diepe slaap

Het belang van voldoende diepe slaap

Diepe slaap – wat u moet weten

Diepe slaap is een belangrijke fase in de slaapcyclus die een goede hersenfunctie en geheugen mogelijk maakt. Hoewel de meeste volwassenen weten dat ze moeten streven naar 7 tot 9 uur slaap per nacht, is de wetenschap van de slaap vrij complex.

De twee hoofdcategorieën van slaap worden REM-slaap (Rapid Eye Movement) en niet-REM-slaap genoemd, en elke categorie kent belangrijke stadia. Mensen doorlopen deze stadia in hun slaap volgens een vrij regelmatig patroon, en een volledige nachtrust betekent dat deze stadia een paar keer doorlopen worden voordat men wakker wordt.

Er zijn misschien manieren om elke nacht beter te slapen en meer diepe slaap te krijgen, waardoor iemand uitgeruster en verfrist wakker kan worden.

Relax Vital Aroma-ontspanningskussen met lavendelolie, bekijk hier alle voordelen

Het lichaam doorloopt eerst de drie niet-REM fasen van de slaap:

Fase één

Fase één van de slaapcyclus is relatief kort.
De eerste fase van de slaapcyclus is een overgangsperiode waarin het lichaam en de hersenen overschakelen van een waaktoestand naar een slaaptoestand. Deze periode is relatief kort, duurt slechts een paar minuten, en de slaap is vrij licht. Mensen worden uit deze fase van de slaap gemakkelijker wakker dan uit andere fasen.

Tijdens het eerste stadium begint het lichaam zijn ritme te vertragen. De hartslag en ademhaling vertragen, en de ogen beginnen zich te ontspannen. De spieren ontspannen zich ook, maar kunnen af en toe trillen.

De hersenen ontspannen zich samen met het lichaam. De hersengolven beginnen te vertragen naarmate de hersenactiviteit en de zintuiglijke stimulatie afnemen.

Tweede stadium

Het tweede stadium van de niet-REM-slaap is een ander, lichter slaapstadium dat optreedt wanneer het lichaam begint over te gaan naar een diepere slaap. mensen brengen het grootste deel van hun tijd tijdens de slaapcyclus in deze fase door.

In het lichaam vertragen de hartslag en de ademhaling nog meer. De spieren ontspannen zich verder, en de oogbewegingen stoppen. Ook de lichaamstemperatuur daalt.

Hoewel de hersengolven verder vertragen, zijn er in dit stadium ook kleine uitbarstingen van elektrische signalen in de hersenen.

ADVERTENTIE
Probeer het kussen dat in perfecte harmonie werkt
Zelf genoemd “de grootste kussen ooit uitgevonden,” de Purple Harmony Pillow is ontworpen om uw nek wiegen, houden u koel en helpen u afdrijven naar dromenland in een mum van tijd.

Fase drie

Diepe slaap of slow wave slaap is de derde fase van de niet-REM slaap. Hoewel het lichaam gedurende de nacht een aantal cycli doorloopt, komt de derde fase in langere perioden voor tijdens het eerste deel van de nacht.

In het lichaam zijn de hartslag en de ademhaling tijdens dit deel van de slaapcyclus op hun laagst. De spieren en ogen zijn ook zeer ontspannen, en de hersengolven worden nog trager.

Het kan erg moeilijk zijn om iemand uit deze fase van de slaap te wekken, waardoor slaapstoornissen, zoals slaapwandelen, optreden.

REM-slaap

De REM-slaap is het vierde en laatste stadium van de slaapcyclus. Ongeveer 90 minuten na het inslapen gaat het lichaam voor het eerst in de REM-slaap.

Tijdens deze fase van de slaap gaan de ogen heen en weer achter de gesloten oogleden. Deze toestand staat dichter bij de waaktoestand dan de andere slaapfasen.

In de REM-slaap beginnen de hersengolven te lijken op de hersengolven van de wakkere toestand. De hartslag en de ademhaling versnellen.

Het REM stadium is ook het stadium waarin de meeste dromen voorkomen. De hersenen verlammen tijdelijk de armen en benen om te voorkomen dat het lichaam deze dromen uitvoert.

beter slapen
Alles om beter te slapen

Vereisten voor diepe slaap

Hoewel een persoon alle stadia van de slaap nodig heeft, is de diepe slaap vooral belangrijk voor de gezondheid en functie van de hersenen. Diepe slaap helpt de hersenen bij het aanmaken en opslaan van nieuwe herinneringen en verbetert het vermogen om informatie te verzamelen en op te roepen.

