rugpijn, medischemallemolen.nl

Oorzaken rugpijn en wat zijn de gevolgen?

Oorzaken van rugpijn zijn een veel voorkomende reden om afwezig te zijn van het werk en om medische behandeling te zoeken. Het kan ongemakkelijk en slopend zijn.

Oorzaken rugpijn

Het kan het gevolg zijn van letsel, activiteit en sommige medische aandoeningen. Rugpijn kan mensen van alle leeftijden en om verschillende redenen treffen. Naarmate mensen ouder worden, neemt de kans op rugpijn toe, als gevolg van factoren zoals vroeger beroep en degeneratieve schijfaandoeningen.

Pijn in de onderrug kan verband houden met de lendenwervelkolom, de tussenwervelschijven, de ligamenten rond de wervelkolom en tussenwervelschijven, het ruggenmerg en de zenuwen, de spieren in de onderrug, de inwendige organen in de buik en het bekken, en de huid rond het lumbale gebied.

Stoelen en ergonomische hulpmiddelen

Oorzaken rugpijn en de gevolgen van rugpijn

Problemen met de wervelkolom, zoals osteoporose, kunnen leiden tot rugpijn.

De menselijke rug bestaat uit een complexe structuur van spieren, ligamenten, pezen, tussenwervelschijven en botten, die samenwerken om het lichaam te ondersteunen en ons in staat te stellen ons te bewegen.

De segmenten van de wervelkolom zijn bekleed met kraakbeenachtige kussentjes, de zogenaamde wervelschijven.

Problemen met een van deze onderdelen kunnen leiden tot rugpijn. In sommige gevallen van rugpijn blijft de oorzaak van de rugpijn onduidelijk.

Schade kan onder meer het gevolg zijn van overbelasting, medische aandoeningen en een slechte houding.

Overbelasting

Rugpijn is meestal het gevolg van overbelasting, spanning of letsel. Veel voorkomende oorzaken van rugpijn zijn:

verrekte spieren of gewrichtsbanden
spierkramp
spierspanning
beschadigde tussenwervelschijven
verwondingen, breuken of vallen

Activiteiten die kunnen leiden tot verrekkingen of spasmen zijn onder meer

iets verkeerd optillen
iets optillen dat te zwaar is
een abrupte en onhandige beweging maken
structurele problemen

Een aantal structurele problemen zijn ook soms oorzaken van rugpijn.

Gebroken tussenwervelschijven: Elke wervel in de wervelkolom wordt opgevangen door tussenwervelschijven. Als de schijf scheurt, komt er meer druk op een zenuw te staan, met rugpijn als gevolg.


Uitpuilende wervelschijven: Op vrijwel dezelfde wijze als gescheurde schijven kan een uitpuilende schijf leiden tot meer druk op een zenuw.


Ischias: Een scherpe en schietende pijn die door de bil en langs de achterkant van het been gaat, veroorzaakt door een uitpuilende of hernia schijf die op een zenuw drukt.


Artritis: Artrose kan problemen veroorzaken met de gewrichten in de heupen, onderrug, en andere plaatsen. In sommige gevallen wordt de ruimte rond het ruggenmerg nauwer. Dit staat bekend als spinale stenose.


Abnormale kromming van de wervelkolom: Als de wervelkolom op een ongebruikelijke manier kromt, kan dit rugpijn tot gevolg hebben. Een voorbeeld hiervan is scoliose, waarbij de wervelkolom naar de zijkant kromt.


Osteoporose:
botten, waaronder de wervels van de wervelkolom, worden broos en poreus, waardoor drukbreuken waarschijnlijker worden.


Nierproblemen: Nierstenen of nierinfectie kunnen rugpijn veroorzaken.

Beweging en houding

Het aannemen van een zeer gebogen zithouding bij het gebruik van computers kan op den duur leiden tot meer rug- en schouderklachten.

Een oorzaak van Rugpijn kan ook bepaalde dagelijkse activiteiten of een slechte houding zijn.

Voorbeelden hiervan zijn:

draaien
hoesten of niezen
spierspanning
te veel strekken
onhandig of langdurig buigen
iets duwen, trekken, tillen of dragen
lang staan of zitten
de nek vooroverbuigen, zoals bij het autorijden of het gebruik van een computer
lange rijsessies zonder pauze, zelfs wanneer u niet voorovergebogen zit
slapen op een matras die het lichaam niet ondersteunt en de wervelkolom niet recht houdt

De volgende factoren houden verband met een hoger risico op het ontwikkelen van lage rugpijn:

beroepsactiviteiten
zwangerschap
een zittende levensstijl
slechte lichamelijke conditie
hogere leeftijd
zwaarlijvigheid en overgewicht
roken
zware lichamelijke inspanning of werk, vooral als het verkeerd wordt gedaan
genetische factoren
medische aandoeningen, zoals artritis en kanker

Pijn in de onderrug komt ook vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, mogelijk door hormonale factoren. Stress, angst en stemmingsstoornissen zijn ook in verband gebracht met rugpijn.

