gezonde voedingsmiddelen, medischemallemolen.nl

Gezond oud worden met het juiste voedingspatroon

     

Gezond oud worden door gezond te eten



Gezond eten betekent dat je je lichaam voedt met de juiste hoeveelheid en soorten voedsel die nodig zijn om je elke dag fit te voelen en gezond oud te worden. Wanneer je voedzaam voedsel eet laat je je lichaam de energie opnemen die het nodig heeft om je gedurende de dag stabielere energie en stemmingen te geven.

 

Het plannen van een gezond dieet

 

Tijdens je dagelijkse leven kun je een dieet plannen dat gezond is, maar zorg ervoor dat je ook lekker eet. Je hoeft jezelf niet uit te hongeren en idealistisch mager zijn nastreven om gezond oud te worden.
Je hoeft alleen maar juist te eten en regelmatig te bewegen om een evenwichtige gezonde geest en gezond lichaam te krijgen. De sleutel is matiging.

In alle gevallen, als het om je gezondheid gaat , speelt het eten van de juiste voeding een belangrijke rol. Als je eenmaal hebt besloten om gezond te eten, ben je al een stap dichter om het te bereiken. De eerste stap om te nemen is een succesvolle mindset over je intenties.Als je gelooft dat je een evenwichtig dieet kunt bereiken en volhouden, wordt het haalbaar. Doe het gewoon in kleine en geleidelijke stapjes, zodat je niet het gevoel hebt dat het een opgelegde taak is Wanneer je tevreden bent met wat je doet, worden de dingen gemakkelijker en uiteindelijk wordt het een deel van je systeem.

Het doel van gezond eten is dat je een gezond dieet aanhoudt dat je een leven lang kunt volhouden. Nadat je weet welke voedingsmiddelen het beste zijn voor uw gezondheid, stel dan een norm en ga voor matiging. Onthoud dat het een lange termijn doel is en niet alleen tot bv. het bereiken van uw ideale gewicht. Zorg daarom steeds voor een goede balans tussen vet, koolhydraten, vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen om tot een evenwichtig en gezond voedingspatroon te komen.

 

Enkele aanbevelingen :

 

  • Neem de tijd om uw voedsel te malen. Het zal niet alleen het eten lekkerder laten smaken, het zal ook de spijsvertering verbeteren.
  • Zodra je het gevoel hebt voldoende te hebben gegeten, stop dan met eten!
    Het duurt een tijd voordat je maag een signaal krijgt van je hersenen dat je voldoende hebt gegeten.
  • Het eten van fruit en groenten bij elke maaltijd zal uw gezonde dieet compleet maken. Ze zijn rijk aan antioxidanten, vezels, vitaminen en mineralen; terwijl je ook nog eens weinig calorieën binnenkrijgt.
    Fruit en groenten bieden ontzettend veel voordelen voor het behouden van een goede gezondheid.
  • Zorg ook voor voldoende gezonde koolhydraten. Volle granen zijn de beste bron van gezonde koolhydraten die u langdurig energie geven om de dag actief door te komen.
    Ze zijn ook rijk aan antioxidanten en fytochemicaliën die helpen bij het voorkomen van kanker, hart- en vaatziekten en diabetes

 

      Vermijd het eten van ongezonde vetten.
      Vet vlees, zoals:
      : Frikandel, Hamburgers, Salami, Shoarmavlees, Slavinken, Worst, Roomboter en pakjes (harde) margarine
      Volle zuivelproducten, zoals: Roomijs, Volle yoghurt,Volvette 48+ kaas, Volle mellk
      Koek en andere extra’s, zoals: Chocolade, Gebak, Hartige snacks, Chips e.d.

      Eet voldoende gezonde vetten , zoals:
      Producten met veel onverzadigd vet:  Noten en pinda’s, Halvarine voor op brood,, Vloeibare bak- en braadproducten,, Plantaardige oliën
      Vette vis zoals: Makreel, Atlantische zalm , Haring, Sardines

       

      Ze zullen u helpen uw cellen, hersenen, hart, haar, nagels en huid te voeden. Bovendien kan het u helpen een goed humeur te behouden en het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Ze helpen ook bij het voorkomen van dementie.

       

      voedingssupplementen

       

      Een andere manier om de algemene gezondheid te ondersteunen zijn voedingssupplementen. Wanneer het soms erg moeilijk is om echt evenwichtig te eten, bv. door de hoge eisen van zowel persoonlijke als professionele activiteiten, kunnen voedingssupplementen de benodigde voedingsstoffen aanvullen die ons lichaam nodig heeft.

      We zijn ons er meer bewust van dat voedingssupplementen gedurende bepaalde periodes in ons leven een grote meerwaarde kunnen zijn. Kies voor voedingssupplementen die het beste bij uw behoeften passen. De meeste voedingssupplementen die tegenwoordig op de markt zijn omvatten kruiden, vitaminen, mineralen en amino zuren. Dergelijke elementen worden beschouwd als de meest noodzakelijke stoffen van ons lichaam omdat ze veel fysieke voordelen bieden.

      Naast de algemene voordelen van voedingssupplementen zijn er andere voordelen die een specifiek supplement kan bieden, zoals:

       

      • supplementen die ondersteuning geven om verschillende niveaus van stress aan te kunnen.
      • voor zwangere vrouwen kan de inname van foliumzuur
        de kans op een kind met spina bifida aanzienlijk verminderen.
      • bij cholesterol problemen kan je Omega-3 vetzuren innemen, deze zorgen voor een verlaging van te hoge triglyceriden.

       

       


      In de oudheid ontdekten de mensen reeds planten en kruiden die hen hielpen lichamelijk en geestelijk gezond te blijven en ouderdomsziekten te vermijden. Tot op vandaag worden voortdurende onderzoeken uitgevoerd naar de mogelijkheden en voordelen van kruiden en supplementen.

       

      Uw gids voor gezond eten

      (73)