lichttherapie

Lichttherapie en een winterdepressie

Lichttherapie is  een manier om seizoensgebonden affectieve stoornis en bepaalde andere aandoeningen te behandelen door blootstelling aan kunstlicht. Het is een vorm van depressie die elk jaar op een bepaald moment optreedt, meestal in de herfst of winter.

Tijdens lichttherapie zit of werkt u in de buurt van een lichttherapiebox. De box straalt helder licht uit dat het natuurlijke buitenlicht nabootst.

Men denkt dat het invloed heeft op de chemische stoffen in de hersenen die verband houden met stemming en slaap, waardoor de symptomen worden verlicht. Het gebruik van lichttherapie kan ook helpen bij andere vormen van depressie, slaapstoornissen en andere aandoeningen. Lichttherapie staat ook bekend als helder licht therapie of fototherapie.

Wil je de voordelen van deze therapie  in de praktijk ervaren? Dan kun je kiezen voor een traditionele daglichtlamp of een zogenoemde lichtherapiebril. De laatste categorie wint in hoog tempo aan populariteit. Ze zijn kwalitatief (minstens) gelijkwaardig en hebben veel meer gebruiksgemak: je  bent niet gebonden aan een vaste plek.


Bekijk hier het gamma hoogwaardige daglichtlampen, veilig en effectief


Waarom lichttherapie gebruiken?

U kunt om een aantal redenen lichttherapie willen proberen:

Uw arts beveelt het aan voor seizoensgebonden affectieve stoornis of een andere aandoening.
Om een behandeling te proberen die veilig is en weinig bijwerkingen heeft.
U wilt de effectiviteit van antidepressiva of psychotherapie verhogen.
Omdat u  antidepressivum medicatie wilt vermijden tijdens de zwangerschap of tijdens de borstvoeding.
Het kan u in staat stellen een lagere dosis antidepressiva in te nemen.

Aandoeningen waarvoor lichttherapie wordt gebruikt

Het wordt gebruikt als behandeling voor verschillende aandoeningen, waaronder:

Seizoensgebonden affectieve stoornis

Soorten depressie die niet seizoensgebonden zijn:
jetlag
Slaapstoornissen
Aanpassing aan een nachtelijk werkschema
Dementie

Lichttherapie voor de behandeling van huidaandoeningen zoals psoriasis verschilt van het type lichttherapie dat voor de hierboven genoemde aandoeningen wordt gebruikt. Bij lichttherapie voor huidaandoeningen wordt een lamp gebruikt die ultraviolet (UV) licht uitzendt. Dit type licht moet worden gefilterd  omdat het uw ogen en huid kan beschadigen.

Risico’s

De therapie is over het algemeen veilig. Als er bijwerkingen optreden, zijn deze meestal mild en van korte duur. Ze kunnen omvatten:

Vermoeide ogen
Hoofdpijn
Misselijkheid
Irriteerbaarheid of agitatie

 

 

Wanneer voorzichtig gebruiken

 

Bij een aandoening heeft die uw huid extra gevoelig maakt voor licht, zoals systemische lupus erythematosus
Wanneer u medicijnen gebruikt die uw gevoeligheid voor zonlicht verhogen, zoals bepaalde antibiotica, ontstekingsremmers of het kruidensupplement Sint-Janskruid
U heeft een oogaandoening die uw ogen kwetsbaar maakt voor schade door licht

 

Zonnebanken: Geen alternatief

Sommige mensen beweren dat zonnebanken de symptomen van seizoensgebonden affectieve stoornis helpen verlichten. Maar het is niet bewezen dat dit werkt. Het UV-licht dat vrijkomt bij zonnebanken kan je huid beschadigen en je risico op huidkanker sterk verhogen.

 

Voorzichtig bij bipolaire stoornis

De therapie kan manie uitlokken bij sommige mensen met een bipolaire stoornis, dus vraag advies aan uw arts voordat u met lichttherapie begint. Als u zich zorgen maakt over de manier waarop lichttherapie uw stemming of gedachten beïnvloedt, zoek dan meteen hulp.

 

Wat u kunt verwachten van lichttherapie

Beginnen met lichttherapie

Over het algemeen beginnen de meeste mensen, met een seizoensgebonden affectieve stoornis, een behandeling met lichttherapie in de vroege herfst, wanneer het in veel regio’s van het land bewolkt wordt. De behandeling gaat meestal door tot het voorjaar, wanneer het buitenlicht alleen al voldoende is om een goed humeur en een hoger energieniveau te behouden.

Resultaten van lichttherapie

De therapie geneest waarschijnlijk geen seizoensgebonden affectieve stoornis, niet-seizoensgebonden depressie of andere aandoeningen. Maar het kan wel de symptomen verlichten, uw energieniveau verhogen en u helpen zich beter te voelen over uzelf en het leven.

Het  kan de symptomen al binnen een paar dagen verbeteren. In sommige gevallen kan het echter twee of meer weken duren.

Drie sleutelelementen voor effectiviteit

Het is het meest effectief als u de juiste combinatie van lichtintensiteit, duur en timing gebruikt.

Intensiteit. De intensiteit van de lichtbak wordt gemeten in lux, een maat voor de hoeveelheid licht die u ontvangt. Er wordt aanbevolen een apparaat van 10.000 lux te gebruiken op een afstand van 41 tot 61 centimeter van uw gezicht.

Duur. Met een apparaat van 10.000 lux duurt een lichttherapie ongeveer 20 tot 30 minuten per dag. Maar een apparaat met een lagere intensiteit, zoals 2.500 lux, kan langere sessies vereisen. Controleer de richtlijnen van de fabrikant

Timing. Voor de meeste mensen is lichttherapie het meest effectief als u het vroeg in de ochtend doet, nadat u voor het eerst wakker bent geworden.

 


Bekijk hier het gamma hoogwaardige daglichtlampen, veilig en effectief


Het maximale uit lichttherapie halen

 

De therapie is niet voor iedereen effectief. Maar u kunt stappen ondernemen om het meeste uit uw lichttherapie te halen en het tot een succes te maken.

Begin met kortere sessies om dan geleidelijk de tijd van blootstelling  te verlengen.

 

Wees consequent.

Houd u aan een dagelijkse routine van lichttherapiesessies om ervoor te zorgen dat u na verloop van tijd verbeteringen behoudt. Als u niet elke dag lichttherapie kunt doen, neem dan een dag of twee vrij, maar houd uw stemming en andere symptomen in de gaten – het kan zijn dat u een manier moet vinden om elke dag lichttherapie te doen.

Let op de timing.

Als u de lichttherapie onderbreekt tijdens de wintermaanden of te vroeg stopt in het voorjaar, wanneer het beter met u gaat, kunnen uw symptomen terugkeren. Houd bij wanneer u in de herfst met lichttherapie begint en wanneer u er in de lente mee stopt, zodat u weet wanneer u het volgende jaar moet beginnen en stoppen met uw lichttherapie.

Betrek er ook een andere behandeling bij.

Als uw symptomen niet voldoende verbeteren met lichttherapie, hebt u misschien een aanvullende behandeling nodig. Door een aanpassing aan uw levensstijl zijn ook snel zeer goede bijkomende resultaten te boeken.

 

(20)