Symptomen

Het belangrijkste symptoom van rugpijn is een pijnlijke plek of pijn overal in de rug, en soms helemaal tot in de billen en benen.

Sommige rugklachten kunnen pijn in andere delen van het lichaam veroorzaken, afhankelijk van de aangetaste zenuwen.

Zoek medische hulp wanneer uw rugpijn gepaard gaat met

geen verbetering bij rust
na een verwonding of val
gevoelloosheid in de benen
zwakte en koorts
onverklaarbaar gewichtsverlies

Diagnose

Een arts zal meestal de diagnose rugpijn kunnen stellen na het vragen naar de symptomen en het uitvoeren van een lichamelijk onderzoek.

Een beeldvormende scan en andere onderzoeken kunnen nodig zijn als:

de rugpijn het gevolg lijkt te zijn van een verwonding
er een onderliggende oorzaak kan zijn die behandeld moet worden
de pijn gedurende een lange periode aanhoudt

Een röntgenfoto, MRI of CT-scan

kunnen informatie geven over de toestand van de zachte weefsels in de rug.

Röntgenfoto’s kunnen de stand van de botten laten zien en tekenen van artritis of botbreuken opsporen, maar zij kunnen geen schade in de spieren, het ruggenmerg, de zenuwen of de tussenwervelschijven aantonen.

MRI- of CT-scans kunnen hernia’s of problemen met weefsel, pezen, zenuwen, ligamenten, bloedvaten, spieren en botten aantonen.

Botscans

kunnen bottumoren of door osteoporose veroorzaakte compressiefracturen opsporen. Een radioactieve stof of tracer wordt in een ader geïnjecteerd. De tracer verzamelt zich in de botten en helpt de arts om botproblemen op te sporen met behulp van een speciale camera.

Elektromyografie of EMG

meet de elektrische impulsen die door zenuwen worden geproduceerd als reactie op spieren. Dit kan zenuwcompressie bevestigen, die kan optreden bij een hernia of spinale stenose.

De arts kan ook een bloedonderzoek bevelen als een infectie wordt vermoed.

Andere vormen van diagnose

Een chiropractor zal een diagnose stellen door middel van aanraking, of palpatie, en een visueel onderzoek. Chiropractie staat bekend als een directe benadering, met een sterke focus op het aanpassen van de spinale gewrichten. Een chiropractor kan ook de resultaten van beeldvormende scans en eventuele bloed- en urinetesten willen zien.

Een osteopaat stelt ook diagnoses door middel van palpatie en visuele inspectie. Osteopathie omvat langzame en ritmische stretching, bekend als mobilisatie, druk- of indirecte technieken, en manipulatie van gewrichten en spieren.

Een fysiotherapeut richt zich op het diagnosticeren van problemen in de gewrichten en zachte weefsels van het lichaam.

Chronische of acute pijn?
Rugpijn wordt in twee soorten ingedeeld:

Acute pijn begint plotseling en duurt maximaal 6 weken.
Chronische of langdurige pijn ontwikkelt zich over een langere periode, duurt meer dan 3 maanden en veroorzaakt aanhoudende problemen.
Als een persoon zowel af en toe aanvallen van hevigere pijn heeft als vrij continue milde rugpijn, kan het voor een arts moeilijk zijn om te bepalen of hij acute of chronische rugpijn heeft.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is same-day-delivery-online-drogist.png

Behandeling

Rugpijn lost meestal op met rust en huismiddeltjes, maar soms is een medische behandeling nodig.

Thuisbehandelingen


Pijnstillers zonder recept, zoals ibuprofen, kunnen het ongemak verlichten. Het aanbrengen van een warm kompres of een ijs op de pijnlijke plek kan de pijn ook verminderen.

Rusten en geen inspannende activiteiten ondernemen kan helpen, maar bewegen verlicht de stijfheid, vermindert de pijn en voorkomt verzwakking van de spieren.

Medische behandeling


Als thuisbehandeling de rugpijn niet verlicht, kan een arts u de volgende medicijnen, fysiotherapie of beide aanraden.

Medicatie:

Rugpijn die niet goed reageert op vrij verkrijgbare pijnstillers kan een NSAID op recept vereisen. Codeïne of hydrocodon, verdovende middelen, kunnen voor korte perioden worden voorgeschreven. Deze moeten nauwgezet door de arts worden gecontroleerd. In sommige gevallen kunnen spierverslappers worden gebruikt.

