gewichtsverlies, medischemallemolen.nl

Hoe kan ik gewicht verliezen, de gezondheidsvraag.

Hoe gewicht te verliezen is een van de meest dringende gezondheidsvragen voor veel mensen.

Mensen komen aan door meer energie te verbruiken dan ze verbranden, dus minder calorieën, of energie, verbruiken kan helpen. Er spelen echter ook andere factoren een rol, zoals genetische factoren, het metabolisme, hormonen, het soort voedsel dat u eet, uw lichaamstype en levensstijl.

In dit artikel wordt ingegaan op de redenen om gewicht te verliezen, de meest effectieve methoden en medische ingrepen.

shopvoorgezondheid, medischemallemolen.nl

Obesitas


Ernstig overgewicht komt steeds vaker voor. Het percentage mensen dat zorgwekkend dik is, is sinds begin jaren tachtig bijna verdrievoudigd, van 5 procent naar 14 procent. Obesitas komt bij vrouwen (15 procent) iets vaker voor dan bij mannen (13 procent).
Gezondheidsdeskundigen over de hele wereld zien obesitas nu als een epidemie.

Elk jaar sterven ten minste 2,8 miljoen mensen aan complicaties die verband houden met overgewicht.

De gezondheidsrisico’s van overgewicht omvatten

een hoger risico op diabetes
beroerte
bepaalde vormen van kanker

Doe de test en ontdek je afslank IQ

Waarom gewicht verliezen?

Er zijn vele redenen om af te vallen:

Uiterlijk:
Mensen kunnen het gevoel hebben dat als ze afvallen, ze er aantrekkelijker, fitter of gezonder uit zullen zien.

Zelfvertrouwen en lichaamsbeeld:
Mensen met overgewicht of obesitas kunnen zich ongemakkelijk voelen over hun uiterlijk.

Algehele gezondheid:
Het behouden van een passend gewicht kan helpen om de algehele gezondheid te bevorderen en ziekten zoals diabetes type 2 te voorkomen.

Specifieke aandoeningen:
Symptomen van slaapapneu of diabetes type 2, bijvoorbeeld, kunnen verbeteren of verdwijnen wanneer een persoon overgewicht verliest.

Fitness:
Een afslankprogramma met lichaamsbeweging kan iemand fitter maken, met meer energie en uithoudingsvermogen

Sportcompetities:
Bij sommige sporten, zoals boksen, kan een persoon proberen zijn gewicht onder controle te houden, zodat hij in zijn bestaande gewichtscategorie kan blijven.

Vruchtbaarheid:
Vruchtbaarheidsbehandelingen lijken effectiever te zijn bij vrouwen met obesitas en polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) als zij vóór de behandeling wat gewicht verliezen.

Diëten

Veel dieetplannen maken verbazingwekkende beweringen over gewichtsverlies, en het kan moeilijk zijn om te weten wat te doen.

Sommige zijn evidence-based, veilig en effectief, maar andere zijn dat niet. De meeste gezondheidsdeskundigen, diëtisten en voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat de beste resultaten meestal komen van een combinatie van een gezond, gewichtsreducerend dieet en lichaamsbeweging, vooral op de lange termijn.

U kunt hier klikken om meer te weten te komen over acht van de populairste diëten.

Calorieën

Het aantal calorieën dat een persoon nodig heeft, hangt af van zijn leeftijd, geslacht en niveau van dagelijkse activiteit.
Het aantal calorieën per dag dat je moet consumeren om gewicht te verliezen hangt af van verschillende factoren, waaronder je geslacht, hoeveel je wilt verliezen, hoe snel je het wilt verliezen, en je leeftijd.

Als u wilt afvallen, zou u minder moeten consumeren dan de caloriëen die u verbruikt. Hoe minder u verbruikt, hoe sneller u afvalt. Het is echter belangrijk een gezonde, evenwichtige voeding te volgen, zodat u niet ziek wordt of mager weefsel (spieren) verliest.

In sommige regimes nemen dieëters 1.200 calorieën per dag in als ze vrouw zijn en 1.500 als ze man zijn. Probeer dit echter niet zelf te doen zonder toezicht van een opgeleide deskundige.

U moet ervoor zorgen dat de verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten goed is voor een goede gezondheid. De aanbevelingen voor de inname van koolhydraten variëren, van 20 tot 60 procent om af te vallen.

Een slecht dieet en ondervoeding kunnen voorkomen ongeacht het aantal calorieën. Een maaltijdplan moet ook evenwichtig zijn wat voedingsstoffen betreft. Een slecht dieet kan niet alleen leiden tot ondervoeding, maar ook tot een slecht humeur en verlies van motivatie. Dit kan ertoe leiden dat lijners afhaken voordat ze hun streefgewicht hebben bereikt.

Wanneer lijners hun streefgewicht hebben bereikt, moeten zij hun dagelijkse inname geleidelijk opvoeren tot zij hun juiste “gewichtsverhouding” hebben bereikt.

Andere factoren




Uit een studie uit 2010 bleek dat mensen die alleen hun dagelijkse calorie-inname verminderen, zelden veel gewicht verliezen.

De onderzoekers legden uit dat natuurlijke compensatiemechanismen in het lichaam de fysieke activiteit van een persoon verminderen zodra het calorieverbruik daalt. Met andere woorden, het lichaam remt af als je veel minder eet. Diëten moet worden gecombineerd met lichaamsbeweging.

Vaak adviseren artsen hun patiënten om het aantal calorieën dat ze dagelijks consumeren te verminderen. Dit onderzoek toont aan dat een dieet alleen waarschijnlijk niet zal leiden tot een aanzienlijk gewichtsverlies. In plaats daarvan moeten dieet en lichaamsbeweging worden gecombineerd om dit doel te bereiken.”

