RSI klacht - medischemallemolen.nl

RSI – veel voorkomende vragen

Wat is RSI?

Er zijn veel verschillende aandoeningen die onder de naam RSI vallen, zoals (maar niet beperkt tot) het Carpaal Tunnel Syndroom, tendinitis, Tennis Elleboog, onderarmkramp, tenosynovitis, de Quervain’s.

Het wordt vaak veroorzaakt door het uitvoeren van taken van repetitieve aard, bijvoorbeeld computertoetsenbord/muisgebruik in combinatie met een slechte lichaamshouding, waardoor het lichaam niet meer goed functioneert, met schade aan pezen, spieren en met pijnlijke zenuwen tot gevolg.

In de armen zijn het de spieren die het meest belast worden, de strekspieren (onderarm) die de pols optillen en de vingers controleren. Een slechte ergonomie kan bijdragen tot spierspanningen, beknelde zenuwen en algemene vermoeidheid.

De resulterende RSI-pijn kan variëren van lichte tintelingen tot niet meer kunnen functioneren, en als de aandoening niet wordt aangepakt, kan het uiteindelijk een blijvende handicap worden.

Een lijder kan slechts één of een combinatie van aandoeningen vertonen, en kan zijn arm/handen verder aantasten door zijn toetsenbord/muis techniek aan te passen ter compensatie van zijn aanvankelijke toestand, bijvoorbeeld door met de duim meer werk te doen om de pijn aan de wijsvingers te verminderen.

RSI artikelen

Wat zijn de triggerfactoren voor RSI


RSI kan worden getriggerd door de lange termijn microbewegingen in de arm/handspieren die worden gemaakt tijdens het typen op een toetsenbord en het klikken op een muis. Het zijn geen normale full range spierbewegingen, en kunnen als zodanig de bloedstroom naar die spieren beperken. Deze spieren zijn erg vermoeid na het werken aan een computer, en hebben de bloedstroom nodig voor hun zuurstoftoevoer. Na verloop van tijd kunnen deze spieren ontaarden in een staat van permanente vermoeidheid en hebben ze voortdurend pijn. Pezen worden uitgerekt door deze gespannen spieren en zorgen ervoor dat de pijn zich verspreidt naar de handen en vingers.

Gebrek aan warmte in de armen kan de bloedstroom naar de handen en vingers verder beperken. Dit kan worden verergerd in zwaar geklimatiseerde werkomgevingen.

Slechte houding

De zenuwen die langs de arm naar beneden lopen, gaan eerst door de nek en de schouder, dan door de elleboog, de pols en de vingers. Een slechte houding kan leiden tot compressie of vernauwing van deze zenuwen en kan pijn, tintelingen en in het ergste geval verlies van gevoel veroorzaken. Dit is ook cumulatief, zodat als u een slechte houding heeft en 10% van het gevoel in de nek, 10% in de schouder, 10% in de elleboog en 20% in de pols verliest, u misschien nog maar 50% van de vingertoppen over heeft.

Stress

De oorzaken van stress zijn overal om ons heen in ons dagelijks leven. Van het drukke woon-werkverkeer, werkdruk, deadlines, relaties, tot het betalen van rekeningen – ze zorgen allemaal voor stress. Stress maakt ons gespannen. Deze spanning kan zich uiten in gespannen spieren in de nek, schouders en armen. Koppel dit aan een slechte houding en een hoge blootstelling aan computergebruik en je valt in een hoge risicocategorie voor het ontwikkelen van een RSI.

Ook als je al een RSI aandoening hebt, kan de aandoening zelf (pijn en ongemak) vaak belastend zijn voor een individu, en deze stress veroorzaakt verdere spanning in de armen en de nek, wat leidt tot verdere pijn. Leren omgaan met de betrokken stress kan een belangrijk onderdeel (maar niet het enige) zijn van het omgaan met de aandoening.

Wat zijn de symptomen van RSI?

Symptomen kunnen zijn –

Tintelingen op de rug van de vingers / handen
Pijnlijke polsen
Zwakke, pijnlijke en strakke onderarmen met gevoelige drukpunten
Koude handen (door gebrek aan circulatie)
Gevoelloosheid van de vingers
Constante behoefte om uw pijnlijke armen en spieren te strekken
Pijn in de schouder/nekstreek
Mentale stress door de bijbehorende pijn.

Wat is de reactie van de medische wereld op RSI?


Een lijder kan tegen zijn arts zeggen: “Ik denk dat ik RSI heb”, maar vaak zal de arts het niet eens zijn met deze definitie, omdat “RSI” slechts een generieke naam is. Een typische reactie kan zijn “RSI is geen medische aandoening”, wat technisch gezien correct is, omdat het een van een aantal aandoeningen kan zijn, waarvan de huisarts niet onmiddellijk een diagnose kan stellen.