Fysiotherapie:

Het toepassen van warmte, ijs, ultrageluid en elektrische stimulatie – evenals sommige spierontspannende technieken op de rugspieren en zachte weefsels – kan helpen de pijn te verlichten.

Naarmate de pijn verbetert, kan de fysiotherapeut flexibiliteits- en krachtoefeningen voor de rug en de buikspieren introduceren. Technieken om de houding te verbeteren kunnen ook helpen.

De patiënt zal worden aangemoedigd om de technieken regelmatig te oefenen, ook nadat de pijn is verdwenen, om te voorkomen dat de rugpijn terugkomt.

Cortisone-injecties:

Als andere opties niet effectief zijn, kunnen deze worden geïnjecteerd in de epidurale ruimte, rond het ruggenmerg. Cortisone is een ontstekingsremmend geneesmiddel. Het helpt de ontsteking rond de zenuwwortels te verminderen. De injecties kunnen ook worden gebruikt om de gebieden te verdoven waarvan wordt gedacht dat ze de pijn veroorzaken.

Botox:

Botox (botulisme toxine) zou, volgens sommige vroege studies, de pijn verminderen door verstuikte spieren in spasme te verlammen. Deze injecties zijn ongeveer 3 tot 4 maanden werkzaam.

Tractie:

Katrollen en gewichten worden gebruikt om de rug te strekken. Dit kan ertoe leiden dat een hernia weer op zijn plaats komt te zitten. Het kan ook de pijn verlichten, maar alleen zolang de tractie wordt toegepast.

Cognitieve gedragstherapie (CGT):

CGT kan helpen bij het beheersen van chronische rugpijn door nieuwe manieren van denken aan te moedigen. Het kan ontspanningstechnieken omvatten en manieren om een positieve houding te behouden. Uit onderzoek is gebleken dat patiënten met CGT actiever worden en meer gaan bewegen, waardoor de kans op terugkeer van de rugpijn afneemt.

Aanvullende therapieën


Aanvullende therapieën kunnen naast conventionele therapieën of op zichzelf worden gebruikt.

Chiropractie, osteopathie, shiatsu en acupunctuur kunnen helpen de rugpijn te verlichten en de patiënt een ontspannen gevoel geven.

Een osteopaat is gespecialiseerd in de behandeling van het skelet en de spieren.

Een chiropractor behandelt gewrichts-, spier- en botproblemen. Het belangrijkste aandachtspunt is de wervelkolom.

Shiatsu, ook bekend als vingerdruktherapie, is een vorm van massage waarbij druk wordt uitgeoefend langs energielijnen in het lichaam. De shiatsu-therapeut oefent druk uit met de vingers, duimen en ellebogen.

Acupunctuur is afkomstig uit China. Het bestaat uit het inbrengen van fijne naalden en specifieke punten in het lichaam. Acupunctuur kan het lichaam helpen zijn natuurlijke pijnstillers – endorfine – vrij te geven en het zenuw- en spierweefsel te stimuleren.

Yoga omvat specifieke houdingen, bewegingen en ademhalingsoefeningen. Sommige kunnen helpen de rugspieren te versterken en de houding te verbeteren. Er moet op worden gelet dat de oefeningen de rugpijn niet verergeren.


Onderzoek naar aanvullende therapieën heeft gemengde resultaten opgeleverd. Sommige mensen hebben er veel baat bij gehad, terwijl anderen dat niet hadden. Het is belangrijk dat u, wanneer u alternatieve therapieën overweegt, gebruik maakt van een goed gekwalificeerde en geregistreerde therapeut.

Transcutane elektrische zenuwstimulatie (TENS)

is een populaire therapie voor patiënten met chronische rugpijn. Het TENS-apparaat geeft kleine elektrische impulsen af in het lichaam via elektroden die op de huid worden geplaatst.

Deskundigen geloven dat TENS het lichaam aanmoedigt endorfine te produceren en dat het de terugkeer van pijnsignalen naar de hersenen kan blokkeren. Studies over TENS hebben gemengde resultaten opgeleverd. Sommige toonden geen voordelen aan, terwijl andere aangaven dat het voor sommige mensen nuttig zou kunnen zijn.

Een TENS apparaat moet worden gebruikt onder toezicht van een arts of gezondheidsdeskundige.

Het mag niet gebruikt worden door iemand die

zwanger is
epilepsie heeft gehad
een pacemaker heeft
een geschiedenis van hartaandoeningen heeft


TENS wordt beschouwd als “veilig, niet-invasief, goedkoop en patiëntvriendelijk,” en het lijkt de pijn te verminderen, maar er is meer bewijs nodig om de effectiviteit bij het verbeteren van activiteitsniveaus te bevestigen.

