wandelen vs hardlopen,

Wandelen of hardlopen en de gezondheidsvoordelen

Wandelen of hardlopen : Gewichtsverlies, gezondheid van het hart, en meer

Wandelen of hardlopen, het zijn beide geschikte vormen van lichaamsbeweging voor gewichtsverlies en hartgezondheid. De voordelen en risico’s hangen af van iemands doelen en huidige niveau van gezondheid en fitheid.

Met beide activiteiten kan iemand calorieën verbranden, gewicht verliezen en het risico op hartaandoeningen verlagen, maar er is veel discussie over welke van de twee beter is, wandelen of hardlopen.


Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen en risico’s.

Voordelen van cardio

Cardiovasculaire oefeningen zijn ook bekend als cardio. Het gebruikt vaak de belangrijkste spiergroepen in het lichaam, laat het hart sneller pompen en verhoogt de ademhalingsfrequentie.

Lopen en hardlopen zijn beide vormen van cardio.

Cardio-oefeningen bieden tal van voordelen voor de gezondheid, waaronder:

  • verbranding van calorieën en vet voor gewichtsverlies
  • verlagen van cholesterol
  • het helpen voorkomen of beheersen van gezondheidsaandoeningen zoals hoge bloeddruk, diabetes en hartaandoeningen
  • versterken van het hart
  • verbetering van slaappatronen
  • verminderen van stress
  • vergroting van het uithoudingsvermogen
  • verbetering van de geestelijke gezondheid door vermindering van angst en depressie
  • verhoging van de botdichtheid
  • versterking van het immuunsysteem

Een studie onderzocht de voordelen van lichaamsbeweging voor de geestelijke gezondheid en ontdekte dat 30 minuten activiteit van matige intensiteit, zoals stevig wandelen, genoeg was om angst en depressie te verminderen, dit naast de andere gezondheidsvoordelen.

Wat is beter om calorieën te verbranden?

Wandelen en hardlopen bieden vergelijkbare gezondheidsvoordelen, maar hardlopen heeft een calorieverbrandend voordeel ten opzichte van wandelen.

Het aantal calorieën dat een persoon verbrandt tijdens het lopen en hardlopen hangt af van verschillende factoren, waaronder:

  • lichaamsgewicht
  • duur van de oefening
  • de intensiteit van de activiteit

Met hardlopen verbrandt men meer calorieën per minuut dan met wandelen. Wandelaars kunnen echter nog steeds hetzelfde aantal calorieën verbranden door dit langer te doen.

Afhankelijk van iemands doelen kunnen wandelen en hardlopen echter nog steeds dezelfde voordelen bieden.

Vind hier meer info over starten met wandelen en afvallen onder begeleiding

Wat is beter voor de gezondheid van het hart?

Zowel wandelen als hardlopen zijn geschikt om gewicht te verliezen, de geestelijke gezondheid te stimuleren en de algehele gezondheid te verbeteren.

Wandelen of hardlopen, ze verminderen beiden het risico op hypertensie, hoge cholesterolwaarden, coronaire hartziekten en diabetes.

Stevig wandelen gedurende minstens 150 minuten per week is geassocieerd met een lager risico op hartaandoeningen, diabetes, hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte.

Wandelen of hardlopen om buikvet te verminderen

Studies hebben uitgewezen dat het opslaan van veel vet in de buik in verband wordt gebracht met het risico op ziekten zoals hartaandoeningen en diabetes type 2.

Of je nu kiest voor wandelen of hardlopen, lichaamsbeweging kan iemand helpen zijn buikvet te verminderen.

Regelmatige aerobe oefeningen, zoals wandelen, verminderen het buikvet en helpen mensen om hun obesitas onder controle te houden.

Wandelen of hardlopen, beiden helpen ze calorieën in het lichaam te verbranden, maar ze helpen ook buikvet te verminderen, afhankelijk van de intensiteit van de oefening.

Mensen die buikvet willen verliezen, moeten overwegen om met hun arts te spreken, die hen kan helpen bij het bepalen van het beste oefenprogramma en dieet voor hun behoeften.

Voordelen en risico’s

Hoewel hardlopen en wandelen verschillende voordelen voor de gezondheid bieden, waaronder het behoud van een gezond gewicht en verbetering van de gezondheid van het hart, kunnen ze ook risico’s met zich meebrengen.

Het risico op blessures is groter bij hardlopen dan bij wandelen. Dit komt doordat hardlopen een hogere intensiteit heeft en het lichaam meer belast, met name de gewrichten.

Uit een studie blijkt dat wandelaars een lager risico op blessures hebben, terwijl hardlopers een hoog risico lopen.

Enkele van de meest voorkomende blessures bij hardlopen zijn:

  • breuken
  • letsels aan weke delen
  • scheenbeenblessures

Voor hardlopers is het van cruciaal belang stappen te ondernemen om het risico op hardloopblessures te beperken.

Als iemand zich zorgen maakt over blessures als gevolg van het hardlopen, kan hij of zij overwegen om te gaan wandelen. Dit biedt dezelfde gezondheidsvoordelen als hardlopen, maar met een kleiner risico op blessures.

Mensen met artritis, hartaandoeningen of andere chronische gezondheidsproblemen die overwegen te gaan hardlopen, moeten eerst hun arts raadplegen.

Samenvatting

Afhankelijk van iemands doelen zijn wandelen en hardlopen geschikte vormen van lichaamsbeweging. Beide kunnen mensen helpen een matig gewicht te behouden en hun hartgezondheid, geestelijke gezondheid en meer te verbeteren.

Het maakt niet uit welke vorm van lichaamsbeweging iemand kiest, ze zullen positieve resultaten zien bij regelmatige deelname.

Voor mensen die beginnen met fitness, is wandelen misschien een geschiktere keuze, omdat het een lage of matige intensiteit heeft. Maar voor mensen die op een snellere manier meer calorieën willen verbranden, is hardlopen misschien geschikter.

Lees ook ons blog : hoe-kan-ik-gewicht-verliezen

(23)