transcendente meditatie

De voordelen van transcendente meditatie

Transcendente meditatie is een andere vorm van meditatie die bekend is bij veel mensen die willen beginnen met mediteren. Deze bepaalde vorm van meditatie staat misschien het dichtst bij het imago van een stereotype meditatie sessie. Meditatie waarbij  het doel lijkt te zijn om de geest leeg te maken en jezelf in een totaal lichaamsbewustzijn te brengen, los van de wereld om je heen.

Transcendente meditatie bestaat al heel lang en kan nuttig zijn voor iedereen die op zoek is naar een manier om los te komen van het dagelijkse leven. Die zich wil richten op het grotere geheel en dit op een manier die vernieuwend is. De reden dat het transcendente meditatie wordt genoemd is dat het doel is om de denkpatronen die je hebt te overstijgen zodat je de wereld en je eigen inzichten op een totaal andere manier kunt ervaren.

Deze specifieke vorm van meditatie wordt uitgevoerd op een rustige plaats. Je moet in een comfortabele houding zitten, bv een yoga houding zoals de lotus houding. Het belangrijkste is echter dat je ergens rustig bent.  In een houding die je een behoorlijke tijd kunt vasthouden terwijl je comfortabel en afgestemd blijft met jezelf.

 

Een mantra kiezen voor transcendente meditatie

 

Vervolgens is het vaak nuttig om een mantra te kiezen om je op te concentreren. Een mantra is een woord of een zin die betekenis heeft voor jou of voor iets waar je naar streeft. Bijvoorbeeld, als je hoopt je bewustzijn te overstijgen en je meer bewust te worden van dingen die mooi zijn. Kies dan voor de mantra “schoonheid” als je met je  transcendente meditatie begint.

Zorg ervoor dat je mantra niet langer is dan 4 korte woorden (2 lettergrepen) . Anders kan het moeilijk zijn om in de trance-toestand te komen die transcendentale meditatie moet bieden.

De persoon die de meditatie begeleidt zal je helpen je geest te concentreren op de mantra en op het pad te blijven naar je uiteindelijke doel.

Soms kan het makkelijk zijn om afgeleid te worden tijdens een transcendentale meditatie, vooral als je er nieuw in bent. Zonder begeleiding kun je merken dat je geest snel afdwaalt in plaats van gefocust te blijven op de mantra. Starten met een geleide transcendente meditatie is meestal een betere optie . Hoe je er ook voor kiest om dit te doen, zorg ervoor dat je dagelijks tot twintig minuten besteedt aan het beoefenen van je meditatie. Gedurende die tijd moet je je mantra voor jezelf herhalen. Dit kan je uiteindelijk in een staat van bewustzijn brengen die enigszins afwijkt van je normale bewustzijn. Je wordt naar een staat van kalmte gebracht terwijl je de mantra in je geest blijft herhalen.

 

Meditatiekaarsen en een mala gebruiken

 

Sommige mensen vinden het nuttig om een set boeddhistische meditatiekaarsen en een mala te gebruiken. Mala’s zijn van origine een gebedsketting uit het hindoeïsme en boeddhisme en wordt gebruikt bij meditatie om mantra’s te tellen.

De boeddhistische strategie is om de mantra precies 108 keer te herhalen, waarbij ze een kraal op de mala aanraken terwijl ze de zin herhalen. Bij elk nieuw woord of gebed verplaatsen ze hun vingers naar een nieuwe kraal totdat de zin in totaal 108 keer is herhaald.

Het is bewezen dat deze vorm van meditatie voor iedereen werkt omdat het concentratie vereist. Je hoeft alleen maar in een comfortabele houding te gaan zitten en je mantra te herhalen.

 

 

Of je nu ADHD hebt of het gewoon moeilijk vindt om stil te zitten, jezelf aanzetten om je op deze manier te concentreren is iets dat gemakkelijker te doen is dan je zou denken. Uiteindelijk worden de zinnen die je kiest om op te mediteren een deel van je bewustzijn.

Je traint je geest om meer aandacht te besteden aan de dingen die je waardeert. Dit in plaats van eroverheen te kijken of ze af te wijzen zoals je zou doen als je je niet actief zou inspannen om die specifieke energieën te ervaren.

 

Gids met alles over beginnen met mediteren

Of je nu geïnteresseerd bent in de mystieke of de wetenschappelijke aspecten van deze praktijk, in beide gevallen profiteren je lichaam en geest van de kans om je geest tot rust te brengen. Tevens  om te doen wat nodig is om aandacht te schenken aan de dingen die het belangrijkst voor je zijn. Je doet dit gedurende ten minste twintig minuten per dag. Je bekomt een  rust die je ook de rest van de dag met je zal meedragen. Het is een praktijk die werkt, dus probeer het uit voor jezelf.

(1)