Chirurgie


Een operatie voor rugpijn is zeer zeldzaam. Als een patiënt een hernia heeft, kan een operatie een optie zijn, vooral als er sprake is van aanhoudende pijn en zenuwbeknelling die kan leiden tot spierzwakte.

Preventie

Stappen om het risico op rugpijn te verminderen bestaan voornamelijk uit het aanpakken van enkele risicofactoren.

Lichaamsbeweging:

Regelmatige lichaamsbeweging helpt kracht op te bouwen en het lichaamsgewicht onder controle te houden. Begeleide, aërobe activiteiten met weinig impact kunnen de gezondheid van het hart bevorderen zonder de rug te belasten. Overleg met een arts voordat u met een trainingsprogramma begint.

Er zijn twee hoofdtypen oefeningen die mensen kunnen doen om het risico op rugpijn te verminderen:

Core-versterkende oefeningen werken op de buik- en rugspieren en helpen om de spieren te versterken die de rug beschermen.
Flexibiliteitstraining is gericht op het verbeteren van de flexibiliteit van de kern, waaronder de ruggengraat, heupen en bovenbenen.

Dieet:

Zorg ervoor dat uw dieet voldoende calcium en vitamine D bevat, omdat deze nodig zijn voor gezonde botten. Een gezond dieet helpt ook het lichaamsgewicht onder controle te houden.

Roken:

Een aanzienlijk hoger percentage rokers heeft rugpijn in vergelijking met niet-rokers van dezelfde leeftijd, lengte en gewicht.

Lichaamsgewicht:

Het gewicht dat mensen dragen beïnvloedt het risico op het ontwikkelen van rugpijn. Het verschil in het risico op rugpijn tussen zwaarlijvige mensen en mensen met een normaal gewicht is aanzienlijk.

Houding bij het staan:

Zorg ervoor dat u een neutrale bekkenpositie heeft. Sta rechtop, hoofd naar voren, rug recht, en balanceer uw gewicht gelijkmatig op beide voeten. Houd uw benen recht en uw hoofd op één lijn met uw ruggengraat.

Houding bij het zitten:

Een goede stoel om te werken moet een goede rugleuning, armsteunen en een draaibare basis hebben. Probeer bij het zitten uw knieën en heupen op gelijke hoogte te houden en houd uw voeten plat op de vloer, of gebruik een voetenbankje. U moet idealiter rechtop kunnen zitten met steun in de lendenen. Als u een toetsenbord gebruikt, zorg er dan voor dat uw ellebogen in een rechte hoek staan en dat uw onderarmen horizontaal zijn.

Tillen:

Als u dingen optilt, gebruik dan uw benen om te tillen, in plaats van uw rug.

Houd uw rug zo recht mogelijk, houd uw voeten uit elkaar en één been iets naar voren, zodat u uw evenwicht bewaart. Buig alleen door de knieën, houd het gewicht dicht bij uw lichaam, en strek de benen terwijl u de stand van uw rug zo min mogelijk verandert.

In het begin is het buigen van de rug onvermijdelijk, maar als u uw rug buigt, probeer dan niet te bukken en span uw buikspieren aan zodat uw bekken naar binnen wordt getrokken. Het belangrijkste is dat u uw benen niet strekt voordat u gaat tillen, anders gebruikt u uw rug voor het grootste deel van het werk.

Til en draai niet tegelijkertijd:

Als iets bijzonder zwaar is, kijk dan of u het samen met iemand anders kunt tillen. Blijf tijdens het tillen recht vooruit kijken, niet omhoog of omlaag, zodat de achterkant van uw nek als een ononderbroken rechte lijn van uw ruggengraat loopt.

Dingen verplaatsen:

Het is beter voor uw rug om dingen over de vloer te duwen, waarbij u uw beenkracht gebruikt, in plaats van eraan te trekken.

Schoenen:

Platte schoenen belasten de rug minder.

Autorijden:

Het is belangrijk om uw rug goed te ondersteunen. Zorg ervoor dat de buitenspiegels goed geplaatst zijn, zodat u niet hoeft te draaien. De pedalen moeten recht voor uw voeten staan. Als u een lange reis maakt, houd dan voldoende pauzes. Stap uit de auto en loop een rondje.

Bed:

U moet een matras hebben die uw ruggengraat recht houdt en tegelijkertijd het gewicht van uw schouders en billen ondersteunt. Gebruik een kussen, maar geen kussen dat uw nek in een steile hoek dwingt.

(1)