foamroller kopen

Een foamroller kopen, waar hou je rekening mee?

 

Het lijkt erop dat overal waar je je tegenwoordig bevindt, een andere professionele atleet of casual sportbeoefenaar de voordelen van de foamroller omarmt. Het is een van de meer toegankelijke herstelhulpmiddelen die er zijn in een overvolle markt van high-tech, prijzige gadgets die je zogenaamd helpen sneller te genezen van een training en sterker en beter terug te komen. Het heeft ook een aantal veelbelovende potentiële voordelen, wat de reden is waarom fysiotherapeuten en sportartsen vaak aan hun patiënten aanbevelen om een foamroller te kopen.

Het probleem is dat er zoveel opties zijn. En dan hebben we het niet alleen over kleuren en maten. Je kunt een foamroller kopen in verschillende vormen, dichtheden en oppervlaktestructuren. U kunt  zelfs een foamroller kopen die vibreert.

Opties hebben is altijd goed, maar in sommige gevallen kunnen te veel opties teveel zijn. Foamrolling is eigenlijk gewoon een vorm van zelfmassage. Het is niet de bedoeling dat het ingewikkeld is.


Kies hier je foamroller en ervaar de vele voordelen


Hier zijn de beste tips voor het kopen van je eerste foamroller:

Denk aan de dichtheid

Als je voor het eerst gaat foamrollen, begin dan met iets zachters. . Als je niet gewend bent om strakke spieren en weefsels onder druk te zetten en uit te rollen, zul je er in het begin waarschijnlijk erg gevoelig voor zijn. Je moet er een tolerantie voor opbouwen. Zoals bij alles moet je je lichaam langzaam laten kennismaken met foamrolling, zodat het kan wennen aan de nieuwe sensatie.

De makkelijkste manier om dit te doen is om een foamroller te kopen met een lage dichtheid, wat betekent dat hij wat zachter is en wat meegeeft. De meeste rollers die uit massieve schuimrubberen buizen bestaan,  zullen zachter en minder dicht zijn. Rollers die hol zijn en gemaakt zijn van plastic met een schuimlaag erop, zoals deze van TriggerPoint, zijn harder en dichter. Over het algemeen geldt dat hoe harder en compacter een roller is, hoe dieper hij in de pijnlijke plekken kan doordringen.

Onthoud: harder is niet altijd beter.

Om te bepalen of de dichtheid goed voor je is, kun je je pijn tijdens het rollen op een schaal van 1 tot 10 zetten.  Als je bij het foamrollen een 5 of meer scoort, is het te veel. “Harder is niet altijd beter.” Dat komt omdat een deel van wat foamrolling doet is spanning loslaten en het doelgebied helpen ontspannen en versoepelen. Als je te veel pijn hebt, zul je je waarschijnlijk meer aanspannen en het tegenovergestelde doen van wat je probeert te bereiken.

En als u blauwe plekken krijgt, gaat u waarschijnlijk te hard. Behalve dat het er niet zo goed uitziet, kan overdrijven je huidige conditie verslechten. “Het is mogelijk om te overdrijven”.  Als je hard op een bepaalde plek werkt, is het mogelijk dat je het zo hard bewerkt dat je uiteindelijk het weefsel afbreekt en littekenweefsel creëert. Dat is geen blijvend probleem, maar het kan een bestaand probleem verergeren – als je al last hebt en je werkt te lang op een bepaalde plek, dan kan het veel langer duren voordat het beter wordt.

Als je eenmaal wat ervaring hebt opgedaan met rollen, kom je erachter dat verschillende densiteiten beter zijn voor verschillende lichaamsdelen,. Je bilspieren kunnen bijvoorbeeld gevoeliger en pijnlijker zijn dan je quads of kuiten. Maar als je net begint en vooral als je erg gespannen bent of als je mobiliteitsproblemen hebt in bepaalde gebieden, kun je het beste een foamrollerkopen  met een lagere dichtheid. Je kunt er altijd meer druk op zetten als je de gebieden bereikt die dat verdragen – het is moeilijker om de druk te verminderen als de foamroller harder is.

Kijk naar de oppervlaktestructuur.