Deze fase van de slaap helpt de hersenen ook om uit te rusten en te herstellen van een dag denken, waardoor ze energie in de vorm van glucose kunnen aanvullen voor de volgende dag.

De diepe slaap speelt ook een rol bij het in evenwicht houden van de hormonen. De hypofyse scheidt in deze fase menselijk groeihormoon af, dat de weefsels in het lichaam helpt te groeien en cellen te regenereren.

Belangrijk is dat een persoon genoeg diepe slaap krijgt om deze functies te laten plaatsvinden. De hoeveelheid diepe slaap die iemand heeft, houdt verband met de totale hoeveelheid slaap die hij krijgt. Voor de meeste volwassenen wordt een slaap van 7 tot 9 uur aanbevolen, waardoor het lichaam meestal voldoende tijd heeft om in de diepere slaaptoestand te komen.

Als het lichaam op een dag niet genoeg diepe slaap krijgt, zal het dit de volgende keer dat het slaap compenseren door snel door de cycli te gaan om sneller het diepste niveau van slaap te bereiken en daar langer te blijven.

Als de persoon echter regelmatig niet genoeg diep slaapt, kan dit de hersenen beginnen aan te tasten.

Aangezien diepe slaap een rol speelt in het geheugen, kan het lichaam moeite hebben met het maken van nieuwe herinneringen of het vasthouden van informatie als het niet genoeg slaap krijgt.

Langdurige problemen met diepe slaap kunnen in verband worden gebracht met andere aandoeningen, zoals hartaandoeningen of de ziekte van Alzheimer.

Hoe kunt u meer diepe slaap krijgen?

Lichaamsbeweging kan diepe slaap helpen bevorderen.
Er zijn een paar manieren om de hoeveelheid diepe slaap die een persoon elke nacht krijgt te verhogen.

Het belangrijkste wat iemand kan doen om meer diepe slaap te krijgen is meer tijd uittrekken om te slapen. Door dit te doen kan het lichaam meer slaapcycli doorlopen, wat het mogelijk maakt om meer diepe slaap te hebben.

Andere praktijken kunnen diepe slaap en een goede slaap in het algemeen helpen bevorderen, zoals:

lichaamsbeweging, zoals zwemmen, joggen of hardlopen, vroeg op de dag in plaats van voor het slapengaan
veranderingen aanbrengen in het dieet door minder koolhydraten en meer gezonde vetten te eten
een saunabeurt

Daarnaast kunnen sommige antidepressiva mensen helpen om dieper te slapen, hoewel dit niet voor iedereen het geval is.

Perfect slapen in 7 stappen, het kan echt!

Roze ruis kan ook de effectiviteit van iemands diepe slaap verhogen.

Roze ruis is willekeurige ruis met meer laagfrequente componenten dan witte ruis. In een studie werd gekeken naar de effecten van het gebruik van geluidsstimulatie, zoals roze ruis, op de diepe slaap. De bevindingen wezen uit dat het luisteren naar deze geluiden de diepe slaap van een persoon zou kunnen verbeteren, wat leidt tot een betere geheugenfunctie als ze wakker worden.

Een aantal algemene gezonde slaapgewoonten kunnen ook bijdragen aan een betere slaap, waaronder:

het vermijden van blauwe lichten, zoals smartphones of computers rond bedtijd
de kamer zo donker mogelijk houden door ramen te sluiten en het licht van wekkers uit te zetten
het vermijden van cafeïne later op de dag
het vermijden van grote maaltijden voor het slapengaan
stress verminderen
een slaapschema opstellen en proberen elke avond op hetzelfde tijdstip in slaap te vallen

Lees ook ons blog : /melatonine-en-4-kruiden-die-helpen-slapen/

Samenvatting

Diepe slaap is een belangrijk onderdeel van het totale slaapproces, maar het is slechts één aspect van een goede nachtrust. Er zijn enkele manieren om een diepere slaap te bevorderen, zoals het lichaam vermoeien door lichaamsbeweging of luisteren naar roze ruis tijdens het inslapen.

De beste manier om meer diepe slaap te krijgen is misschien zo eenvoudig als elke nacht meer tijd uittrekken om te slapen.

(13)