stressverlichting

Gezonde levensgewoonten voor stressverlichting

 

We ervaren allemaal stress. Het komt in alle aspecten van het leven voor. Op zichzelf is het niet altijd iets slechts. Stress kan een motivator zijn om hard te werken. Het kan ook samengaan met spannende gebeurtenissen. Het leven zou niet hetzelfde zijn zonder stress. Stress kan zelfs goed voor ons zijn. Dit vooral als het niet op een te hoog niveau wordt ervaren. En net zoals stress op vele gebieden van het leven ontstaat, komt effectief stressmanagement voort uit het nastreven van stressverlichting op vele verschillende fronten.

Waarom voor stressverlichting een evenwichtige levensstijl belangrijk is

 

Onderdeel van een stressverlichting bestrijdingsplan is het vinden van manieren om snel te kalmeren. De bedoeling is dat  u effectiever met stress leert omgaan als die zich voordoet.  Tegelijkertijd leert u zo de negatieve effecten van chronische stress  vermijden. Een andere belangrijke manier om stress te verlichten is het aanhouden van gezonde leefgewoonten.

Het aanleren van een gezonde levensstijl brengt vaak ook extra voordelen met zich mee. Een endorfine-rush, het loslaten van frustratie of een langere levensduur. Veel van de gezonde leefgewoonten die hier besproken worden, kunnen je ook helpen om op de lange termijn minder reactief op stress te worden. Dit biedt extra  bescherming tegen stress.

Hoewel het een grotere uitdaging is om gezonde gewoonten aan te houden dan om een stressverlichtingsmethode maar één keer uit te proberen, zijn de voordelen die u van een gezonde levensstijl heeft meer dan de moeite waard om het vol te houden. De toename in gezondheid en welzijn die u ervaart, evenals de vermindering van stress, zal u doen wensen dat u deze veranderingen eerder had doorgevoerd,. Het kan een geweldige bron van voortdurende motivatie zijn.

Gezonde leefgewoonten kunnen u helpen uw stressrespons beter te beheersen, waardoor u de negatieve effecten van chronische stress kunt vermijden of zelfs omkeren.

 

Veranderingen doorvoeren is nooit gemakkelijk

 

Veel mensen voelen zich snel gefrustreerd bij het maken van gezonde veranderingen in levensstijl om een paar redenen, waaronder:

  • Niet weten waar te beginnen: Er zijn zoveel veranderingen die de gezondheid en het welzijn ten goede kunnen komen dat het moeilijk kan zijn om te weten hoe te beginnen.
  • Te veel tegelijk doen: Mensen proberen vaak te veel tegelijk te veranderen, vinden het dan te moeilijk (of laten hun inspanningen saboteren door perfectionisme) en geven de inspanning op.
  • Stress: Laten we eerlijk zijn: verandering is moeilijk, vooral als je gestrest bent. Soms neemt de stress van de levensstijl de overhand en vermindert uw momentum.

Aangezien een gezonde levensstijl kan helpen bij het verminderen van stress en het maken van gezonde veranderingen in levensstijl een uitdaging kan zijn, kunnen de volgende hulpmiddelen u helpen bij het kiezen van nieuwe doelen voor een gezonde levensstijl en bij het verwezenlijken van deze nieuwe doelen door nieuwe gezonde gewoonten in uw levensstijl op te nemen.


Probeer 14 dagen GRATIS de Kundalini Yoga Club

 

Gezonde keuzes in levensstijl

 

Hier zijn enkele manieren van stressverlichting die u kunt maken om een gezondere, minder gestresste levensstijl te leiden:

Gezond eten:
Een van de meest populaire veranderingen die mensen graag maken om een gezonde levensstijl te leiden is anders te eten. Vanwege de negatieve gevolgen van obesitas voor de gezondheid, de invloed van fitheid op ons gevoel van eigenwaarde en de effecten van voeding op onze stressniveaus en levensduur, brengt het overschakelen naar een gezonder dieet enkele van de grootste voordelen voor het welzijn met zich mee.

Regelmatige lichaamsbeweging:
Regelmatige lichaamsbeweging is een andere geweldige manier om uw gewicht onder controle te houden, uw algehele stressniveau te beheersen en verbonden te blijven met anderen. Lichaamsbeweging kan ook helpen om veel gezondheidsaandoeningen af te weren en is zeker de moeite waard. De truc is om geleidelijk aan te beginnen en zo steeds meer te bewegen. Meer bewegen is een uiterst belangrijk gegeven voor stressverlichting dat onmiddellijk soelaas biedt.

 

Slaap van goede kwaliteit:
Mensen onderschatten vaak het belang van voldoende slaap en de juiste soort slaap voor stressverlichting. Een gebrek aan voldoende slaap heeft echter veel negatieve gevolgen – ze zijn subtiel maar belangrijk. Genoeg slapen is niet een van de meest essentiële en belangrijke veranderingen die mensen kunnen doorvoeren. Omdat stress je van je slaap kan beroven en omdat veel van de technieken die de slaap bevorderen ook stress kunnen verminderen (en omgekeerd), is het een heel goed idee om meer te leren over hoe stress de slaap beïnvloedt en hoe je een goede slaap kunt krijgen als je gestrest bent.

 

(36)