van verslaving en kan rokers dus helpen om te stoppen met roken.

Zoek en vergelijk hometrainers

De hometrainer: een zachte sport voor uw gewrichten

De hometrainer is een zachte en soepele sport die vaak wordt aanbevolen voor revalidatie, vooral na een kwetsuur van de knie of de enkel. Deze sport belast de gewrichten op een zachte manier en zonder schokken. U moet echter altijd vooraf met uw arts overleggen of de hometrainer in uw geval wordt aangeraden.

Fietsen op je hometrainer kan je cholesterol verlagen

Cholesterol is op zich niet slecht, het is alleen het teveel aan cholesterol dat het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. Er kan echter een onderscheid worden gemaakt tussen het “goede” cholesterol en het “slechte” cholesterol. Wat belangrijk is om te weten, is dat sporten de goede cholesterol bevordert en de slechte cholesterol verlaagt. Deze positieve effecten van sport op de cholesterol zijn geanalyseerd in vele wetenschappelijke studies en het is aan te raden voor mensen met cholesterolproblemen om regelmatig te sporten en zich bezig te houden met lichamelijke activiteit!

De gezondheidsvoordelen van de hometrainer: een effectieve preventie tegen degeneratieve ziekten zoals Alzheimer en Parkinson?

De hometrainer is een zachte sport die het hele leven lang thuis kan worden beoefend, van 9 tot 99 jaar. Het is zeer belangrijk, vooral na 65 jaar, om actief te blijven en regelmatig te blijven bewegen en sporten! Vele wetenschappelijke studies hebben namelijk aangetoond dat lichaamsbeweging, indien regelmatig beoefend, de risico’s van degeneratieve ziekten zoals Alzheimer of Parkinson kan verminderen en de symptomen ervan kan vertragen. Dit kan worden verklaard door het feit dat lichaamsbeweging bepaalde delen van de hersenen stimuleert. Recente studies wijzen er ook op dat het nooit te laat is om te beginnen, omdat sport al na een paar weken een gunstig effect kan hebben.

Zoals steeds meer artsen zeggen, is sport de beste preventie tegen ouderdomsziekten!

Eén van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van de hometrainer is dat het zorgt voor een langer leven!

Regelmatig fietsen op een hometrainer kan ook uw levensverwachting verhogen! Inderdaad, vele wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het regelmatig beoefenen van een sport niet alleen het risico op vele ziekten kan verminderen, het verschijnen ervan kan uitstellen en bepaalde symptomen kan verlichten, maar ook de doeltreffendheid van het immuunsysteem bij ouderen langer in stand kan houden, waardoor de levensverwachting toeneemt.

De gezondheidsvoordelen van de hometrainer zijn inderdaad echt verbazingwekkend!
Regelmatig trainen op je hometrainer heeft grote voordelen voor je lichaam, gezondheid en humeur! Beweging en sport helpen ons om ons goed te voelen en dit positieve effect is niet alleen psychologisch, ons lichaam heeft het echt nodig. Je zou bijna kunnen denken dat ons lichaam ons elke keer dat we sporten bedankt door een dosis gelukshormonen vrij te laten!

Je weet nu alles over de buitengewone gezondheidsvoordelen van de hometrainer! Deel dit artikel en vertel het verder: nog steeds zijn er veel mensen die helemaal niet aan lichaamsbeweging doen. De eerste stap naar elke verandering is bewustwording!

(50)