dagelijks wandelen, medischemallemolen.nl

Dagelijks wandelen om uw gezondheid te verbeteren

De herfst is een geweldig seizoen om dagelijks te wandelen. Je zou zelfs kunnen stellen dat de herfst de uitgelezen tijd is om de natuur in te gaan. De temperatuur is aangenaam, want het is niet te warm en niet te koud, de bladeren vallen en de kleuren in de natuur veranderen. Genoeg redenen om naar buiten te gaan en het seizoen van kleur te vieren!

Warme dekens, warme dranken en kaarsen; de motivatie vinden om naar buiten te gaan in de koudere seizoenen kan moeilijk zijn. Voor veel mensen eindigt het buitenseizoen officieel na de zomer en verschijnt het pas weer in het voorjaar.

Dagelijks blijven wandelen, het hele jaar door,  is ideaal om weer in contact te komen met de natuur en bovendien zorgt dagelijks wandelen voor verlaging van je bloeddruk, je behoudt een gezond gewicht en je voelt je  minder gestrest.

Een van de krachtigste manieren om een gezond gewicht te behouden, sterk te blijven en langer te leven is inderdaad zo eenvoudig als dagelijks wandelen. De gezondheidsvoordelen van wandelen zijn eindeloos; door wandelen toe te voegen aan je dagelijkse bezigheden zal  je je lichamelijke en geestelijke gezondheid echt verbeteren.

De sleutel is om idealiter minstens 30 minuten per dag te wandelen en of u nu besluit uw wandelschoenen aan te trekken en naar uw werk te wandelen, samen met een vriend(in) te wandelen of lid te worden van een wandelclub, uit onderzoek blijkt dat wandelen alles kan doen, van het verlagen van uw bloeddruk en het verminderen van het risico op chronische ziekten tot het scherper maken van uw hersenen en het u tevens gelukkiger kan maken.

 

Benieuwd naar de voordelen van dagelijks wandelen?

 

Wandelen is zo eenvoudig dat bijna iedereen het kan. “Het heeft enorme voordelen, van het ondersteunen van een gezond immuunsysteem tot het stimuleren van je metabolisme en het versterken van je gewrichten, spieren en botten – en niet te vergeten het is geweldig om stress te verminderen en te genieten van een beetje ‘me-time’,”. Dit is wat u nog meer kunt verwachten als u de meeste dagen van de week slechts een half uur gaat wandelen – dat is minder tijd dan het kost om naar één muziekalbum te luisteren.

 

1. Dagelijks Wandelen verbetert je humeur.

Een glas wijn of een stuk (of drie) pure chocolade kunnen de scherpe kantjes van een zware dag afhalen – maar een wandeling is een calorievrije strategie die hetzelfde effect heeft. Uit onderzoek blijkt zelfs dat slechts 10 minuten wandelen de stemming kan verbeteren. Bovendien kan het effect nog worden versterkt als u een wandeling maakt door een groene omgeving.

Uit onderzoek blijkt dat regelmatig wandelen eigenlijk je zenuwstelsel zo verandert dat je een afname van woede en vijandigheid ervaart, vooral als je een wandelingetje maakt door wat groen of een beetje zonlicht opsnuift. Dit kan vooral nuttig zijn tijdens de koudere maanden, wanneer seizoensgebonden depressies een piek vertonen.

Wanneer u uw wandelingen sociaal maakt – u wandelt bijvoorbeeld met uw partner, een buurman of een goede vriend(in) – helpt die interactie u zich verbonden te voelen waardoor u zich gelukkiger kunt voelen.

 

2. Het helpt je calorieën te verbranden en een gezond gewicht te behouden.

Als u blijft wandelen, zult u merken dat uw broek losser om uw middel begint te zitten, ook al beweegt het getal op de weegschaal misschien niet veel. Dat komt omdat regelmatig wandelen kan helpen om vet te verminderen en daardoor, volgens onderzoek, de reactie van uw lichaam op insuline te verbeteren.

Wilt u meer calorieën verbranden? Als u buiten loopt, plan dan een route met heuvels, wissel snelheid en een langzamer tempo af . Een extra motivatieboost is het streven naar 10.000 stappen per dag

Dagelijks wandelen verhoogt het metabolisme door extra calorieën te verbranden en door spierverlies te voorkomen, wat vooral belangrijk is als we ouder worden.

Het beste deel? Je hoeft je niet uit te sloven op een loopband in de sportschool om deze voordelen te zien. Het is voldoende om elke dag bv van en naar de winkel te lopen i.p.v. de wagen te nemen om lichaamsvet te verbranden.

Voor het verbranden van meer lichaamsvet zijn Intervallen de sleutel. Door je snelheid gedurende kleine stukjes te verhogen tijdens bijvoorbeeld een wandeling van 30 minuten verbrand je meer calorieën dan wanneer je een half uur in een gematigd tempo wandelt. Het komt ook uw cardiorespiratoire systeem ten goede. Probeer intervallen toe te voegen door drie minuten op te warmen. Loop dan 25 minuten afwisselend één minuut bijna zo snel als u kunt en één minuut stevig wandelen (streef naar een zes op een intensiteitsschaal van één tot tien). Koel af gedurende twee minuten.

