yogisch dieet hormonale gezondheid

Een gezond dieet: wat zijn de voordelen ?

 

Een gezond voedingspatroon of gezond dieet bevat voedingsstoffen uit alle belangrijke voedselgroepen. Dit bevat onder andere eiwitten, volle granen, gezonde vetten, en fruit en groenten in vele kleuren.

Een gezond dieet betekent ook dat je voedingsmiddelen met transvetten, toegevoegd zout en suiker vervangt door voedzamere opties.

Het volgen van een gezond dieet heeft vele voordelen voor de gezondheid,. Het opbouwen van sterke botten, het beschermen van het hart, het voorkomen van ziekten en het verbeteren van de stemming.

 

Dit artikel gaat in op de top 10 voordelen van een gezond dieet, en het bewijs erachter.

Gezondheid van het hart

Hartziekte is één van de belangrijkste doodsoorzaken voor volwassenen.
Een groot gedeelte van de volwassenen leeft met een of andere vorm van hart- en vaatziekten.
Hoge bloeddruk, of hypertensie, is een groeiend probleem. De aandoening kan leiden tot een hartaanval, hartfalen en beroerte.

Het is mogelijk om tot 80% van de voortijdige diagnoses van hartziekten en beroertes te voorkomen. Dit doe je door veranderingen in de levensstijl, zoals meer lichaamsbeweging en gezond eten.

Het voedsel dat mensen eten kan hun bloeddruk verlagen en helpen hun hart gezond te houden.

 

Een programma voor een gezond dieet beveelt het volgende aan:

  • het eten van veel groenten, fruit en volle granen
  • vetvrije of vetarme zuivelproducten, vis, gevogelte, bonen, noten en plantaardige oliën
  • de inname van verzadigde vetten en transvetten, zoals vet vlees en volvette zuivelproducten, te beperken
  • beperking van dranken en voedingsmiddelen die toegevoegde suikers bevatten
  • de inname van natrium beperken en de consumptie van kalium, magnesium en calcium verhogen
  • vezelrijke voeding is ook van cruciaal belang om het hart gezond te houden.

Voedingsvezels helpen het cholesterolgehalte in het bloed te verbeteren en het risico op hartaandoeningen, beroertes, obesitas en diabetes type 2 verlagen.

De medische gemeenschap erkent al lang het verband tussen transvetten en hart- en vaatziekten, zoals coronaire hartziekten.

Beperking van bepaalde soorten vetten kan ook de gezondheid van het hart verbeteren. Het elimineren van transvetten verlaagt bijvoorbeeld het gehalte aan low-density lipoproteïne (LDL)-cholesterol.
Dit type cholesterol zorgt voor een plaque in de slagaders, waardoor het risico op een hartaanval en beroerte toeneemt.

Het verlagen van de bloeddruk kan ook de gezondheid van het hart bevorderen. Dit is te bereiken door je zoutinname te beperken tot niet meer dan 6 gram per dag.

Voedselfabrikanten voegen zout toe aan veel bewerkte en snelle voedingsmiddelen, wil je je bloeddruk verlagen, moeten deze producten vermeden worden.

 

Beheer van diabetes

Een gezond dieet kan een persoon met diabetes helpen bij:

  • het beheren van de bloedglucosespiegels
  • de bloeddruk en het cholesterolgehalte binnen de streefwaarden te houden
  • complicaties van diabetes te voorkomen of uit te stellen
  • het behouden van een matig gewicht

Het is voor mensen met diabetes van vitaal belang hun inname van voedingsmiddelen met toegevoegde suikers en zout te beperken. Overweeg om gefrituurd voedsel te vermijden. Dit is voedsel met een hoog gehalte aan verzadigde vetten en transvetten.

diabetes herstelplan
Meer weten over het diabetes herstelplan?

Een gezond dieet verlaagt het risico op kanker

Het eten van voedingsmiddelen die antioxidanten bevatten kan iemands risico op het ontwikkelen van kanker verminderen door cellen te beschermen tegen schade.

De aanwezigheid van vrije radicalen in het lichaam verhoogt het risico op kanker. Antioxidanten helpen deze te verwijderen om de kans op deze ziekte te verkleinen.

Veel fytochemicaliën in fruit, groenten, noten en peulvruchten werken als antioxidanten, waaronder bètacaroteen, lycopeen en de vitamines A, C en E.

Voedingsmiddelen met veel antioxidanten zijn onder andere:

bessen zoals bosbessen en frambozen
donkere bladgroenten
pompoen en wortelen
noten en zaden

Zwaarlijvigheid kan het risico op het krijgen van kanker vergroten en leiden tot slechtere resultaten. Het behouden van een matig gewicht kan deze risico’s verminderen.

In een studie uit 2014 ontdekten onderzoekers dat een dieet rijk aan fruit het risico op kanker van het bovenste deel van het maagdarmkanaal vermindert.
Ze vonden ook dat een dieet rijk aan groenten, fruit en vezels het risico op colorectale kanker verlaagde, terwijl een dieet rijk aan vezels het risico op leverkanker vermindert.

 

Een gezond dieet zorgt voor een beter humeur

Het is aangetoond dat er een nauwe relatie is tussen dieet en stemming.

