zen meditatie

De praktijk van Zen meditatie

Zen meditatie is de meest gebruikte vorm van meditatie. Wanneer iemand meditatie zegt, is de kans groot dat je je iemand voorstelt die zijn handen in een mudra houding heeft, de ogen gesloten heeft  en “Om” zingt.

Hoewel dit soms een accurate voorstelling is van zen-meditatie, is het veel meer.
Zen-meditatie kan worden beschouwd als de oorspronkelijke vorm van meditatie. Het vindt  zijn oorsprong in het boeddhisme, dat verbonden is met de oude Veda’s in India. Tijdens de periode dat  meditatie voor het eerst begon. Zen meditatie is uniek omdat het een van de moeilijkste vormen van meditatie is om onder de knie te krijgen.

 

Zen meditatie is één van de meest vredige varianten van meditatie

 

Zen meditatie is wanneer je in staat bent om in een comfortabele positie te zitten voor elke hoeveelheid tijd die je nodig acht om je gedachten naar een hoger niveau te brengen. Een niveau waarbij ze niet meer hetzelfde belang hebben als in je bewuste leven. Dat betekent dat je probeert niet te denken, in plaats daarvan erken je de gedachten alsof het gewoon waterdruppels zijn die van je lichaam rollen. Ze zijn er en het heeft geen zin ze tegen te houden. Maar er is ook geen reden om er bij stil te staan. Dus laat ze passeren.

Het is door deze praktijk dat we in staat zijn om langere tijd in stilte te zitten zonder opdringerige en negatieve gedachten toe te laten. We zijn in staat om een plaats te scheppen waar we onszelf de vrijheid geven om vrede en eenheid te voelen met onze omgeving. Vrede en eenheid in plaats van de stress die we voelen als we proberen onze gedachten te beheersen.

 

Zen meditatie en het loslaten van negatieve gedachten

 

Dit is ook een geweldige manier om met terugkerende gedachten om te gaan. Als er iets is dat je echt moeilijk kunt loslaten, is zen-meditatie een prachtige manier om je los te maken van de negatieve emotionele connotaties. Los van de gedachten die je gegijzeld houden. Je kunt weer controle krijgen over je geestestoestand en verlichting vinden van het verpletterende gewicht van een situatie die je een gevoel van hulpeloosheid of boosheid geven.

Zoals eerder gezegd zijn er verschillende methoden om te beginnen met mediteren. Methoden die je kunt gebruiken om een vredige gemoedstoestand te bereiken.
Als je wilt werken met zen-meditatie, zul je een plaats willen creëren die je specifiek voor meditatie kunt gebruiken. Op die manier stuur je al signalen naar je hersenen, dat het tijd is om los te komen, nog voor je gaat zitten. Als je geen specifieke ruimte kan reserveren voor meditatie, is dat echter ook goed. Je geest blijft immers hetzelfde!

Als je kaarsen wilt aansteken of rustgevende muziek wilt afspelen, dan is dit nog iets wat je kan helpen om je geest helder te houden.

Er zijn enkele zen-meditaties die je kunt gebruiken door gewoon in de vlam van een kaars te kijken en je daarop te concentreren in plaats van op je gedachten.
Muziek kan ook een goede afleiding zijn van je gedachten. Het mag echter niet zo zijn dat je naar muziek aan het luisteren bent in plaats van te mediteren. Hoewel het in zekere zin een vergelijkbare ervaring kan zijn.

Welke methode je ook kiest, het doel van een zen-meditatie is je te helpen boven je gedachten uit te stijgen. Boven je gedachten, naar een plaats waar je in staat bent de dingen objectief en met een vredige sfeer van aanvaarding te zien.

 

 

Helpt meditatie om beter om te gaan met acceptatie?

