roeimachine

Een roeimachine kopen

 

De aankoop van een roeimachine kan een van de beste beslissingen zijn die je neemt – of een complete geldverspilling. Voordat u overweegt een roeimachine te kopen, weet u zeker dat u hem gaat gebruiken? Om fit en in vorm te geraken moet je de roeimachine minstens vier keer per week gebruiken, dus als je de actie van een roeimachine niet leuk vindt, zal je hem niet gebruiken. Als je er een in een fitnesszaal hebt gebruikt en de actie bevalt je, dan is het waarschijnlijk een goede aankoop. Maar vergeet niet, de roeimachine in de sportschool zal een top commercieel model zijn en als je budget beperkt is zal het niet zo soepel aanvoelen of zo gemakkelijk te gebruiken zijn.


Bekijk hier ons gamma roeimachines.


Dus voordat je een roeimachine koopt stel jezelf de volgende vragen.

Hou je van de roeiactie?
Hoeveel kan je je veroorloven uit te geven?
Heb je de ruimte? (overweeg opvouwbare modellen als deze beperkt is)
Hoe vaak denk je hem te gaan gebruiken?

Als u zeker bent dat u hem zult gebruiken en gemotiveerd bent om fit en in vorm te geraken dan kan een roeimachine een uitstekende en veilige manier zijn om dat te doen. Als u een goede techniek heeft is de kans op blessures erg klein.

Vervolgens moet je beslissen hoeveel je bereid bent uit te geven aan een roeimachine. Je kunt alles uitgeven van rond de honderd euro tot ruim boven de duizend, dus je kunt je voorstellen dat er nogal wat verschil is in kwaliteit en functies. Budget modellen kunnen vals geld zijn als je een machine krijgt die moeilijk te gebruiken is of niet de workout geeft die je nodig hebt.

Vervolgens moet u weten of het toestel in uw kamer past, uw gewicht kan dragen, lang genoeg is voor uw benen en de buren niet tot last zal zijn – bekijk de vitale statistieken hier.

De laatste beslissing die u moet nemen is welk type roeimachine het beste bij uw behoeften past. Het type heeft betrekking op het remmechanisme dat wordt gebruikt om de weerstand te leveren.

Deze zijn:-

 

luchtroeier
Luchtroei machines

 

 

hydraulische roeier

Hydraulische roeiers

 

magnetische roeier

 

Magnetische roeimachines

 

waterroeier

Waterroeiers.


Wat zijn de beste roeimachines?

De beste roeimachines zijn simpelweg diegene die de resultaten leveren die jij wilt – voor een prijs die jij bereid bent te betalen! Het is duidelijk dat de prijs voor de meesten een factor zal zijn, maar laat dat niet de enige reden zijn om een roeimachine te kopen.

Is de prijs een garantie voor kwaliteit?

Het lijkt misschien veel om te betalen in eerste instantie, maar als je bedenkt dat je jaren probleemloos gebruik krijgt dat je helpt fit en gezond te blijven voor ongeveer euro 1 per dag – klinkt het ineens niet zo slecht. Als meer dan één gezinslid de machine gaat gebruiken, krijgt u nog meer waar voor uw geld.
Roeimachines van hoge kwaliteit kosten meer omdat ze gemaakt zijn van superieure materialen en vaak de nieuwste technologie bevatten.

Bedrijven die deze machines maken investeren ook in de ontwikkeling en verbetering van hun product. Veel roeiers hebben ook levenslange garantie op de frames en minstens 3 tot 5 jaar op alle andere onderdelen. U kunt dus met een gerust hart een topmodel roeimachine kopen.

Beste Roeiers Voor Trainingen

Een roeier levert alleen resultaten als je hem gebruikt! Klinkt voor de hand liggend, maar als je niet gemotiveerd bent, zal het op de hoek van je kamer stof staan te vergaren.

Je zou de beste roeimachine kunnen hebben die er te koop is en uiteindelijk een complete verspilling van ruimte zijn. Jij weet als geen ander wat jou als persoon motiveert. Hou je van gadgets? Of van hi-tech apparatuur? Of krijg je een kick van het roeien op een willekeurige machine? Veel roeiers worden geleverd met vooraf ingestelde programma’s, zodat u kunt concurreren tegen een virtuele boot, of race een van uw vorige persoonlijke records, of het gebruik van hartslag training programma’s.

Deze functies zijn in onze ogen geweldig om u te motiveren op uw roeier te stappen en te trainen. Als de roeipositie niet comfortabel is, zult u hem niet gebruiken. Als het te veel lawaai maakt, te groot of te zwaar is om te verplaatsen zul je het niet gebruiken.

Dit zijn allemaal factoren die meespelen, want één klein ongemakje kan genoeg zijn om je af te schrikken als je een beetje moe bent of snel afgeleid.

