ischias

Ischias: Wat moet u weten?

 

 

Ischias is de naam die wordt gegeven aan pijn die wordt veroorzaakt door irritatie van de heupzenuw. Alles wat deze zenuw irriteert kan pijn veroorzaken, variërend van mild tot ernstig. Ischias wordt meestal veroorzaakt door een beknelde zenuw in de lage ruggengraat.

Vaak wordt de term “ischias” verward met algemene rugpijn. Het beperkt zich echter niet alleen tot de rug. De ischiaszenuw is de langste en breedste zenuw in het menselijk lichaam. Hij loopt van de onderrug, door de billen en langs de benen en eindigt net onder de knie.

Deze zenuw controleert verschillende spieren in de onderbenen en geeft gevoel aan de huid van de voet en het grootste deel van het onderbeen. Het is geen aandoening, maar eerder een symptoom van een ander probleem waarbij de heupzenuw betrokken is. Sommige deskundigen schatten dat tot 40 procent van de mensen ten minste eenmaal in hun leven ischias zal ervaren.


Snelle feiten over ischias:

De ischiaszenuw is de langste zenuw in het menselijk lichaam.
De meest voorkomende oorzaak  is een hernia.
Cognitieve gedragstherapie kan sommige mensen helpen de pijn van ischias te beheersen.
Ischias is geen aandoening, het is een symptoom.


Symptomen van ischias

Ischias kan pijn in de rug en benen veroorzaken.
Het belangrijkste symptoom is een pijnscheut langs de ischiaszenuw; van de onderrug, via de bil, naar de achterkant van beide benen.

Andere veel voorkomende symptomen van ischias zijn:

gevoelloosheid in het been langs de zenuw
tintelend gevoel (pinnen en naalden) in de voeten en tenen
de pijn kan variëren in hevigheid en kan verergeren door lang te zitten.


Kom helemaal tot rust met deze massage matras


Wat zijn de behandelingen voor ischias?

We zullen de behandelingen voor acute en chronische ischias afzonderlijk bekijken:

Acute ischias behandelingen

De meeste gevallen van acute ischias reageren goed op zelfzorgmaatregelen, waaronder:

Vrij verkrijgbare pijnstillers.
Oefeningen zoals wandelen of lichte stretching.
Warme of koude compressiepakkingen helpen de pijn te verminderen. Deze zijn online te koop. Het is vaak nuttig om de twee af te wisselen.

Niet alle pijnstillers zijn geschikt voor iedereen; mensen moeten de mogelijkheden met hun arts bespreken.

Behandelingen voor chronische ischias

De behandeling van chronische ischias bestaat meestal uit een combinatie van zelfzorgmaatregelen en medische behandeling:

fysiotherapie
cognitieve gedragstherapie (CGT) – helpt bij het beheersen van chronische pijn door mensen te leren anders op hun pijn te reageren
pijnstillers

Chirurgie kan een optie zijn als de symptomen niet op andere behandelingen hebben gereageerd en blijven verergeren. Chirurgische opties omvatten:

Lumbale laminectomie – verbreding van het ruggenmerg in de onderrug om de druk op de zenuwen te verminderen.
Discectomie – gedeeltelijke of volledige verwijdering van een hernia.

Afhankelijk van de oorzaak van ischias zal een chirurg de risico’s en voordelen van een operatie doornemen en een geschikte chirurgische optie kunnen voorstellen.

Oefeningen en rekoefeningen

Er zijn veel manieren om de druk op de ischiaszenuw te verlichten door oefeningen. Dit stelt patiënten in staat om:

hun symptomen zelf te verlichten
het gebruik van medicijnen te verminderen of waar mogelijk te vermijden
op langere termijn comfort en verlichting te vinden voor hun aandoening tijdens opflakkeringen

 

6 rugspierversterkende oefeningen die ischias helpen genezen en voorkomen


1. Knieën naar de borst

Wat heb je nodig?

Een fitnessmat.

Wat moet je doen?

Knieën naar de borst
Ga plat op uw rug liggen met uw knieën gebogen en uw voetzolen op de vloer.
Breng vervolgens langzaam uw knieën naar uw borst.
Voor het beste resultaat houdt u de oefening 30 seconden vast voor u ze loslaat en probeert u de oefening tot drie keer te herhalen.


2. Cobra

Wat heb je nodig?

Een fitnessmat.

Wat moet je doen?

Ga op je buik liggen, benen gestrekt en tegen elkaar, ellebogen gebogen en de handpalmen naast de borst op de grond.
Om deze aangepaste cobra uit te voeren, duw je door de handpalmen en strek je de ellebogen gedeeltelijk om de borst van de vloer te tillen tot ongeveer 45 graden.
Om een volledige cobra uit te voeren, strekt u de ellebogen volledig en tilt u de borst verder van de vloer. Houd 5 seconden vast op de top en keer terug naar de beginpositie. Herhaal deze oefening tien keer.

 

3. Heup strekken in zithouding

Wat heb je nodig?

Een fitnessmat.

Wat moet je doen?

Ga in een stoel zitten met uw voeten op de grond en uw knieën gebogen in een hoek van 90 graden.
Til vervolgens het aangedane been op en kruis de enkel over de andere knie.
Buig dan zachtjes voorover over het gekruiste been, haal diep adem en houd 15 tot 30 seconden vast voordat u weer loslaat.

 

4. Staande hamstring strekking

Wat heb je nodig?

Een fitnessmat.

Wat moet je doen?

