melatonine en 4 kruiden die je beter laten slapen

Melatonine en 4 kruiden die helpen slapen

Veel mensen hebben moeite om in slaap te vallen of in slaap te blijven. Hoewel er geneesmiddelen beschikbaar zijn om de slaap te bevorderen, kunnen sommige mensen de voorkeur geven aan Melatonine en andere natuurlijke alternatieven.

Dit artikel beschrijft vier kruiden die de slaapkwaliteit kunnen verbeteren, samen met enkele alternatieve behandelingen om de slaap te bevorderen. Het geeft ook advies over wanneer u een arts moet raadplegen voor slaapproblemen.

Hieronder staan vier kruiden die mensen kunnen nemen om hun slaap te helpen verbeteren.

Valeriaanwortel

Valeriaanwortel is het kruid dat mensen het meest gebruiken om slapeloosheid te verminderen. Het is verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder:

extracten
theeën
voedingssupplementen

Mensen gebruiken valeriaanwortel al sinds de 18e eeuw als slaapmiddel. Onderzoekers hebben de actieve plantenstoffen geïsoleerd om te proberen vast te stellen hoe ze de slaap beïnvloede. Er is nog geen zekerheid van het mechanisme dat hierbij betrokken is.

Een onderzoek uit 2020 onderzocht de werkzaamheid en veiligheid van valeriaanwortel als een behandeling voor bepaalde slaapstoornissen. De bevindingen suggereren dat valeriaanwortel heilzaam zou kunnen zijn bij de behandeling van deze stoornissen. Vergelijkingen tussen de verschillende studies zijn uitdagend. Dit vanwege de verschillende valeriaanpreparaten en doseringen.

De onderzoekers concluderen dat valeriaanwortel een veilige en effectieve alternatieve behandeling voor slaapstoornissen zou kunnen zijn. Mensen kunnen bijwerkingen ervaren zoals misselijkheid en maagkrampen.

Shop voor Valeriaan

Kamille

Mensen gebruiken soms kamille als een natuurlijke remedie tegen slapeloosheid. Studies hebben de therapeutische effecten van kamille op de slaap echter niet bevestigd.

Een klinische studie uit 2017 onderzocht de effecten van kamille op de slaapkwaliteit bij oudere volwassenen. Deelnemers die gedurende 28 dagen tweemaal daags 200 milligram (mg) kamille-extract kregen, vertoonden significante verbeteringen in slaapkwaliteit.
Dit in vergelijking met deelnemers die een placebo namen.

Een oudere studie onderzocht de werkzaamheid van kamille-extract op de slaap bij volwassenen die aan slapeloosheid leden. Een groep deelnemers kreeg tweemaal daags 270 mg kamille gedurende 28 dagen, terwijl een tweede groep een placebo kreeg. De onderzoekers stelden geen verbeteringen vast in de kamillegroep in vergelijking met de placebogroep.

Bijwerkingen zijn ongewoon bij het nemen van kamille.

Shop voor Kamille

Lavendel

Lavendel is een populair kruid om te helpen ontspannen en slapen. De meeste studies die het effect van lavendel op slaap hebben onderzocht, hebben zich gericht op silexan, wat een werkzame stof is die is afgeleid van lavendel.

Een studie uit 2015 onderzocht de effecten van lavendelolie op angstgerelateerde rusteloosheid en verstoorde slaap. In vergelijking met deelnemers die een placebo namen, vertoonden degenen in behandeling met lavendelolie significante verminderingen van angst en significante verbeteringen in slaap.

De bevindingen van een studie uit 2019 suggereren dat het gunstige effect van silexan op slaap te wijten is aan het vermogen om angst te verminderen. Dit kan het ontbreken van een verdovende bijwerking bij het gebruik van lavendelolie verklaren.

Onderzoeken naar het effect van het consumeren van lavendel suggereren dat de geteste doses veilig zijn. Deze korte termijn studies kunnen echter niet bepalen of lavendel veilig is om op lange termijn te gebruiken

Shop voor lavendel

Passiebloem


Onderzoeken suggereren dat passiebloem in combinatie met andere kruiden heilzaam kan zijn.

