een brace

Een brace, het hulpmiddel bij blessures

Dus je hebt jezelf geblesseerd. Je hebt ofwel van je fysio te horen gekregen dat je een brace moet kopen of je hebt wat onderzoek online gedaan en dat is een van de suggesties.

De volgende stap is het kiezen van de juiste brace. Een snelle zoektocht online kan nogal veel onduidelijkheid opleveren omdat er tal van opties zijn.

Het eerste ding om op te merken is dat een steun niet altijd universeel is. Implicerend dat een enkele polssteun niet noodzakelijkerwijs betrekking hebben op u voor elk type van polsblessure.

De reden dat er tal van verschillende ontwerpen en stijlen zijn, is omdat ze allemaal ontworpen zjin om iets anders te doen.  Hier is een kleine gids over waar u op moet letten en u te helpen bij het filteren van uw resultaten.

Er zijn normaal gesproken 3 verschillende niveaus van ondersteuning voor u beschikbaar:

Laag: Dit verwijst normaal naar een brace die compressie biedt.  Prima bij een lichte blessures waarbij er geen sprake is van instabiliteit. In sommige gevallen zitten er straps aan de brace. Deze zijn ontworpen om extra compressie te bieden in plaats van enige vorm van stabiliteit.

Matig: Een matig niveau van ondersteuning biedt normaal gesproken zowel compressie als een zekere mate van stabiliteit. De stabiliteit wordt geboden door banden, die werken om de ‘omrolbeweging’ van bv de enkel te beperken.

Hoog: Wanneer u een ernstige blessure hebt opgelopen of aan een degeneratieve aandoening lijdt, moet een hoog niveau van ondersteuning worden overwogen. Dit omvat ook profylactisch gebruik ter voorkoming van letsel (zoals bij extreme sporten). Het zorgt er ook voor dat u actief kunt blijven.

Doorgaans kan een brace compressie, stabiliteit (of een combinatie van beide) of immobilisatie bieden.

Compressie: Als u terugdenkt aan uw post blessure management van RICE, staat de C voor compressie. Dit soort braces is bedoeld om ontstekingen te beheersen. Dit werkt ook pijnverlichtend  e stelt n u in staat  langer mobiel te blijven.

Stabiliteit: Als er instabiliteit is in een gewricht, d.w.z. je kunt niet je volle gewicht op je enkel, knie, pols enz. zetten. Je hebt er niet het volle vertrouwen in na een blessure. Een stabiliteitsbrace kan dan helpen om dit op te lossen. Deze zijn gewoonlijk ofwel stijf (om bescherming te bieden – meestal in een pols- of enkelbandage) of op basis van banden. De bandenbieden hier extra stabiliteit.

Immobilisatie: Dit verwijst normaal naar kniebraces, maar de aanwijzing zit in de naam: het zorgt ervoor dat u niet kunt bewegen. Na een knieoperatie is het laatste wat u wilt uw knie te bewegen. Dit kan  zo al het harde werk van de chirurg ongedaan maken. Het kan zo resulteren in een nieuw bezoek aan de chirurg.  Om u te beschermen kan een immobiliserende kniebrace worden toegepast tijdens de eerste genezingsperiode.


Klik hier voor een ruim gamma van braces


In het algemeen worden kniebandages vervaardigd uit een beperkt aantal materialen:

Buisverband: Eerlijk gezegd zijn deze alleen gericht op proprioceptie, d.w.z. weten dat je iets draagt, zodat je voorzichtiger bent. Ze bieden geen compressie of stabiliteit.

Neopreen: Dit is waar de meeste braces van gemaakt zijn. Het is compressief en creëert door zijn dikte een warmte die heel therapeutisch kan zijn.

3D Breiwerk: De volgende generatie materiaal. Lichter en meer ademend dan neopreen, maar biedt nog steeds een zeer goede compressie met behoud van de vorm.

Koolstofvezel: Dit is wat we gebruiken in de CTi kniebrace, het draait allemaal om structurele integriteit om stabiliteit te bieden en te beschermen tegen schokken. Als je iets nodig hebt voor de meest extreme en waanzinnige sporten op de planeet dan kan een kniebrace van koolstofvezel helpen, maar als je iets wilt om mee te gaan wandelen dan heb je het waarschijnlijk niet nodig.

De juiste maat kiezen is belangrijk, want als hij te strak zit, wordt de bloedsomloop afgesneden en als hij te groot is, kan hij afzakken en effectief geen steun bieden.
Als u tussen twee maten in zit, kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice en het hen vragen.

 

 

(19)