De beste roeimachines voor thuis

De grootte, het opbergen, het geluidsniveau en de gebruiksvriendelijkheid zijn allemaal belangrijke zaken om te overwegen. Als u in een appartement woont, kan lawaai de deal-breker zijn, of als de ruimte beperkt is, is de grootte of de mogelijkheid om de machine op te vouwen een belangrijk gegeven. Er zijn vier soorten roeimachines, die verschillende methoden gebruiken om de weerstand te bieden die nodig is om je spieren te laten werken. Hydraulische en magnetische roeiers zijn over het algemeen de stillere, water roeiers vereisen weinig onderhoud en velen houden van het suizende geluid dat ze maken, terwijl de lucht roeiers het meest soepel aanvoelen, de meest vloeiende actie bieden.

Om te besluiten, de beste roeimachine is er een die je graag gebruikt en niet meer kost dan je  realistisch kunt veroorloven.

De voordelen van het gebruik van een roeimachine

De voordelen van het trainen met een roeimachine maken het naar onze mening zeker de moeite waard om er een aan te schaffen. Regelmatige sessies op een roeimachine zullen uw cardiovasculaire conditie verbeteren en helpen bij de opbouw van spieren, terwijl ze uw gewrichten weinig belasten.

Het is een schokkend feit dat meer dan 80% van de volwassenen niet genoeg aan activiteit doet om de conditie te verbeteren of de spieren te versterken. Toch is er niets eenvoudiger dan indoor roeien om de doelen te bereiken die nodig zijn om een goede gezondheid te behouden.

Cardiotraining heeft een enorme invloed op uw gezondheid en welzijn omdat het uw hart, longen en organen beter in staat stelt zuurstof op te nemen, af te geven en te gebruiken. Elk deel van uw lichaam heeft zuurstof nodig, dus hoe efficiënter uw cardiovasculaire systeem deze functie kan uitvoeren, hoe beter uw lichaam letsel kan herstellen en ziekte kan bestrijden.

Roeimachine Trainingsprogramma

Het grote voordeel van een roeimachine is de variatie aan workouts die je kunt doen – het gaat niet alleen om het roeien op hoge snelheden. Door de weerstand aan te passen kunt u aerobe en anaerobe training afwisselen en uw sessies variëren van een rustige oefening tot een extreem veeleisende sessie.

Met een uur inspannend roeien verbrandt u ongeveer 800 calorieën!

Natuurlijk kost het tijd om dit soort sessies op te bouwen als je momenteel niet fit bent. Maar vergelijk het aantal calorieën dat je in een uur verbrandt op een roeimachine met wandelen (300), zwemmen (600) en zelfs hardlopen (650 – 700). En u kunt dit in uw eigen huis doen en hoeft niet nat te worden!

Wij raden u echter aan uw roeimachine veilig te leren gebruiken, met de juiste roeitechniek. Een groot voordeel van roeien is dat als je techniek goed is, je je lichaam echt hard kunt laten werken met krachtige sessies zonder risico op blessures.

En let op: het is altijd raadzaam uw arts te raadplegen voordat u aan de slag gaat met deze nieuwe uitdaging.

De belangrijkste voordelen van het gebruik van een roeimachine zijn:

Werkt op al uw belangrijke spiergroepen
Lage impact training – minder stress op uw gewrichten
Goed voor uw cardiovasculaire systeem
Hartslagprogramma’s maken het een veilige manier om vet te verbranden en gewicht te verliezen
Weinig ruimte nodig in uw huis – veel modellen kunnen worden opgevouwen voor opslag
Verbrandt veel calorieën in vergelijking met veel andere oefeningen

Natuurlijk krijgt u deze voordelen alleen als u hem regelmatig gebruikt. Daarom is het extra belangrijk dat u het juiste apparaat koopt dat past bij uw behoeften en budget .

Een ander voordeel, dat vaak over het hoofd wordt gezien, is het gevoel van voldoening dat u krijgt als u uw doelen begint te bereiken. Bent u ongelukkig met uw gewicht, gebrek aan spiertonus, of slechte conditie? Een doel stellen, een plan uitwerken en dan de positieve stappen zetten om het te bereiken, geeft kracht en het gevoel dat alles mogelijk is als je je er maar op toelegt.

En tot slot, de voordelen zijn niet alleen fysiek. Roeien in de juiste gemoedstoestand is een genot op zich. Sportmensen noemen deze sublieme staat, The Zone.
Je weet hoe het voelt als je er in zit. Je roeit op een uitdagend slagtempo en plotseling voel je dat het makkelijker gaat en bovendien is het leuk!

Roeiers zijn ook een uitstekende keuze voor gebruik in huis. Veel modellen kunnen worden opgevouwen als ze niet worden gebruikt, zodat ze uit de weg kunnen worden opgeborgen. Ze vereisen weinig onderhoud in vergelijking met een loopband of elliptische trainer, en magnetische roeiers kunnen stil zijn en weinig overlast veroorzaken voor uw familie en buren – dit vooral als u in een appartement woont.

