yoga

Yoga de voordelen voor geestelijk en lichamelijk welzijn

Hoe werkt yoga?

Yoga wordt beoefend op het niveau van lichaam en geest. Verschillende yogastijlen combineren fysieke houdingen, ademhalingstechnieken en meditatie of ontspanning.

Het is een oude praktijk die zijn oorsprong vindt in India. Het omvat beweging, meditatie en ademhalingstechnieken om geestelijk en lichamelijk welzijn te bevorderen.

Het definiëren op een allesomvattende manier is een moeilijke uitdaging. Er zijn zoveel verschillende en overlappende aspecten, lagen, takken, en nuances binnen de wereld van yoga dat een enkele definitie inherent een beperking creëert.

En toch, de echte essentie gaat over het overstijgen van alle beperkingen. De moderne yogi B.K.S. Iyengar beschrijft het op deze manier:

“Yoga is een kunst, een wetenschap en een filosofie. Het raakt het leven van de mens op elk niveau, fysiek, mentaal en spiritueel. Het is een praktische methode om iemands leven doelgericht, nuttig en nobel te maken.”

Dit artikel gaat in op de geschiedenis, de filosofie, de voordelen voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de verschillende takken van yoga.


Wat is yoga?

Het is een eeuwenoude praktijk die fysieke houdingen, concentratie en diepe ademhaling omvat.

Een regelmatige yogabeoefening kan uithoudingsvermogen, kracht, kalmte, flexibiliteit en welzijn bevorderen.

Geschiedenis

De eerste vermelding van het woord “yoga” verschijnt in Rig Veda, een verzameling van oude teksten. Yoga komt van het Sanskriet woord “yuj”, wat “vereniging” of “samenvoegen” betekent.

Het wordt teruggevoerd tot Noord-India, meer dan 5000 jaar geleden.

Indiase monniken verspreidden hun kennis van yoga in het Westen aan het eind van de jaren 1890. De moderne yogaleer werd tegen de jaren 1970 algemeen populair in de westerse landen.

Filosofie

De algemene filosofie is het verbinden van de geest, het lichaam en de geest.

Chakra’s


Het woord “chakra” betekent “draaiend wiel”.

Chakra’s zijn de middelpunten van energie, gedachten, gevoelens en het fysieke lichaam. Volgens yogaleraren bepalen chakra’s hoe mensen de werkelijkheid ervaren door emotionele reacties, verlangens of afkeer, niveaus van vertrouwen of angst, en zelfs fysieke symptomen en effecten.

Volgens de traditie is er een deel van jou dat je niet kunt zien of aanraken – het is waar je energie stroomt, daarom wordt het ook wel het energielichaam genoemd.

Wanneer energie geblokkeerd raakt in een chakra, veroorzaakt dit fysieke, mentale of emotionele onevenwichtigheden die zich uiten in symptomen zoals angst, lusteloosheid of een slechte spijsvertering.

Een goed afgestemde asana practice kan energie vrijmaken en een onevenwichtig chakra stimuleren en zo de weg vrijmaken voor die prachtige interne verschuiving waar yoga bekend om staat.

Met een beetje coaching kun je de chakra’s aanboren als een krachtige manier om je energie aan te wenden en in de richting te sturen die je wilt.

Asanas zijn de vele fysieke houdingen in Hatha yoga. Mensen die yoga beoefenen gebruiken asana’s om energie vrij te maken en een onevenwichtige chakra te stimuleren.

Soorten yoga

Moderne yoga richt zich op oefening, kracht, lenigheid en ademhaling. Het kan helpen het fysieke en mentale welzijn te bevorderen.

Er zijn vele stijlen. Een stijl kies je op basis van je doelen en fitnessniveau.