Als reactie op een vermindering van het aantal calorieën, gaat het natuurlijke lichaamsmechanisme van de mens in de “spaarstand”. Zonder lichaamsbeweging zal er gewoon niet veel gewichtsverlies zijn, benadrukten zij.

Gewichtsbeheersing

Slaaptekort kan gewichtstoename bevorderen.
Gewichtscontrole is veel succesvoller als je een goed uitgebalanceerd dieet kunt combineren met regelmatige lichaamsbeweging.

Crashdiëten kunnen op korte termijn positieve resultaten opleveren, maar op lange termijn hebben ze meestal weinig succes.

Als u erin slaagt om in elke periode van 24 uur 7 tot 8 uur ononderbroken te slapen, zal uw gewichtsbeheersing succesvoller zijn. Slaaptekort of slaapgebrek kan ervoor zorgen dat je aankomt.

In 2009 combineerden onderzoekers de succesvolle strategieën voor gewichtsverlies van 6.000 personen.

Zij kwamen met de volgende maatregelen om te voorkomen dat u weer aankomt nadat u bent afgevallen:

  • Lichaamsbeweging: Doe elke week minstens 200 minuten aan matige lichaamsbeweging. Dit moet worden gespreid over ten minste drie dagen (doe niet alle minuten in één keer per week).
  • TV-kijken: Beperk uw tv-kijken tot niet meer dan 10 uur per week. Voor veel mensen kan deze aanbeveling bijzonder moeilijk te volgen zijn.
  • Vetbeperking in de voeding: Zorg ervoor dat niet meer dan 30% van uw voedingsinname in de vorm van vet is.
  • Eet consequent: Weersta de drang om te veel te eten tijdens weekenden en vakanties. Uw voedselinname moet een regelmatige routine volgen. Te veel eten verstoort niet alleen uw routine, maar beïnvloedt waarschijnlijk ook uw metabolisme.
  • Ontbijt: Sla het nooit over. Het ontbijt helpt om later op de dag de honger te stillen, en dit kan overeten en snacken helpen voorkomen.
  • Houd uzelf in de gaten: Houd goed in de gaten wat u eet en weeg uzelf regelmatig.

Supplementen

Er zijn een aantal supplementen beschikbaar die beweren mensen te helpen gewicht te verliezen.

Deze omvatten:

omega-3 producten en visoliën
chitosan, afkomstig van schaaldieren
extracten van groene thee
sommige Chinese kruiden
extract van bittere sinaasappel

Natuurlijke remedies

Benaderingen die zich richten op de geest en het lichaam kunnen helpen.

Voorbeelden zijn:

yoga
meditatie
mindful eten

Bariatrische chirurgie

Deze chirurgie wordt uitgevoerd in omstandigheden waarin andere methoden om gewicht te verliezen niet effectief zijn.
Het is ook wel bekend als gewichtsverlieschirurgie, is een chirurgische ingreep die wordt uitgevoerd bij mensen met een dusdanig hoge body mass index dat zij een risico lopen op ernstige complicaties.

Deze ingreep wordt alleen aanbevolen als andere strategieën voor gewichtsverlies niet hebben gewerkt.

De ingreep houdt in dat de maag wordt verkleind met een maagband of dat een deel van de maag operatief wordt verwijderd.

In sommige gevallen wordt een gastric bypass-operatie aanbevolen, waarbij de dunne darmen worden omgeleid naar een klein maagzakje.

Na de ingreep is de eetlust aanzienlijk verminderd en kan het voedsel niet meer zo volledig worden opgenomen of verteerd als voorheen.

Bariatrische chirurgie kan een effectieve manier zijn om de body mass index (BMI) te verlagen voor mensen met ernstig overgewicht, hoewel onderzoeksresultaten voor verschillende procedures niet hebben bevestigd welke soort chirurgie in elk geval het beste is.

De procedure is succesvol gebleken bij de behandeling van diabetes type 2 en de vermindering van cardiometabolische risico’s.

Het is belangrijk om te streven naar een lichaamsgewicht dat past bij uw lengte, leeftijd en geslacht. Dit artikel kan u helpen bij uw beslissing: Wat is mijn ideale gewicht?

Wanneer is gewichtsverlies slecht?

In sommige gevallen kan afvallen niet de oplossing zijn.

Gewichtsverlies treedt op wanneer een persoon meer energie verbruikt dan hij verbruikt. Dit wordt een negatieve energiebalans genoemd. Het lichaam gaat op zoek naar energievoorraden, te beginnen met vet, om het tekort aan te vullen.

Bij een persoon met weinig vet, zal meer spier- en mager weefsel worden verbruikt. Dit kan leiden tot verdere gezondheidsproblemen.

Deze omvatten:

een hoger risico op osteoporose
verminderde spiermassa en spierkracht
problemen met het regelen van de lichaamstemperatuur
een lager vermogen om infecties te weerstaan
Een ernstig verlies van lichaamsmassa kan levensbedreigend zijn.

Obesitas: hoeveel zit in de genen?

Een aantal genetische factoren kan van invloed zijn op de manier waarop mensen aankomen, zo blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het tijdschrift Obesity.

Potentieel ‘obesitas-gen’ ontdekt

Voor het eerst hebben wetenschappers een direct verband ontdekt tussen een gen en de vetproductie in het lichaam – een ontdekking die de sleutel kan zijn tot de aanpak van obesitas.

Lees ook ons blog : obesitas en veel voorkomende misverstanden

(5)