monnikskapspier

Wat is de monnikskapspier?

De monnikskapspier is een van de spieren van de bovenrug. Het is een grote driehoekige spier die loopt van het achterhoofdsbeen in de schedel tot de borstwervelkolom in de rug. Hij strekt zich uit tot de breedte van de schouders.

De spier splitst zich in drie delen: het superieure, het middelste en het inferieure. Elk segment van de spier speelt een rol in specifieke bewegingen van de nek en schouders



In dit artikel leest u meer over de functies van de monnikskapspier, oorzaken van pijn en spierpijn
en hoe u de pijn kunt verlichten.

Functies

De monnikskapspier maakt deel uit van de bovenrug.

De monnikskapspier stabiliseert de schouderbladen en vergemakkelijkt ook de schouder- en nekbewegingen.

Het superieure of bovenste segment van de spier helpt de schouderbladen omhoog te brengen. De bovenste trapezius helpt ook bij het draaien en kantelen van de nek.

De middelste trapezius brengt de schouderbladen naar achteren en zorgt ook voor stabilisatie van de schouder tijdens sommige armbewegingen. De onderste trapezius helpt de schouderbladen weer naar beneden te brengen.

De trapezius kan om verschillende redenen pijnlijk worden. Pijn in de monnikskapspier kan ook begeleidende symptomen hebben, zoals:

  • spierstijfheid
  • schouder- of nekpijn
  • spierkrampen
  • tintelingen of gevoelloosheid in één of beide armen
  • verminderde bewegingsvrijheid in de schouders of nek

Oorzaken van pijn in de monnikskapspier

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van pijn in de monnikskapspier, waaronder:

  • Overbelasting: Pijn in de trapezius ontstaat vaak door overbelasting. Repetitieve activiteiten waarbij de schouders betrokken zijn, kunnen de spier belasten. Deze activiteiten kunnen bestaan uit het tillen van zware voorwerpen of het beoefenen van specifieke sporten, zoals zwemmen.
  • Stress: Het komt vaak voor dat mensen de spieren van de schouder en de nek aanspannen wanneer ze zich gestrest voelen. Deze overmatige spanning kan na verloop van tijd tot spierpijn leiden.
  • Slechte lichaamshouding: Langdurige slechte lichaamshouding kan de trapezius extra belasten. Urenlang over een bureau of computertoetsenbord gebogen zitten kan er bijvoorbeeld toe leiden dat de spier verkort en gespannen wordt.
  • Trauma: Verwondingen aan de monnikskapspier, zoals een spierscheur door te veel kracht op de spier uit te oefenen, kunnen tot pijn leiden.

Stretches

Rekken kan helpen voorkomen dat de trapeziusspier te strak wordt. Het kan ook pijn voorkomen of verlichten.

Bij het rekken is het belangrijk dat u rustig in en uit de rekking beweegt en schokkerige bewegingen vermijdt. Houd de stretch ongeveer 15 tot 30 seconden vast.

Een stretch moet spanning veroorzaken maar geen pijn, dus iemand moet vermijden stretches te forceren. Hieronder staan enkele trapeziusstrekkingen die u kunt proberen.


Kat stretch

Zo doet u de kat-stretch:

Ga op handen en voeten op de grond zitten.
Adem in en krul de ruggengraat omhoog naar het plafond terwijl u de buikspieren aanspant.
Houd de positie 15 seconden vast.
Adem uit en laat de buik naar de grond zakken, terwijl u de rug strekt.


van oor tot schouder

Om een oor-tot-schouder stretch uit te voeren:

Zit rechtop in een stoel.
Buig het hoofd langzaam naar de linkerkant alsof u probeert het oor tegen de schouder te houden.
Plaats de linkerhand op het hoofd en trek het zachtjes naar beneden in de richting van de schouder voor een diepere rek.
Houd de stretch 20 seconden vast.
Laat het hoofd los en doe dezelfde stretch aan de rechterkant.


knuffel stretch

Zo doet u een ‘knuffel stretch’:

Ga rechtop staan.
Steek de rechterarm over de borst en houd de linkerschouder vast. Doe het omgekeerde aan de andere kant om de rechterschouder met de linkerhand vast te houden.
Druk met de rechterhand op de linkerschouder terwijl u het hoofd naar rechts buigt.
Houd de strekking ongeveer 20 seconden vast.
Herhaal aan de andere kant.

