stoppen met roken

Stoppen met roken, tips waarmee het echt lukt.

Veel mensen die tabak roken willen graag stoppen vanwege de bijbehorende gezondheidsrisico’s. Stoppen met roken kan echter een uitdaging zijn.

Wetenschappers hebben verbanden gevonden tussen roken en tal van gezondheidsaandoeningen, waaronder kanker, hartaandoeningen, beroertes en longaandoeningen. Rokers sterven volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) gemiddeld 10 jaar eerder dan niet-rokers.

In 2020 concludeerde een wetenschappelijke brief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat er een hoger risico op ernstige symptomen en overlijden was bij mensen in het ziekenhuis met COVID-19 die rookten in vergelijking met niet-rokers.

Ondanks de risico’s rookt bijna 20 % van de volwassenen in Nederland. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat nicotine verslavend is en het moeilijk is om van de gewoonte af te komen. Er is echter veel steun en hulp beschikbaar.

Onderzoek toont aan dat het met de juiste aanpak mogelijk is deze ongezonde routine te doorbreken. Dat men voor eens en altijd van de gewoonte af te komen.

Hier zijn 11 van de meest effectieve methoden om te stoppen met roken.

Champix

Champix zorgt voor een afgifte van dopamine, de chemische stof in de hersenen die mensen een goed gevoel geeft. Het roken van nicotine wekt hetzelfde effect op, maar gaat gepaard met grotere hoeveelheden dopamine. Deze bevredigende effecten duren echter niet lang, wat ertoe leidt dat een persoon hunkert naar nog een sigaret.

Wanneer mensen proberen te stoppen, ervaren ze vaak ook depressie en angst.

Champix werkt door nicotinereceptoren in de hersenen te blokkeren, waardoor het hunkeren naar nicotine en de nicotineontwenningsverschijnselen verminderen. Artsen raden vaak aan of schrijven nicotinepleisters of antidepressiva voor met varenicline (de werkzame stof in Champix). Dit om een afname van de stemming te voorkomen.

De huidige richtlijnen bevelen het gebruik van dit geneesmiddel gedurende ten minste 12 weken aan als eerstelijnsbehandeling om te stoppen met roken.

Deze behandeling verdient de voorkeur boven het beginnen met nicotinepleisters, elektronische sigaretten en andere medicijnen. Een arts kan echter voorstellen om nicotinepleisters naast dit geneesmiddel te gebruiken.

Nicotine vervangende therapie

Nicotine in sigaretten kan leiden tot afhankelijkheid, waardoor mensen onaangename ontwenningsverschijnselen ervaren wanneer ze proberen te stoppen. Nicotinevervangingstherapie (NRT) levert een laag nicotineniveau zonder de andere giftige chemicaliën in tabaksrook.

Het kan helpen sommige van de symptomen van nicotineontwenning te verlichten, waaronder

hevige hunkeringen
misselijkheid
tintelingen in handen en voeten
slapeloosheid
stemmingswisselingen
concentratieproblemen.

NVT is verkrijgbaar als:

kauwgom
pleisters
sprays
inhalatoren
zuigtabletten

Patches zijn zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek. Ze geven langzaam nicotine af, die door het lichaam via de huid wordt opgenomen. Gedurende een aantal weken neemt de hoeveelheid nicotine geleidelijk af naarmate de persoon overschakelt op pleisters met een lagere dosis. Uiteindelijk zullen ze niet langer naar de stof verlangen.

Sommige mensen dragen hun pleisters continu en hebben een constante dosis nicotine gedurende 24 uur, terwijl anderen ze ’s nachts verwijderen. Een arts kan u adviseren over de beste optie.

Inhalators, kauwgom, zuigtabletten en sprays werken snel, maar hun effecten houden slechts een korte tijd aan. Ze kunnen helpen bij het verlichten van intense verlangens, terwijl pleisters een dagelijkse dosis geven.

De huidige richtlijnen bevelen het gebruik van Chamix (varenicline) aan als eerstelijnsoptie om te stoppen met roken, maar stellen dat het gebruik van nicotinepleisters naast de behandeling ook kan helpen.

Bupropion

Bupropion (Zyban) is een antidepressivum dat mensen kan helpen bij het stoppen met roken Net als varenicline vermindert het het dopaminetekort dat gepaard gaat met de effecten van nicotineontwenning. Als gevolg hiervan kan het iemands prikkelbaarheid en concentratieproblemen verminderen, die mensen vaak ervaren als ze stoppen met roken.

De Guidelines uit 2020 beveelt aan om varenicline te gebruiken in plaats van bupropion, omdat dit effectiever lijkt te zijn. Hoewel bupropion goedkoper kan zijn, kan het ook minder kosteneffectief zijn.

E-sigaretten

Een e-sigaret is een elektronisch apparaat waarmee mensen nicotine kunnen inhaleren in een damp zonder de andere schadelijke bijproducten van tabak, zoals teer en koolmonoxide.

Sommige onderzoeken suggereren dat e-sigaretten kunnen helpen bij het stoppen met roken omdat mensen het nicotinegehalte van de e-vloeistof geleidelijk kunnen verminderen op een vergelijkbare manier als NVT.

Elektronische sigaretten kunnen echter andere risico’s hebben. Om deze reden dringen de huidige richtlijnen er op aan bij artsen om varenicline of NVT aan te bevelen boven e-sigaretten.

Veel zorgverleners hoopten dat e-sigaretten rokers zouden helpen te stoppen, maar op dit moment is er beperkt onderzoek dat dit suggereert.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie (CGT) is een methode van counseling of praattherapie die mensen helpt gewoonten te veranderen die niet nuttig zijn.