Hoe haalbare doelen te stellen

Dus u wilt afvallen, fit worden, uw cardiovasculaire gezondheid verbeteren, maar waar begint u? Stel jezelf een doel en weet welke stappen je moet nemen, en je zult je kansen op slagen vergroten.

 

Bekijk hier ons gamma roeimachines.

 


Roeimachine Workouts

Er is een specifieke roeimachine workout voor wat uw doelen ook mogen zijn. Een indoor roeimachine biedt een geweldige manier om te trainen – alle voordelen van een cardio-vasculaire workout in een kleine ruimte, zonder hetzelfde risico op blessures die geassocieerd worden met andere soorten fitnesstoestellen. Helaas halen veel gebruikers niet het maximale uit hun roeier omdat ze hun trainingen niet variëren.

Hieronder vindt u de verschillende soorten sessies opgesomd die u in uw training kunt opnemen. Elk kan worden gebruikt als onderdeel van een regime.

Rustig Roeien

Goed voor warming up, cooling down en beginners.
Steady roeien is een training op een rustig tempo van ongeveer 18 tot 24 slagen per minuut (bekend als de rating). Dit is prima voor een comfortabele workout als je een beginner bent, en kan ook worden gebruikt als warming-up op het lagere slagtempo voor een krachtige sessie. Let op: dit is niet zo goed voor fitness en gewichtsverlies – zie hieronder voor betere opties.

Intervaltraining

Goed voor gewichtsverlies en conditieverbetering
Bij intervaltraining roeit u gedurende een bepaalde tijd (meestal een tot twee minuten) met een hoog slagtempo van bijvoorbeeld 30, en daarna gedurende dezelfde tijd met een lager slagtempo van bijvoorbeeld 20. Onderzoek heeft aangetoond dat het afwisselen van hoge en lage intensiteit, meer calorieën verbrandt dan een gelijkmatige training van dezelfde tijd. Met deze manier van trainen kun je langer trainen, omdat je herstelt in de periodes met lage intensiteit, klaar voor de volgende hoge interval. Het houdt je hartslag ook langer in de vetverbrandingszone – zie hieronder.

Hoge intensiteit

Goed voor uithoudingsvermogen, fitness en competitie roeiers
Een van de zwaarste roeimachinetrainingen die er zijn. Dit is roeien zo hard en snel als je kunt voor een vooraf bepaalde periode, die wedstrijdomstandigheden simuleert. Zeker NIET voor de beginner, maar zeer gunstig voor gemiddelde en gevorderde roeiers. Geliefd bij elite wedstrijdroeiers voor het opbouwen van uithoudingsvermogen, zowel mentaal als fysiek. Het is hard werken en moet geleidelijk worden opgebouwd om blessures te voorkomen. Begin met het zetten van een timer en roei tot je voelt dat je niet langer kunt roeien – controleer je tijd en herhaal meer tijdens verschillende sessies. Probeer vervolgens bij elke volgende hoge intensiteitssessie vijf seconden toe te voegen.

Piramide

Pyramide is populair bij elite roeiers en bestaat uit het trainen voor kortere periodes op een hoger slagtempo. Bijvoorbeeld, 4 minuten roeien op 22 slagen per minuut, 3 minuten op 24, 2 op 26 en 1 op 28. Daarna wordt de routine omgedraaid.

Duurtrainingen

Goed voor de conditie en het ontwikkelen van uw vaardigheden op de roeier – ook geweldig om in The Zone te komen.
U kunt een lange roeitraining gebruiken voor meer dan alleen het verbranden van calorieën. Je kunt een tijdsdoel stellen om naar te streven, maar er zijn meer voordelen dan de voor de hand liggende fysieke voordelen wanneer je langer zit en roeit.

Tijdrit trainingen

Goed voor het meten van uw vooruitgang in de tijd (en voor uw motivatie)
Tijdritten registreren uw vooruitgang over een langere periode, de meest voorkomende tijdrit wordt voltooid over 2.000 meter. Neem één keer per week je tijd op voor een vaste afstand. Roei de eerste helft hard, en probeer dan de tweede helft dezelfde snelheid te houden. U kunt ook gedurende een bepaalde periode op uw maximale snelheid roeien en aan het eind de afgelegde afstand noteren. Dit wordt meestal gedurende twee of drie minuten gedaan. Bekijk meer tips over tijdritten hier.