Aanvullende remedies

De behandeling van trapeziuspijn kan variëren, afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Door de spier te laten rusten en activiteiten te vermijden die pijn veroorzaken, kan de spier beter genezen.

Aanvullende huismiddeltjes en behandelingen zijn onder andere:

Dry needling

Dry needling is een techniek waarbij korte, fijne naaldjes in de huid worden ingebracht op specifieke triggerpoints.

Voorstanders van dry needling beweren dat het inbrengen van de naalden in triggerpoints spierknopen losmaakt en de pijn kan verminderen.

Een kleine studie uit 2018 met 40 volwassen atleten met schouderpijn vond dat dry needling in de bovenste trapeziusspier de ernst van de pijn verminderde.

Toepassen van ijs en warmte

Zowel warmte als koude therapie kan het ongemak van spierpijn verminderen. Het aanbrengen van ijs kan ontsteking en pijn in de monnikskapspier helpen verminderen.

Warmte kan spierspasmen effectief verminderen, de bloedstroom naar het gebied verhogen en genezing bevorderen.

Tapen

Het gebruik van kinesiologie tape kan ook helpen om de pijn in de trapezius te verlichten. Bij deze techniek wordt een rekbare elastische tape over de pijnlijke plek aangebracht om de druk op de spier te verminderen.

Een kleine kortetermijnstudie rekruteerde 73 deelnemers met trapeziuspijn. Een pijnbeoordeling vond plaats voor en na het kinesiologie tapen. De deelnemers ondergingen ook een 24-uurs follow-up evaluatie.

Uit het onderzoek bleek dat kinesiologie taping de subjectieve pijnsensatie aanzienlijk verminderde.

Hoewel het onderzoek beperkt was, is kinesiologietaping een oplossing met een laag risico die verlichting kan bieden.

Niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID’s)


Vrij verkrijgbare pijnstillers en lokale crèmes kunnen helpen de pijn in de monnikskapspier te verminderen. Populaire NSAID’s zijn ibuprofen en acetaminofen.

Zwangerschap en sommige medische aandoeningen kunnen mensen ervan weerhouden NSAID’s in te nemen. Iedereen die twijfelt over het gebruik van deze medicijnen moet eerst met een arts of apotheker overleggen.

Wanneer een arts raadplegen


Iemand die aanhoudende pijn en bewegingsbeperkingen ervaart, moet een arts of fysiotherapeut bezoeken.

In de meeste gevallen kunnen mensen trapeziuspijn met succes behandelen met huismiddeltjes, zoals rust, ijs en vrij verkrijgbare pijnstillers.

U moet echter contact opnemen met een arts als u een van de volgende symptomen ervaart

  • hevige pijn
  • onvermogen om de schouder of nek te bewegen
  • pijn die langer dan een week aanhoudt
  • tekenen van infectie, zoals roodheid van de huid en koorts
  • een indeuking of vervorming van de monnikskapspier, wat kan wijzen op een ernstige spierscheur

Samenvatting

Net als alle spieren is de monnikskapspier gevoelig voor blessures en pijn. Er zijn veel oorzaken voor pijn in de monnikskapspier, waaronder een verrekte spier en een slechte houding.

De spier soepel en los houden met rekoefeningen kan pijn helpen voorkomen. Als er toch pijn in de monnikskapspier optreedt, verdwijnt deze meestal zonder professionele medische behandeling.

Huismiddeltjes, zoals rust, ijs en ontstekingsremmende medicatie, zijn vaak voldoende om de pijn te verlichten.

 

(101)