RSI oefeningen

RSI oefeningen om klachten te voorkomen!

Wanneer je een zittend beroep hebt, is het nodig om erover te waken dat je toch genoeg beweging krijgt. Eén van de veel voorkomende kwalen bij mensen met een zittend beroep, is RSI. RSI oefeningen kunnen helpen om klachten te voorkomen.

RSI staat voor Repetitive Strain Injury en betekent blessures door herhalende bewegingen.

M.a.w. klachten aan nek, schouders, armen, polsen die optreden omdat eenzelfde beweging meerdere malen per dag wordt uitgevoerd.

SYMPTOMEN VAN RSI

RSI is in veel gevallen geen acute blessure waardoor je vaak niet gelijk door hebt dat je met RSI te maken hebt. RSI wordt gekenmerkt door verschillende symptomen:

  • Tintelingen
  • Verdoofd gevoel
  • Stijfheid
  • Krachtsverlies
  • Pijn bij bepaalde bewegingen
  • Aanhoudende pijn in de nek, armen, polsen of handen.

Om RSI te vermijden, is het aan te raden om op je houding te letten en regelmatig -tijdens je werk en aan je bureau- wat oefeningen te doen.


Bekijk hier ons gamma revalidatieproducten


Enkele voorbeelden van RSI oefeningen:

Voor de rug:

  • Zit rechtop met rechte ruggengraat
  • Leg je handen in je nek en duw je ellebogen naar achteren
  • Laat daarna je armen langzaam in je schoot zakken en ontspan de rug.

Voor armen en schouders:

  • Zit rechtop en draai je schouders naar voren
  • Doe hetzelfde in de tegengestelde richting

Voor benen en enkels:

  • Strek een been uit en hef het van de grond
  • Draai een cirkel met de voet eerst in de ene richting en dan in de andere
  • Doe hetzelfde met het andere been en voet

Voor handen en polsen:

  • Houd de linkerhand voor je met de handpalm naar boven
  • Plaats de palm van de rechterhand op de vingers van de linker
  • Duw met je rechterhand, je linkerhand zachtjes naar achteren
  • Wissel van handen en herhaal de oefening

Voor ogen:

  • Kijk iedere 10 minuten weg van het scherm en richt je ogen 10 seconden op een voorwerp dat zo ver mogelijk weg is.

(73)