Diëten met een hoge glycemische belasting kunnen verhoogde symptomen van depressie en vermoeidheid uitlokken.

Een dieet met een hoge glycemische belasting omvat veel geraffineerde koolhydraten, zoals die in frisdranken, gebak, wit brood en koekjes. Groenten, heel fruit en hele granen hebben een lagere glycemische belasting.

 

Een gezond dieet zorgt voor een verbeterde darmgezondheid

De dikke darm zit vol met natuurlijk voorkomende bacteriën, die een belangrijke rol spelen bij de stofwisseling en de spijsvertering.

Bepaalde bacteriestammen produceren ook vitamine K en B, die de dikke darm ten goede komen. Deze stammen helpen ook schadelijke bacteriën en virussen te bestrijden.

Een dieet met weinig vezels en veel suiker en vet verandert het microbioom van de darm, waardoor ontstekingen in het gebied toenemen.

Een dieet dat rijk is aan groenten, fruit, peulvruchten en volle granen levert echter een combinatie van prebiotica en probiotica die goede bacteriën helpen gedijen in de dikke darm.

Deze gefermenteerde voedingsmiddelen zijn rijk aan probiotica:

yoghurt
kimchi
zuurkool
miso
kefir

Vezel is een gemakkelijk toegankelijk prebioticum en is overvloedig aanwezig in peulvruchten, granen, fruit en groenten. Het bevordert ook een regelmatige stoelgang, wat darmkanker en diverticulitis kan helpen voorkomen.

Verbetering van het geheugen

Een gezond dieet kan helpen de cognitie en de gezondheid van de hersenen te behouden.

Voedingsstoffen en voedingsmiddelen die beschermen tegen cognitieve achteruitgang en dementie :

vitamine D, vitamine C, en vitamine E
omega-3 vetzuren
flavonoïden en polyfenolen
vis

Naast andere diëten bevat het mediterrane dieet veel van deze voedingsstoffen.

 

Gewichtsverlies

Het handhaven van een matig gewicht kan helpen het risico op chronische gezondheidsproblemen te verminderen. Overgewicht of obesitas zijn risicofactoren voor verschillende aandoeningen, waaronder:

  • hartaandoeningen
  • diabetes type 2
  • slechte botdichtheid
  • sommige vormen van kanker

Veel gezonde voedingsmiddelen, waaronder groenten, fruit en bonen, bevatten minder calorieën dan de meeste bewerkte voedingsmiddelen.

Het handhaven van een gezond dieet zonder bewerkte voedingsmiddelen kan iemand helpen binnen zijn dagelijkse calorie opname limiet te blijven zonder de calorie-inname te moeten controleren.

Voedingsvezels zijn bijzonder belangrijk voor gewichtsbeheersing. Plantaardige voedingsmiddelen bevatten veel voedingsvezels, die helpen bij het reguleren van honger door langer een vol gevoel te geven.

Een dieet rijk aan vezels en magere eiwitten resulteert ook in gewichtsverlies zonder de noodzaak om de calorie-inname te controleren.

 

Sterke botten en tanden

Een dieet met voldoende calcium en magnesium is belangrijk voor sterke botten en tanden. Door de botten gezond te houden, kan het risico op botproblemen op latere leeftijd, zoals osteoporose, tot een minimum worden beperkt.

De volgende voedingsmiddelen zijn rijk aan calcium:

  • magere zuivelproducten
  • broccoli
  • bloemkool
  • kool
  • ingeblikte vis
  • tofu
  • peulvruchten

Voedselfabrikanten verrijken granen en plantaardige melk vaak met calcium.

Magnesium is overvloedig aanwezig in veel voedingsmiddelen en enkele van de beste bronnen zijn groene bladgroenten, noten, zaden en volle granen.

 

Een goede nachtrust krijgen

Verschillende factoren, waaronder slaapapneu, kunnen het slaappatroon verstoren.

Slaapapneu treedt op wanneer de luchtwegen herhaaldelijk geblokkeerd raken tijdens de slaap. Risicofactoren zijn onder meer overgewicht, alcoholgebruik en een ongezond dieet.

Het verminderen van alcohol- en cafeïnegebruik kan iemand helpen om rustiger te slapen, of hij nu slaapapneu heeft of niet.


 

Er zijn tal van kleine, positieve manieren om de voeding te verbeteren, waaronder:

  • frisdrank inruilen voor water en kruidenthee
  • minstens 1 dag per week geen vlees eten
  • ervoor zorgen dat elke maaltijd voor ongeveer 50% uit verse producten bestaat
  • koemelk inruilen voor plantaardige melk
  • het eten van hele vruchten in plaats van sappen, deze bevatten minder vezels en vaak toegevoegde suiker
  • verwerkte vleessoorten te vermijden, die veel zout bevatten en het risico op darmkanker kunnen verhogen
  • het eten van meer magere eiwitten, die mensen kunnen vinden in eieren, tofu, vis, en noten

Samenvatting

Gezond eten heeft veel voordelen voor de gezondheid, zoals het verminderen van:

Het kan ook iemands humeur verbeteren en hem of haar meer energie geven.

 

(111)