oefeingen met fitnessbal

Oefeningen met een fitnessbal

 

De fitnessbal is een van de nuttige hulpmiddelen om de spieren te versterken en te helpen bij het evenwicht. Hij wordt meestal gebruikt bij fysiotherapie, atletische training en andere lichaamsbeweging. Hij kan ook worden gebruikt voor krachttraining. In het begin kan het moeilijk zijn voor beginners omdat het een onstabiel oppervlak creëert. Maar met tijd en praktijk zal het makkelijk te gebruiken worden.

Een fitnesbal kiezen

Houd altijd in gedachten dat de juiste grootte van de bal en het gebruik ervan op de juiste plaats zijn betekenis heeft. Oefenballen zijn er in verschillende maten. Zorg er bij het kiezen van een bal voor dat uw knieën in een hoek van 90° gebogen zijn als u erop gaat zitten. Verwijder alle zware en scherpe voorwerpen om de kans op ongelukken te verkleinen. Geef de voorkeur aan een lege ruimte en zorg voor voldoende bewegingsruimte. Leg een handdoek of iets dergelijks rond het onderstel om te voorkomen dat het te veel gaat rollen. Verwijder de handdoek wanneer u gewend bent om op de bal te balanceren. Adem normaal tijdens de oefening.


Koop hier je fitnessbal


Oefeningen op de gymnastiekbal

Sit-ups

Ga op de gymnastiekbal zitten met uw voeten op schouderbreedte uit elkaar.
Klem uw handen samen en plaats uw armen achter uw hoofd.
Leun achterover en zet uw voeten voorover totdat uw onderrug op de bal rust.
Buig om uw bovenlichaam naar uw knieën te brengen, waarbij u uw buikspieren aanspant.
Keer terug naar uw oorspronkelijke positie.
Herhaal de sit-up minstens 10 keer.

fitnessbal sit up


Heffen met een fitnessbal

Ga plat op uw mat liggen.
Houd de bal stevig tussen uw voeten.
Houd uw benen recht en til de bal naar het plafond.
Laat de bal zakken maar laat hem de grond niet raken. Houd de tussenruimte een centimeter of twee.
Herhaal de oefening minstens 10 keer.

fitnessbal heffen


Benen strekken

Ga op de bal zitten met je voeten op schouderbreedte uit elkaar.
Begin met uw linkerbeen iets van de vloer op te tillen.
Strek uw been langzaam, met uw teen naar het plafond gericht.
Houd het daar 10 seconden.
Keer terug naar de startpositie en herhaal met beide benen.
Herhaal de sit-up ten minste 10 keer voor elk been.

fitnessbal been strekken


Kniebuigingen

Ga met uw rug tegen een muur staan en plaats de gymnastiekbal ertussen.
Leun achterover tegen de bal en loop met uw voeten één tot drie stappen naar voren.
Blijf tegen de bal leunen en laat u in een squat zakken.
Houd deze positie 10 seconden vast.
Keer terug naar dezelfde positie.
Herhaal de bal squats ten minste 10 keer.

fitnessbal squat


Er zijn vele andere oefeningen die met de fitnessbal gedaan kunnen worden. Het beste deel van deze oefeningen is dat je niet je hard verdiende geld en tijd hoeft uit te geven in de sportschool als je je fitnessprogramma thuis kunt uitvoeren. Raadpleeg altijd een arts voordat u begint met een fitnessprogramma.

 

 

Koop hier je fitnessbal

(15)