voldoende lichaamsbeweging

Gezond oud worden met voldoende lichaamsbeweging

In dit blog gaan we verder in op de 2de belangrijke pijler om gezond oud te worden: voldoende lichaamsbeweging

 

Voldoende lichaamsbeweging

 

Lichaamsbeweging is één van de essentiële zaken in ons dagelijks leven om gezond oud te woden. Het is een van de pijlers van onze algehele gezondheid. Daar komt nog bij dat lichaamsbeweging bewezen effectief is voor het verminderen van stress en emotionele tegenslagen.
Als je regelmatig beweegt, is de kans groter dat je een groot gedeelte van je tijd gezonder, gelukkiger en kalmer bent dan diegenen die niet bewegen.

 

 

Blijf fit om gezond oud te worden!

 

Ondanks het feit dat we weten hoe belangrijk lichaamsbeweging is, toch kunnen we vasthouden aan de gedachten van geen tijd en/of vasthouden aan ons veel te onregelmatig oefenschema.

Waarom is voldoende lichaamsbeweging zo belangrijk?



Regelmatige lichaamsbeweging heeft talloze voordelen :

  • Een effectieve manier om gewicht te verliezen met behoud van een gezond en slank lichaam, zelfs als je ouder wordt
  • Effectief in het behoud van botmassa
  • Verlaagt slechte cholesterol, bloedsuiker en bloeddruk
  • Effectief in het verminderen van stress en het verbeteren van de slaap
  • Onderhoudt een goede cardiovasculaire gezondheid, energie, flexibiliteit en een goed lichaamsbeeld.

De hierboven genoemde zijn de meest bekende voordelen van lichaamsbeweging.

 




Een bewegingsschema opmaken en volhouden

 

Zoals we reeds hierboven aanhaalden hebben de meesten van ons de intentie om gezond te blijven, maar niet ieder van ons kan
gezond leven volhouden. Dit is de reden waarom er veel zelfhulpmiddelen zijn gemaakt, waaronder dit artikel, omdat het je kan helpen om uiteindelijk uw gezondheidsdoelen te bereiken.

Om deze schijnbaar moeilijke taak vol te houden, moet het worden gezien als iets wat je zonder vragen doet. Deze dingen doen
omdat we geloven dat het belangrijk is en dat we geen dag kunnen leven zonder het te doen. Hetzelfde concept geldt wanneer we besluiten om regelmatiger te sporten. We moeten de mentaliteit hebben dat lichaamsbeweging het ontbrekende stukje is dat het proces van fysiek fit blijven compleet maakt en zonder dat zullen onze andere inspanningen niet volstaan.

Het leren van de grondbeginselen van voldoende en juiste lichaamsbeweging zal u helpen te begrijpen wat je wilt bereiken en hoe het je ten goede zal komen.

 

 

Er zijn vier basiscomponenten van lichamelijke gezondheid.



Cardiovasculair uithoudingsvermogen opbouwen

 

Hieronder verstaan we onder andere activiteiten zoals zwemmen en hardlopen. Het verbeteren van deze component zal de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen in de lichaamsweefsels verbeteren en tegelijkertijd opgeslagen afvalstoffen in het lichaam verwijderen.

 

Spierkracht



Dit kan worden verbeterd middels krachttrainingen en het heffen van gewichten. Het verbeteren van deze component zal je helpen om spieren te hebben die sterker zijn en snel kunnen reageren. Het hebben van meer spieren zorgt ook voor een beter functionerend metabolisme.

 

Spieruithoudingsvermogen

 

Dit kan worden verbeterd door : lange duur en veel herhalingen bij een lage belasting. Tijdens het fitnessen verbeter je het spieruithoudingsvermogen als je 15 of meer herhalingen doet met een rustperiode van 1 minuut . Train je minder dan 15 herhalingen dan neemt vooral de spierkracht toe.

 

Flexibiliteit

 



Dit kan worden verbeterd met regelmatige stretching. Het verbeteren van deze component zal het vermogen van uw lichaam verbeteren om uw gewrichten te bewegen en het mogelijk maken het gebruik van uw spieren te optimaliseren.

hometrainer

Samenvatting

 

 

Om een goede start te maken, ga naar uw arts en vraag om advies, omdat u misschien beperkingen hebt bij het sporten. In de meeste gevallen zijn de meeste sporten veilig uit te voeren. Beperkingen gelden alleen voor mensen die lijden aan ouderdomsziekten en bepaalde  chronische ziekten, hartproblemen, artritis, botproblemen, hoge bloeddruk, ademhalingsproblemen en dergelijke.

Als je de eerste stappen hebt gezet, zoek dan uit welke sport het beste
bij u past en maak er een routine van. Overbelast uzelf niet. Doe het
geleidelijk maar regelmatig. Zorg ervoor dat je geniet van wat je doet, want als je dat niet doet zal je uiteindelijk de interesse verliezen en het niet volhouden.


Je kunt steeds proberen uw routine te veranderen en andere fitness
oefeningen proberen zolang je er baat bij hebt. Afwisseling is vaak de oplossing om verveling en overbelasting op de lange termijn tegen te gaan

Met deze grondbeginselen in het achterhoofd is het het beste dat uw trainingsprogramma de bovenvermelde vier componenten bevat, zodat u optimale resultaten kunt bereiken.

Als een algemene richtlijn, zorg ervoor dat je je training begint met een goede warming-up en eindigt met een kalmerende cooling down. Probeer ook uw lichaam niet te overbelasten, vermijd zware oefeningen die je te vaak herhaalt.

 

Lees ook ons blog : Gezond oud worden en een gezonde geest – Gezondheidsblog (medischemallemolen.nl)

 

(64)