Een onderzoek uit 2008 keek naar 304 volwassen, rokers die 20 weken CGT ondergingen, waarbij de behandelingen gericht waren op strategieën om hen te helpen roken te vermijden. De resultaten suggereerden dat deze aanpak kan helpen abstinentie op lange termijn te bevorderen.

In 2016 begon een team van onderzoekers een klinische proef om te zien hoe cognitieve gedragsinterventies van invloed zijn op volwassenen ouder dan 18 jaar die ten minste acht sigaretten per dag roken en willen stoppen.

De onderzoekers verwachten te vinden dat de behandeling met componenten van gedragsactivatie zou helpen abstinentie te stimuleren, het risico op terugval te verminderen en de stemmingsveranderingen te beheren die kunnen optreden wanneer mensen stoppen met roken.

In 2019 rapporteerde het team positieve resultaten op korte en middellange termijn. Mensen die de gedragstherapie ondergingen, ervoeren lagere percentages depressie na het stoppen met roken en hadden meer kans om te stoppen met roken na 3, 6 en 12 maanden.

Hypnotherapie en acupunctuur

Sommige mensen proberen hypnotherapie of acupunctuur om hen te helpen met roken te stoppen. Hoewel het kan helpen, is er volgens het National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH) beperkt onderzoeksmateriaal om deze methoden te ondersteunen.

Ten minste één review suggereert dat ze abstinentie kunnen verhogen, maar onderzoekers moeten meer studies uitvoeren om dit te bevestigen.

De NCCIH raadt mensen aan een gekwalificeerde professional te zoeken om deze behandelingen uit te voeren als ze willen stoppen met roken.

Lobelia

Anekdotisch bewijs suggereert dat lobelia – ook wel Indiase tabak genoemd – mensen kan helpen te stoppen met roken.

Experts geloven dat lobeline, het actieve ingrediënt in de lobelia plant, werkt door zich te binden aan dezelfde receptor sites in de hersenen als nicotine. Het activeert een afgifte van dopamine, wat helpt bij de stemmingswisselingen en het verlangen dat optreedt bij het stoppen met roken.

Lobelia kan ook helpen bij het verwijderen van overtollig slijm uit de luchtwegen, waaronder de keel, longen en bronchiën, waar rokers vaak last van hebben tijdens het stoppen. Er zijn echter meer studies nodig om dit onomstotelijk vast te stellen.

Vitamines B en C

Verschillende studies suggereren dat rokers lagere concentraties van circulerende B-vitamines en lagere niveaus van vitamine C hebben in vergelijking met niet-rokers.

Rokers noemen stress vaak als een van de triggers die het verlangen naar een sigaret doen toenemen. B-vitamines staan bekend als de “anti-stress”-vitamines, die kunnen helpen de stemming in balans te brengen.

Vitamine C is een krachtige antioxidant die kan helpen de longen te beschermen tegen de oxidatieve stress die sigarettenrook kan veroorzaken. Daarom kan het innemen van deze vitaminen helpen bij het stoppen met roken.

Hoewel vitamine B- en C-supplementen de gezondheid van mensen tijdens het stoppen met roken kunnen ondersteunen, zullen ze hen niet helpen te stoppen met roken.

Een app gebruiken om gewoonten bij te houden

Gewoonten, zoals roken, worden geactiveerd als reactie op bepaalde signalen. Uit onderzoek blijkt dat het herhalen van een eenvoudige handeling in één omgeving mensen kan aanmoedigen om die handeling ook in vergelijkbare omgevingen uit te voeren. Zo kan iemand die ’s ochtends bij de koffie rookt, ook op andere momenten bij de koffie gaan roken.

Maar mensen kunnen ook op dezelfde manier gezonde gewoonten vormen. Een verscheidenheid aan gratis online apps kan mensen helpen hun vooruitgang bij te houden.

Deze apps kunnen helpen bij het bijhouden van het rookgedrag en de nicotinebehoefte. Mensen kunnen deze informatie gebruiken om te plannen wanneer en waar ze een nieuwe gezonde gewoonte kunnen versterken in plaats van het oude ongezonde gedrag.

Maak een lijst

Voor degenen die van plan zijn om “in één keer” te stoppen, kan het maken van een lijst om gemotiveerd te blijven hen helpen wanneer ze moeilijkheden ondervinden. Deze redenen kunnen zijn:

verbetering van de algehele gezondheid
geld besparen
een goed voorbeeld geven aan de kinderen
er beter uitzien en beter ruiken
controle nemen en vrij worden van afhankelijkheid

Door de lijst steeds opnieuw te bekijken, vooral tijdens moeilijke momenten, kan iemand zijn geest trainen om zich te concentreren op de positieve aspecten van zijn doelen en zijn wil om te stoppen versterken.

Beoefen tai chi

Een onderzoek uit 2014 suggereert dat het drie keer per week beoefenen van tai chi een effectieve methode is om mensen te helpen ofwel te stoppen met roken of hun gewoonte te verminderen. Tai chi kan ook helpen de bloeddruk te verbeteren en stress te verminderen.

Ander onder geeft aan dat lichaam en geest praktijken, zoals yoga en meditatie, ook kunnen helpen bij mensen die proberen te stoppen.

Samenvatting

Stoppen met roken is goed voor de gezondheid, en verschillende strategieën kunnen daarbij helpen.

Een arts kan medicijnen aanbevelen om het verlangen te verminderen, terwijl apps en veranderingen in levensstijl de motivatie kunnen stimuleren.

Nicotinevervangende pleisters en andere hulpmiddelen om te stoppen met roken zijn online te koop. Het kan echter het beste zijn om eerst een arts om advies te vragen.

Lees ook ons blog : erectiepil-cialis-wat-is-het-precies

(40)