De bekendste types en stijlen van yoga zijn onder andere:

  • Ashtanga
    Dit type yogabeoefening maakt gebruik van oude yogaleer. Het werd populair in de jaren 1970. Ashtanga maakt gebruik van vaststaande series van opeenvolgende oefeningen. Het einde van elke oefening vormt het begin voor de volgende oefening, het loopt dynamisch in elkaar over.
  • Bikram
    Mensen beoefenen Bikram, ook bekend als hot yoga, in kunstmatig verwarmde kamers en een luchtvochtigheid van 40%. Het bestaat uit 26 houdingen en een opeenvolging van twee ademhalingsoefeningen.
  • Hatha
    Dit is een algemene term voor elke vorm van yoga waarbij fysieke houdingen worden aangeleerd. Hatha lessen dienen meestal als een zachte inleiding tot de basishoudingen.
  • Kundalini
    Kundalini is een systeem van meditatie dat gericht is op het vrijmaken van opgekropte energie.
    Een Kundalini les begint meestal met gezang en eindigt met zingen. Tussendoor worden asana, pranayama en meditatie beoefend met het doel een specifiek resultaat te bereiken.

Wil jij je graag verdiepen in Kundalini yoga, schrijf je dan hier in voor de meest complete online Kundalini yoga introductie cursus

Hier kun je lid worden van de Kundalini yoga club

  • Power yoga
    In de late jaren 1980, ontwikkelden beoefenaars deze actieve en atletische vorm van yoga gebaseerd op het traditionele Ashtanga systeem.
  • Yin yoga
    Yin yoga legt de nadruk op het langdurig vasthouden van passieve houdingen. Deze yogastijl richt zich op diepe weefsels, ligamenten, gewrichten, botten en fascia.
  • Prenatale yoga
    Prenatale yoga maakt gebruik van houdingen die beoefenaars hebben gecreëerd met zwangere mensen in het achterhoofd. Deze yogastijl kan mensen helpen weer in vorm te komen na de bevalling, en ondersteunt de gezondheid tijdens de zwangerschap.
  • Restorative yoga
    Dit is een ontspannende vorm . Een persoon brengt een rustgevende les door in vier of vijf eenvoudige houdingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van props zoals dekens en bolsters om in diepe ontspanning weg te zakken zonder enige inspanning te leveren bij het vasthouden van de houding.

De voordelen

Volgens een onderzoek uit 2012 doet 94% van de volwassenen die yoga beoefenen dit om redenen van welzijn.

Het heeft vele fysieke en mentale voordelen, waaronder:

  • opbouw van spierkracht
  • het vergroten van flexibiliteit
  • het bevorderen van een betere ademhaling
  • ondersteuning van de gezondheid van het hart
  • het helpen bij de behandeling van verslaving
  • het verminderen van stress, angst, depressie en chronische pijn
  • het verbeteren van de slaap
  • het verbeteren van het algehele welzijn en de kwaliteit van leven

Risico’s en bijwerkingen

Veel vormen zijn relatief mild en daarom veilig voor mensen wanneer een goed opgeleide instructeur de beoefening begeleidt.

Het komt zelden voor dat mensen ernstig letsel oplopen gedurende een practice. De meest voorkomende blessures zijn verstuikingen en verrekkingen.

Toch kunnen mensen een paar risicofactoren overwegen voordat ze van start gaan.

Een persoon die zwanger is of een aanhoudende medische aandoening heeft, zoals botverlies, glaucoom of ischias, moet indien mogelijk een professional in de gezondheidszorg raadplegen voordat hij of zij van start gaat.

Sommige mensen moeten bepaalde yogahoudingen, die gezien hun specifieke conditie riskant kunnen zijn, aanpassen of vermijden.

Beginners moeten geavanceerde houdingen en moeilijke technieken vermijden.

Bij het behandelen van een aandoening, moeten mensen niet de conventionele medische zorg vervangen door yoga of het bezoeken van een zorgprofessional over pijn of een ander medisch probleem uitstellen.

Samenvatting

Yoga is een oude praktijk die in de loop der tijd is veranderd.

De moderne versie richt zich op houdingen die zijn ontworpen om innerlijke rust en fysieke energie te stimuleren. De oude yoga legde niet zoveel nadruk op fitness. In plaats daarvan draaide het om het cultiveren van mentale focus en het vergroten van spirituele energie.

Er zijn veel verschillende soorten beschikbaar. De stijl die een persoon kiest zal afhangen van hun verwachtingen en fysieke niveau.

Mensen met bepaalde gezondheidsproblemen, zoals ischias, moeten langzaam en met voorzichtigheid starten.

Yoga kan een evenwichtige, actieve levensstijl ondersteunen.

Lees ook ons blog: sociaal-zijn-wat-zijn-de-gezondheidsvoordelen/

(131)