diabetes leeftstijl type 2

Veranderingen in leefstijl bij diabetes type 2

 

Hoewel diabetes type 2 een ziekte is die dagelijks onder controle moet worden gehouden, kunt u er een normaal, gezond leven mee leiden. Een belangrijk onderdeel van een goede diabetesbehandeling is het veranderen van uw leefstijl. Twee van de meest cruciale zijn het verbeteren van uw dieet en meer lichaamsbeweging.

Deze kunnen u helpen gewicht te verliezen, uw energieniveau te verhogen en uw bloedsuikerspiegel effectief te beheren. Deze verandering in leefstijl diabetes type 2 zorgt zeker voor een optimistisch verhaal.

Zeer gemotiveerde patiënten met een A1C-niveau dat in de buurt van het streefcijfer ligt, kunnen drie tot zes maanden lang veranderingen in hun leefstijl doorvoeren. Dit voordat een behandeling met medicijnen wordt overwogen.

Verbeteringen in het dieet en veranderingen in de lichamelijke activiteit – en daarmee samenhangend gewichtsverlies – kunnen zelfs sommigen die al medicijnen voor diabetes gebruiken helpen om deze te wijzigen of helemaal te staken.

Dit artikel gaat dieper in op belangrijke veranderingen in levensstijl. Deze verandering is van cruciaal belang voor het onder controle houden van diabetes.

Kies een patiëntgerichte aanpak voor verandering in leefstijl diabetes type 2

Geen twee mensen met diabetes moeten hetzelfde worden behandeld. Iedereen heeft andere gewoonten, werkschema’s, voedingsvoorkeuren, enzovoort. Het is belangrijk dat u het plan vindt dat voor u het beste werkt, zodat u zich eraan houdt.

Misschien heb je mensen om je heen die je adviseren over wat je moet eten. Het kan ook zijn dat u veel tegenstrijdige informatie hoort, zoals dat u geen fruit mag eten, wat gewoon niet waar is.

Het is belangrijk om diabetes zelfmanagement voorlichting te krijgen van een gediplomeerde professional. Zij kunnen u helpen een plan op te stellen. Een plan dat zowel op u als op de wetenschap is gericht en u helpen op koers te blijven.


de diabetes revolutie
Herstel én voorkom diabetes type 2 met leefstijl als medicijn!


Verander uw eetgewoonten

Het vinden van een gezonde en duurzame manier van eten is absoluut essentieel voor gewichtsverlies en diabetesmanagement. De meeste mensen hebben succes met het volgen van een of ander dieet, maar komen weer aan (en nog meer) als ze stoppen.

Je moet een balans vinden en consequent zijn. Een van de beste manieren om dit te doen is een afspraak te maken met een gecertificeerde diabeteseducator of geregistreerde diëtist. Die kan u helpen het beste plan voor u op te stellen – of dat nu een koolhydraatarm dieet, een aangepast koolhydraatarm dieet of een consistent koolhydraatarm dieet is.

De nadruk op koolhydraten is belangrijk omdat dit het soort voedsel is dat de bloedsuikerspiegel het meest beïnvloedt. Koolhydraten zitten in voeding zoals fruit, melk, yoghurt, zetmeel (brood, pasta, rijst, bonen), zetmeelrijke groenten (aardappelen, erwten, maïs) en suikerhoudende voedingsmiddelen (koekjes, cake, snoep en ijs).

Diabetes betekent niet dat je nooit meer koolhydraten mag eten. Het is wel belangrijk om de juiste soorten koolhydraten in de juiste hoeveelheden te kiezen.

Door je koolhydraatinname te beperken:

  • ontlast je je alvleesklier,
  • kun je gewicht verliezen,
  • verhoog je je energieniveau en
  • verlaag je je bloedsuikerspiegel.

Mensen met diabetes zouden idealiter alle calorierijke dranken moeten schrappen, inclusief sappen, frisdrank, smoothies en zoete koffiedranken.

De meeste mensen lijken het het beste te doen met een koolhydraatarm ontbijt, een vezelrijke lunch en een uitgebalanceerd koolhydraatbeperkt avondeten.