Nobs, ribbels, inkepingen en spikes. Er zijn schuimrubberen rollers met deze en andere oppervlaktestructuren. Maar wat is het nut van deze variaties? Ze voegen meer drukpunten toe en kunnen je helpen spieren vanuit verschillende hoeken te pakken. Een gladde roller biedt een groot, plat oppervlak om op te rollen, en de druk van de roller wordt verdeeld over een paar verschillende spieren in de buurt. Maar een geribbelde of stekelige roller richt zich op meer specifieke plekken met een grotere intensiteit.

Dit kan een goede zaak zijn als je dieper gelegen spieren probeert te bereiken, zoals die in de heupen en rond het schouderblad. Theoretisch kunnen knoppen beter bij bepaalde spiergroepen komen. Probeer maar eens een plek te masseren met je hele handpalm. Je kunt niet heel specifiek werken. Maar als je diezelfde plek met alleen je duim bewerkt, kun je echt intense, directe druk uitoefenen. Over het algemeen is het bij een kleiner apparaat veel makkelijker om het specifieker te laten werken.

Bedenk waar u het gaat gebruiken.

Als je veel reist, kan het de moeite waard zijn om een compacte roller te hebben die je mee kunt nemen. Je kunt een handige, korte foamroller kopen, eentje die in je bagage past.

Een opmerking over de lengte: Een kortere roller vereist meer stabiliteit en lichaamsbewustzijn om te gebruiken. Afhankelijk van wat je rolt kan het een beetje kracht van je bovenlichaam vereisen. Je moet echt doelgericht te werk gaan met je roltechniek.

Als u alleen een foamroller koopt om thuis te bewaren, kies dan een langere, zoals gebruikelijk in sportscholen, zodat u zich tijdens het rollen kunt bewegen zonder dat u bang hoeft te zijn dat u eraf glijdt.


Kies hier je foamroller en ervaar de vele voordelen


Hoe zit het met die coole vibrerende foamrollers?

Het idee achter vibrerende foamrollers en andere elektronische massageapparaten is dat de trillingen kunnen helpen onze pijnperceptie te veranderen. Het is gebaseerd op een medisch idee dat bekend staat als de poort-regeltheorie, die in feite suggereert dat het bieden van niet-pijnlijke stimulatie aan een plek die pijn mogelijk helpt bij het tijdelijk blokkeren van pijnsignalen (of “sluiten van de poorten”) die naar je hersenen reizen.

Er is echter nog geen kwaliteitsonderzoek gedaan naar deze apparaten, dus deskundigen kunnen niet zeggen of er daadwerkelijk bewijs is dat ze beter werken dan gewone oude rollers. Hoewel er geen solide bewijs is ten gunste van vibrerende foamrollers, “als het goed voelt, ga je gang”.

Een voorbehoud is echter dat het nog belangrijker is om naar je lichaam te luisteren als je een intensiever apparaat gebruikt dat je pijnperceptie kan afremmen. Het kan makkelijker zijn om te ver te gaan. Dat betekent niet dat je ze niet kunt gebruiken, maar je moet er wel beter op letten en terugschakelen als het te intens aanvoelt. Als je je spieren dwingt zich te onderwerpen, eindig je met meer pijn of blauwe plekken – het tegenovergestelde van de reden waarom je de moeite neemt om te foamrollen.

Voor bepaalde plekken kun je overwegen om in plaats daarvan met een bal te rollen.

Een bal is hetzelfde concept als spikes op rollers. “Soms is een bal zelfs beter.  Een roller met stekels kan meer als een agressieve stoot in de spier zijn, terwijl een bal kan zorgen voor een zachtere loslating van die spier. Een bal kan ook makkelijker te manoeuvreren zijn – hij is zo klein en doelgericht dat je hem precies onder die plek kunt plaatsen waar je het wilt losmaken. Ballen zijn echt geweldige gerichte zelfmassage-apparaten voor moeilijk bereikbare plekken bij de schouderbladen en heupen.

Een harde bal kan voor sommige mensen te intens zijn om mee te beginnen – dan kan je misschien beter beginnen met een tennisbal, die minder dicht is. Je kunt ook een kleine schuimrubberen bal proberen. Het is hetzelfde idee, maar de bal is minder compact en je kunt ermee op plekken komen waar je met een grote, lange schuimroller niet kunt komen,. Massageballen zijn er in heel veel verschillende diktes en texturen, dus ook hier heb je veel keus.

 

 

(12)