 

Acceptatie kan een van de moeilijkste dingen zijn bij het ervaren van onze gedachten. Als we van streek zijn over iets dat ons is overkomen, zodat het in onze gedachten blijft rondzingen. Dit  betekent dat er iets is aan die situatie dat we niet kunnen accepteren. Misschien kunnen we de manier waarop iemand ons behandelt niet accepteren. Misschien kunnen we het ervaren van een verlies niet accepteren.  Acceptatie geeft uiteindelijk het gevoel dat we  iets droevig te verwerken hebben.
Maar als we leren onze gedachten objectief te accepteren en tegen onszelf zeggen: “Ja, dit is gebeurd” en die gedachte zijn gang laten gaan zonder ons er te veel aan te hechten, dan zijn we in staat om echt te beginnen met situaties met rust en in perspectief te bekijken. Met rust  in plaats van te blijven steken in de negatieve emotionele spiraal waar we op dat moment aan vastzitten.

Dat wil niet zeggen dat onze emoties niet belangrijk zijn. Het kan alleen contraproductief en stressvol zijn om te lang emotioneel te blijven over een situatie. Het kan ook gevaarlijk zijn en leiden tot depressie. Een van de belangrijkste voordelen van meditatie is een verbeterde geestelijke gezondheid. We kunnen beter met onszelf omgaan en hebben een gezondere kijk op de situaties waarin we ons bevinden. We zijn beter in staat ons te richten op doelen en plannen in plaats van te blijven hangen in twijfels en hopeloosheid. Meditatie kan een uitweg zijn.

 

Iedereen kan leren mediteren en zijn geest leegmaken.

 

Het kan in het begin echt niet mogelijk lijken maar er is voor iedereen een geschikte vorm van meditatie. Zelfs als je denkt dat het onmogelijk is om je gedachten uit te schakelen. In de wetenschap dat de sleutel ligt in het accepteren van de gedachten zoals je ze hebt. Dat je in een staat kan komen dat  je ze van je rug kan laten rollen als water. Dit zal  je helpen je gedachten een erkenning te geven, welke genoeg is om ze los te laten.

Als je wanhopig probeert om niet te denken aan iets wat je dwars zit terwijl je mediteert, maar de gedachte kruipt toch steeds weer omhoog. In plaats van dan te verzinken in de negatieve geobsedeerdheid over de situatie die je hoopt te vermijden, zie dan liever de situatie als een geheel. Maak een kleine kraal in je geest en zeg, “ja, dit is gebeurd. Ik erken en accepteer het en laat het. gaan.”  Blijf zo een heldere geest houden.

 

 

Gids met alles over beginnen met mediteren

 

Hoe belangrijk zijn Mudra’s bij het beginnen met mediteren?

 

Omdat zen meditatie is afgeleid van een boeddhistische praktijk, kun je ook vinden dat het leren van de verschillende Mudras, of handgebaren. Mudras werden gebruikt tijdens meditatie in de veda’s. Je meditatie ervaring kan er positief door beïnvloed worden. Sommige handgebaren werden gebruikt om bepaalde energieën of gevoelens op te roepen.
Bijvoorbeeld, degene waar de meeste mensen aan denken als ze iemand zien mediteren, Gyan. De Mudra  waarbij je duim en wijsvinger samen een cirkel vormen, is een Mudra die bedoeld is om energieën te kanaliseren. Energieën die je helpen om je focus aan te scherpen en je vermogen om dingen te onthouden te verbeteren. Een andere Mudra bekend als Surya wordt geacht te helpen bij het benutten van vuur energieën in ons om te helpen bij de spijsvertering.

Hoe goed deze Mudra’s voor je werken hangt natuurlijk af van je toewijding aan de Boeddhistische praktijken. Hoeveel waarde je hecht aan de oude teksten. Sommige Mudra’s zijn bedoeld om bepaalde elementaire energieën te benutten waarvan gedacht wordt dat ze helpen bij verschillende zaken in ons dagelijks leven.

Of je nu een gelovige van de Veda’s bent of gewoon een toeschouwer die nieuwsgierig is naar manieren om zen meditatie praktijken te verbeteren, er zijn voordelen aan het nemen van de nodige tijd. Tijd om  je te richten op het creëren van een ruimte. Ruimte  waar je uiteindelijk jezelf kunt trainen om je innerlijke vrede te bewaren bij alle beproevingen van je leven.

Meditatie kan ons helpen om meer inzicht te krijgen in onszelf en onze eigen motivaties. Het helpt om te gaan met emotioneel overwicht en onszelf te voorzien van evenwicht in tijden van onrust.

(4)