Vaak is een standaard reactie van een arts het voorschrijven van ontstekingsremmende pijnstillers – die waarschijnlijk niet werken – en het voorschrijven van een aantal fysiotherapeutische behandelingen die op korte termijn voordelen kunnen hebben.

Pijnstillers bieden meestal beperkte/geen verlichting, wat bij nader inzien waarschijnlijk een goede zaak is, want als ze wel zouden werken, zouden ze gewoon bij de pijnbehandeling het echte onderliggende probleem (slechte houding, ergonomie, stress, enz.) maskeren. Met andere woorden, je zou je toestand slechter kunnen maken als de RSI-pijn door pijnstillers wordt gemaskeerd.

De diagnose van de exacte RSI-klachten kan erg lastig zijn, omdat er weinig mensen zijn die gespecialiseerd zijn in RSI. Zelfs als je een begripvolle dokter vindt is een typisch pad voor RSI, een bewustzijn behandeling.
Vaak kan een RSI-fysiotherapeut niets anders bieden dan een echo behandeling en het gebruik van een polsband aanbevelen.

Wat zijn alternatieve therapieën die gebruikt kunnen worden om RSI te verhelpen?


Bio-feedback bestaat uit het terugkoppelen van jouw fysieke signalen
Accupunctuur
Chiropractie
Yoga/PIlates/Tai Chi
Alexandertechniek is erop gericht om je te helpen weer aan te knopen bij je natuurlijke coördinatie 

Uiteindelijk is de juiste oplossing wat voor jou werkt.

Wat is de impact van RSI?

Er is een nuttige samenvatting van feiten en cijfers over RSI, de statistieken zijn alarmerend, en waarschijnlijk onderschat, vooral gezien de recente nieuwsartikelen over het onderwerp, samen met de explosieve toename van het gebruik van hoogtechnologische apparaten en het internet in ons leven.

Werkgevers zien het ziekteverzuim als gevolg van RSI-letsels steeds verder toenemen. Dit resulteert in verloren werkuren en ziektegeld, en heeft ook het verhoogde potentieel voor wettelijke letselschadeclaims door betrokken werknemers.

Er is geen medische behandeling voor veel van de aandoeningen en er is beperkte pijnverlichting door medicijnen. Het kan leiden tot het verlies van het vermogen om bepaalde dingen te doen, bijvoorbeeld in het ergste geval kunnen sommige mensen hun eigen schoenveters niet vastbinden.

Zelfs in de beperkte gevallen waarin een operatie kan helpen, bijvoorbeeld bij het carpaal tunnelsyndroom, heeft de operatie geen garantie op succes, en kan het sommige mensen met nog ergere aandoeningen achterlaten.

Uiteindelijk kunnen RSI-omstandigheden uw carrière in gevaar brengen, wat betekent dat promoties minder waarschijnlijk zijn, wat invloed heeft op uw financiële welzijn.
Ze kunnen ook invloed hebben op andere aspecten van uw leven, bijvoorbeeld hobby’s/belangen/ alledaagse taken.
In het ergste geval kunt u een permanente handicap krijgen en moet u misschien helemaal stoppen met uw baan.

Wat kan ik doen aan mijn ergonomie/houding?


U kunt in de duurste ergonomische stoel zitten, met de meest ergonomische muis en toetsenbord, maar als uw houding niet goed is, bent u niet veilig voor RSI.

Geen twee mensen zijn hetzelfde, dus iedereen zal een iets andere optimale ergonomische opstelling hebben. Hoewel de algemene regels voor een goede houding voor iedereen gelijk zijn –

Houd de polsen in rechte lijn met uw armen.
Strek de polsen niet naar links of rechts om de uiterste randen van het toetsenbord te bereiken.
Laat het gewicht van je handen het typen doen (in tegenstelling tot het optillen van je vingers)
Overweeg een centraal geplaatste muis
Ontspan uw armen en polsen als u niet typt.
Voor multi-toetsenbord commando’s zoals CTRL+C, CTRL-V etc. gebruikt u de CTRL-toets met één hand en de C-toets met de andere.
Vraag aan een professionele ergonoom voor een advies op maat.

Het is veel gemakkelijker om RSI te voorkomen dan om het te genezen als je het eenmaal hebt, dus negeer de RSI-pijn niet, hoe gering die ook is. Laat je niet verleiden om door pijn heen te werken, want het is de manier van je lichaam om je te vertellen dat je iets niet goed doet en het is tijd om uit te zoeken wat het probleem is en de nodige aanpassingen te doen.

(16)