Een onderzoek uit 2013 onderzocht de werkzaamheid van een combinatie van valeriaan, passiebloem en hop als behandeling voor slapeloosheid. De onderzoekers vergeleken de kruidencombinatie met het medicijn zolpidem, dat artsen soms voorschrijven om slapeloosheid te verlichten.

Deelnemers in beide groepen toonden een significante verbetering op gebied van:

  • slaaptijd
  • de tijd die een persoon nodig heeft om in slaap te vallen
  • het aantal keren dat een persoon wakker wordt tijdens de slaap
  • de ernst van de slapeloosheid

De onderzoekers concludeerden dat mensen baat kunnen hebben bij kortdurend gebruik van een combinatie van valeriaan, passiebloem en hop. De meeste bijwerkingen die de deelnemers meldden waren mild en vormden geen ernstig risico voor de gezondheid.

Shop voor passiebloem

Andere natuurlijke manieren om in slaap te vallen

Mensen kunnen kiezen uit een verscheidenheid aan geneesmiddelen, natuurlijke producten en gedragsstrategieën om hen te helpen slapen.
Hieronder volgen enkele voorbeelden:

Gedragsstrategieën

Bepaalde gedragsinterventies kunnen iemand helpen om zijn gedrag, gedachten en overtuigingen met betrekking tot slaap te veranderen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • relaxatietraining
  • cognitieve gedragstherapie
  • korte gedragsmatige behandeling van slapeloosheid

In sommige gevallen kunnen artsen adviseren om slaapmedicatie te gebruiken in combinatie met een van de bovenstaande gedragsstrategieën. Deze aanpak kan helpen de dosis medicijnen te verminderen die nodig zijn om iemands slapeloosheid te behandelen.

Vrij verkrijgbare optie

Melatonine, ‘het slaaphormoon’ is een vrij verkrijgbaar middel om te slapen.

Melatonine is een hormoon dat de hersenen van nature produceren. Artsen noemen melatonine soms het “slaap-waak” hormoon, omdat het de slaap en het waken regelt. De productie van melatonine bereikt een piek in de vroege ochtenduren en neemt af tijdens de daglichturen.

Mensen kunnen melatonine gebruiken als een behandeling voor het volgende

  • jetlag
  • vertraagde slaap-waakfase stoornis
  • angst voor een operatie

Artsen kunnen melatonine ook aanbevelen voor kinderen met bepaalde slaapstoornissen.

Shop voor Melatonine

Wanneer naar de dokter voor slapeloosheid?

Mensen moeten naar een arts gaan als ze tekenen of symptomen van slapeloosheid ervaren.

Deze kunnen zijn:

  • ontevredenheid over het aantal uren dat men slaapt
  • het ervaren van een lage slaapkwaliteit met problemen op een of meer van de volgende gebieden:

    in slaap vallen
    in slaap blijven
    vroeg wakker worden en niet opnieuw in slaap kunnen vallen
    slaapstoornissen die ongemak of moeilijkheden veroorzaken in sociale, beroepsmatige of academische omgevingen

Symptomen van slapeloosheid bij mensen met slapeloosheid kunnen zich voordoen gedurende ten minste 3 maanden of ten minste drie keer per week.

Iedereen die tekenen of symptomen van slapeloosheid ervaart, moet met een arts overleggen voordat hij of zij een geneesmiddel of kruid gebruikt om de slaap te bevorderen. Slapeloosheid en andere slaapstoornissen kunnen soms wijzen op een onderliggende gezondheidstoestand die behandeling vereist.

Samenvatting

Mensen met slaapproblemen kunnen kiezen uit een reeks niet-medicamenteuze behandelingsopties om hen te helpen slapen. Kruidenbehandelingen zijn een populaire keuze, hoewel er geen bewijs is dat het gebruik van bepaalde kruiden ondersteunt.

Mensen moeten met een arts of apotheker overleggen voordat ze een medicijn of kruid nemen om hen te helpen slapen, om er zeker van te zijn dat de behandeling veilig is. Bovendien kunnen slaapproblemen soms wijzen op een onderliggend gezondheidsprobleem dat een diagnose en passende behandeling vereist.

Lees ook ons blog: waarom-voldoende-slaap-essentieel-is

(19)