Hartslagprogramma’s

Goed voor gewichtsverlies en vetverbranding.
Veel roeiers hebben vooraf ingestelde hartslagprogramma’s. Je sluit jezelf aan op de console via een oorclip of een hartslagmeter riem, en stelt de snelheid in. De console zal de slagfrequentie aanpassen om uw hartslag binnen de grenzen te houden die u hebt geselecteerd (of sommige zullen de weerstand aanpassen om u harder te laten werken). Uitstekend voor het opbouwen van conditie of snel gewichtsverlies.


Bekijk hier ons gamma roeimachines.


Het vermijden van slechte trainingsgewoonten

Een roeimachine is een van de beste fitnesstoestellen om thuis fit te worden. Een rigoureuze workout kan tot 800 calorieën per uur verbranden en alle belangrijke spiergroepen trainen terwijl het je cardiovasculaire systeem een boost geeft. Maar als dit het geval is, waarom liggen zoveel roeiers dan te verstoffen in een hoek van een kamer en worden ze nooit gebruikt?

Het antwoord?

Bekijk de veel voorkomende fouten en slechte gewoonten die voorkomen dat gebruikers de beste resultaten krijgen van het trainen met hun roeimachines.

Deze zijn niet in een bepaalde volgorde, maar lees ze allemaal om te controleren of je niet schuldig bent aan een van hen.

1. Falen in warming-up

Oke, we hebben dit allemaal gedaan. We staan te popelen om onze nieuwe uitrusting uit te proberen, of de tijd dringt en we willen gewoon beginnen met roeien, hardlopen, fietsen of onze sport beoefenen. Maar alle tijd die we denken te winnen, kunnen we verliezen als we een spier verrekken door een gebrek aan opwarming. Het is belangrijk om ons bloed te laten stromen en onze spieren voor te bereiden op de eisen die we aan ze gaan stellen. Voor roeien kan dit een paar rustige stretchoefeningen omvatten van je hamstrings, onder- en bovenrug, schouders en armen. Maar stuiter niet – houd de bewegingen langzaam en weloverwogen. Roei vervolgens drie minuten in een ontspannen en rustig tempo om je ‘roeispieren’ op te warmen.

2. Slechte Techniek & Coördinatie

Niets zal meer een blessure veroorzaken en uw training verkorten dan een slechte techniek. Al je spieren tegelijk aanspreken door te hard te trekken, en je rug buigen in plaats van vanuit de heupen zijn de meest voorkomende manieren om jezelf te blesseren.

De juiste coördinatie die nodig is voor een efficiënte en blessurevoorkomende techniek.

juiste roeipositie

Eerst duw je met je benen, dan leun je vanuit je heupen naar achteren, en dan trek je aan het handvat. Blijf ontspannen en laat elk van deze bewegingen in deze volgorde gebeuren om overbelastingsblessures te voorkomen – plus het zal ook helpen je prestaties op te bouwen.

3. Dezelfde workout doen

Zoals de grote man Einstein zei, “krankzinnigheid is dezelfde dingen doen en verschillende resultaten verwachten.” Slim of niet! Toch is dit wat veel mensen doen. Ze gaan op hun roeier zitten en roeien tot ze moe zijn, of 2.000 meter hebben afgelegd, enz. Het meest voorkomende resultaat van deze aanpak is verveling en weinig enthousiasme voor roeitrainingen. Zelfs als ze het volhouden, zullen ze een afnemend rendement halen uit het doen van dezelfde training.

Om fit te worden, moet je je lichaam een beetje belasten (maar wel met een goede techniek – zie hierboven). Je lichaam wordt dan gedwongen zich aan te passen aan de nieuwe uitdagingen en dat is hoe je fit wordt. Er zijn ook veel verschillende soorten workout waarmee je vet kunt verbranden, uithoudingsvermogen kunt opbouwen, cardiovasculaire fitheid kunt vergroten en spieren kunt ontwikkelen.

4. Vastlopen op de demperinstelling

De demperinstelling bepaalt de weerstand op het handvat en velen denken dat je alleen een goede training krijgt als deze op de hoogste stand staat . Maar dit is niet waar. Verschillende workouts vereisen verschillende demperinstellingen om u te helpen het meeste uit de sessie te halen. Sommige zijn snel en heftig, terwijl andere juist een hoge instelling nodig hebben.

5. Geen dag vrij nemen

Je wilt fit worden, dus je wilt trainen. Maar elke dag trainen kan een negatief effect hebben omdat je lichaam niet de kans krijgt om te herstellen en eventuele spierscheurtjes te helen. Ik maak altijd één dag in de week een volledige rustdag. Dat betekent niet dat ik helemaal niets doe, meestal ga ik met de hond een eind wandelen of tuinieren. Je kunt er ook voor kiezen om te gaan fietsen, zwemmen of een balletje te trappen in het park. Constante training put je uit en leidt tot trainingsmoeheid – gun jezelf een pauze en kom frisser terug voor je volgende sessie.

Bekijk hier ons gamma roeimachines.

 

 

(20)