Begin met rechtop te staan met de voeten bij elkaar.
Til vervolgens het aangedane been recht voor u uit en laat de hiel rusten op een richel of tafel die net iets minder dan heupbreedte hoog is.
Houd de knie recht maar zacht, buig naar voren in het middel en houd de ruggengraat recht totdat u een rek voelt in de achterkant van het been.
Houd de strekking 15 tot 30 seconden vast voordat u loslaat.
Keer terug naar de beginpositie en herhaal aan de andere kant.

 

5. Spinale twist – zittend

Wat moet je doen?

Ga rechtop op de grond zitten met uw benen tegen elkaar, recht voor u uit.
Buig één been bij de knie en plaats de voet op de grond aan de buitenkant van de andere knie.
Draai dan in de richting van de gebogen knie en plaats de andere elleboog aan de buitenkant van de gebogen knie om een diepere stretch te krijgen.
Voor het beste resultaat houdt u de strekking 15 tot 30 seconden vast.
Keer terug naar de beginpositie.
Herhaal aan de andere kant.


6. Knie naar de schouder

Wat moet je doen?

Ga rechtop op de grond zitten met uw benen tegen elkaar, recht voor u uit.
Buig één been bij de knie en plaats de voet op de grond aan de buitenkant van de andere knie.
Draai dan in de richting van de gebogen knie en plaats de andere elleboog aan de buitenkant van de gebogen knie om een diepere stretch te krijgen.
Voor het beste resultaat houdt u de strekking 15 tot 30 seconden vast.
Keer terug naar de beginpositie.
Herhaal aan de andere kant.

 

 


Ga in uw thuisomgeving voor een Shiatsu behandeling van rug, schouders en nek.


Oorzaken van ischias

Ischias is een veel voorkomend symptoom van verschillende medische aandoeningen; naar schatting 90 procent van de gevallen is echter te wijten aan een hernia (verschoven) schijf. De wervelkolom bestaat uit drie delen:

wervels (afzonderlijke botten in de wervelkolom die de onderliggende zenuwen beschermen)
zenuwen
schijven

Wervelschijven zijn gemaakt van kraakbeen, een sterk en veerkrachtig materiaal; het kraakbeen fungeert als een kussen tussen elke wervel en zorgt ervoor dat de wervelkolom flexibel is. Een hernia ontstaat wanneer een schijf van zijn plaats wordt geduwd, waardoor druk op de heupzenuw ontstaat.

Andere oorzaken van ischias zijn:

Lumbale spinale stenose – vernauwing van het ruggenmerg in de onderrug.
Spondylolisthesis – een aandoening waarbij een schijf naar voren glijdt over de wervel eronder.
Tumoren in de wervelkolom – deze kunnen de wortel van de heupzenuw samendrukken.
Infectie – die uiteindelijk de wervelkolom aantast.
Andere oorzaken – bijvoorbeeld letsel binnen de wervelkolom.
Cauda Equina Syndroom – een zeldzame maar ernstige aandoening die de zenuwen in het onderste deel van het ruggenmerg aantast; hiervoor is onmiddellijke medische hulp nodig.

In veel gevallen van ischias is er niet één duidelijke oorzaak.


Risicofactoren voor pijn in de heupzenuw

Veel voorkomende risicofactoren zijn onder meer:

Leeftijd – mensen in de 30 en 40 jaar hebben een hoger risico op het ontwikkelen van ischias.
Beroep – beroepen waarbij men gedurende lange tijd zware lasten moet tillen.
Zittende levensstijl – mensen die lang zitten en lichamelijk inactief zijn, hebben meer kans dan actieve mensen.


Zwangerschap

Ischias-achtige pijn kan een probleem zijn tijdens de zwangerschap; naar schatting 50-80 procent van de vrouwen heeft rugpijn tijdens de zwangerschap. Hormonen die tijdens de zwangerschap worden geproduceerd, zoals ontspannen, zorgen ervoor dat ligamenten losser worden en uitrekken, wat bij sommige vrouwen mogelijk rugpijn kan veroorzaken.

Ischias als gevolg van een hernia is echter niet waarschijnlijker tijdens de zwangerschap.


Vooruitzichten

In de meeste gevallen gaat het vanzelf over; in de overgrote meerderheid van de gevallen is een operatie niet nodig. Ongeveer de helft van de mensen herstelt binnen 6 weken.


Preventie van ischias

In sommige gevallen kan het worden voorkomen; er zijn verschillende veranderingen in de levensstijl die de kans op het ontwikkelen ervan kunnen verkleinen, waaronder regelmatige lichaamsbeweging en zorgen voor een juiste houding bij het staan, rechtop zitten en tillen van voorwerpen.


Hoe wordt ischias gediagnosticeerd?

Als de symptomen  mild zijn en niet langer duren dan 4-8 weken, is er waarschijnlijk sprake van acute ischias en is medische hulp meestal niet nodig.

Een volledige medische voorgeschiedenis kan de diagnose versnellen. Artsen zullen de patiënt ook basisoefeningen laten doen om de ischiaszenuw op te rekken. Een pijnscheut in het been tijdens het uitvoeren van deze oefeningen wijst meestal op ischias.

Als de pijn langer dan 4-8 weken aanhoudt, kan beeldvormend onderzoek, zoals een röntgenfoto of MRI, nodig zijn om vast te stellen wat de heupzenuw beknelt en de symptomen veroorzaakt.

Lees ook ons blog : oefeningen-met-een-fitnessbal

 

(37)