Om te beginnen, denk na over je bord. Gebruik een kleiner bord en stel uw maaltijd als volgt samen:

1/2 van je bord: Niet-zetmeelrijke groenten (salade, broccoli, spinazie, asperges, enz.)
1/4 van uw bord: Mager eiwit (wit vlees kip, kalkoen, vis, mager rundvlees)
1/4 van je bord: Een complexe koolhydraat (zoete aardappel, bonen, quinoa, gerst, bulgar, enz.)

gezond eten in 4 weken
Online voedingscursus, gezond in 4 weken


Kom in beweging

Bewegen hoeft niet te betekenen dat je urenlang naar de sportschool moet. Om te beginnen, beweeg gewoon meer.

Lichaamsbeweging is essentieel voor het gebruik van insuline (die helpt om suiker naar je cellen te brengen) en het verlagen van de bloedsuikerspiegel. Hoe meer je beweegt, hoe beter je stofwisseling zal zijn. Tevens hoe bedrevener je lichaam zal zijn in het verbranden van calorieën.

Het leven is druk en het kan moeilijk zijn om tijd te vinden om te bewegen, maar het belang van beweging kan niet genoeg worden benadrukt – vooral als je iemand bent die de hele dag achter een bureau zit.

Om uzelf te motiveren, probeer lichaamsbeweging leuk te maken. Zet uw training in uw agenda alsof u een lunchafspraak zou plannen. Doe zoveel als u kunt wanneer u kunt met het doel om uiteindelijk 150 minuten matige activiteit per week te bereiken. Dit moet aërobische, weerstands- en lenigheidstraining omvatten.

Focus op gematigd gewichtsverlies

Een van de redenen waarom mensen diabetes ontwikkelen is overgewicht. Als je overgewicht of obesitas hebt, is je lichaam niet in staat om suiker uit je bloed naar je cellen te transporteren om te gebruiken voor energie, omdat je cellen resistent worden voor insuline.

Insuline is het hormoon dat fungeert als de “poortwachter.” Het laat suiker toe in een cel. Als je cellen resistent zijn tegen insuline, kan de suiker de cel niet in en blijft in plaats daarvan in je bloedbaan.

Door ongeveer 5% tot 10% van uw lichaamsgewicht te verliezen, kunt u helpen uw bloedsuikerspiegel te verlagen.

Test je bloedsuikers

Als u net de diagnose diabetes heeft gekregen en geen medicijnen gebruikt, ziet u misschien geen reden om uw bloedsuikers te testen. Maar het testen van je bloedsuikerspiegel kan juist een eye-opener zijn en je motiveren om je eetpatroon te veranderen en in beweging te komen.

U hoeft niet vier keer per dag te testen. Probeer liever een paar keer per week te testen. Gebruik uw cijfers om uw koolhydraatinname aan te passen en uw lichaamsbeweging te verhogen.

Online diabeteshulpmiddelen bestellen

Vaak gestelde vragen

Wat is de beste manier om diabetes type 2 onder controle te houden?

Diabetes type 2 wordt meestal onder controle gehouden met behulp van een dieet, lichaamsbeweging, gewichtsverlies en medicatie.

Kun je type 2 diabetes onder controle houden zonder medicatie?

Sommige mensen kunnen hun diabetes type 2 onder controle houden met alleen een dieet en lichaamsbeweging en hebben geen medicatie nodig.

Wat is het beste dieet om diabetes onder controle te houden?

Er is niet één optimaal dieet voor type 2 diabetes. Iedereen is anders, en het kan wat vallen en opstaan kosten om erachter te komen wat voor u werkt. Een manier om dit te doen is om “te eten volgens uw meter”. Dit betekent dat je je bloedsuiker na de maaltijd test om te zien wat het effect van bepaalde voedingsmiddelen is. Sommige diabetici kunnen het beste omgaan met type 2 diabetes met een zeer laag koolhydraat dieet, terwijl anderen het beter doen met een plantaardig dieet.

Kan type 2 diabetes worden omgedraaid?

Diabetes type 2 kan vaak onder controle worden gehouden met een dieet, lichaamsbeweging en gewichtsverlies, hoewel het onduidelijk is of het volledig kan worden teruggedraaid. Een studie uit 2020 suggereert dat 10% of meer van je lichaamsgewicht verliezen diabetes in remissie kan brengen bij ongeveer één op de drie mensen.

Lees ook ons blog : Behandeling diabetes type 2, complicaties voorkomen – Gezondheidsblog (medischemallemolen.nl)

(15)