 

3. Dagelijks wandelen kan uw risico op chronische ziekten verminderen.

Wandelen wordt algemeen aanbevolen om de bloedsuikerspiegel en je algemene risico op diabetes te verlagen. Sommige onderzoeken tonen zelfs aan dat voor elke 1.000 stappen die u dagelijks zet, u uw systolische bloeddruk met 0,45 punten kunt verlagen. Dat betekent dat als u 10.000 dagelijkse stappen zet, uw systolische bloeddruk waarschijnlijk 2,25 punten lager zal zijn dan bij iemand die slechts 5.000 dagelijkse stappen zet.

Uit een van de meest geciteerde studies over wandelen en gezondheid, gepubliceerd in The New England Journal of Medicine, bleek dat degenen die voldoende wandelden om te voldoen aan de richtlijnen voor lichaamsbeweging 30% minder risico liepen op cardiovasculaire gebeurtenissen (zoals een hartaanval of beroerte) in vergelijking met degenen die niet regelmatig wandelden.

Voor ziektepreventie zijn langere wandelingen essentieel. Het is daarom aangeraden om minstens één of twee keer per week een wandeling van een uur te maken.

 

4. Wandelen verhoogt de hersenactiviteit.

Het onderzoek hiernaar groeit snel. In één onderzoek toonden hersenscans van mensen die dagelijks wandelden aan dat de besluitvormingsgebieden van hun hersenen efficiënter werkten dan mensen die in plaats daarvan onderwijsseminars volgden. Ander onderzoek toont aan dat lichaamsbeweging, zoals wandelen, de hersenfunctie bij oudere vrouwen kan verbeteren. Deskundigen denken dat deze voordelen deels te danken zijn aan de verhoogde bloedtoevoer naar de hersenen die optreedt bij lichaamsbeweging.

 

5. Het kan helpen gewrichtspijn te verlichten.

In tegenstelling tot wat u misschien denkt, kan wandelen helpen uw bewegingsbereik en mobiliteit te verbeteren, omdat wandelen de bloedtoevoer naar gespannen gebieden verhoogt en de spieren rond uw gewrichten helpt versterken.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat minstens 10 minuten per dag wandelen – of ongeveer een uur per week – invaliditeit en artritispijn bij oudere volwassenen kan voorkomen. Wandelen is voor mensen met artritis van alle fitnessniveaus een veilige, goedkope en gemakkelijke fysieke activiteit.

 

6. Wandelen kan zelfs het ontstaan van spataderen vertragen.

Naarmate u ouder wordt, neemt het risico op spataderen toe. Wandelen is echter een bewezen manier om te voorkomen dat ze zich ontwikkelen.

Het veneuze systeem omvat een circulatiegedeelte dat bekend staat als ‘het tweede hart’, dat wordt gevormd door spieren, aderen en kleppen in onze kuit en voet. Dit systeem duwt het bloed terug naar het hart en de longen – en wandelen versterkt dit secundaire bloedvatenstelsel door de beenspieren te versterken en te behouden, wat een gezonde bloedstroom bevordert.

Als u al last heeft van spataderen, kan dagelijks wandelen de zwelling in uw benen helpen verlichten. Ook als u genetisch voorbestemd bent om spataderen te krijgen, kan dagelijks wandelen helpen het ontstaan ervan uit te stellen.

 

7. Het kan uw spijsvertering stimuleren.

Als je momenteel koffie prijst voor het sterk houden van je spijsvertering, maak je dan klaar om in plaats daarvan je ochtendwandeling te gaan bedanken. Dat komt omdat een regelmatige wandelroutine uw stoelgang sterk kan verbeteren. Eén van de allereerste dingen die een buikoperatiepatiënt moet doen, is wandelen, omdat je bij wandelen de kern- en buikspieren gebruikt, waardoor beweging in ons darmsysteem wordt aangemoedigd.

 

8. Het kan ook je slaap verbeteren.

Als je regelmatig wandelt, slaap je ‘s nachts beter. Dat komt omdat slaap van nature de effecten van melatonine, het slaaphormoon, versterkt. Uit een studie uit 2019 van Sleep bleek dat postmenopauzale vrouwen die aan lichte tot matige lichamelijke activiteit doen ‘s nachts beter snoozen dan degenen die sedentair zijn. Uit een andere recente studie bleek dat gezonde volwassenen die dagelijks wandelden een significant positief effect hadden op de slaapkwaliteit en de duur van de slaap. Wandelen helpt ook pijn en stress te verminderen, die slaapstoornissen kunnen veroorzaken.

 

9. Dagelijks wandelen geeft je immuunsysteem een kickstart.

Tegenwoordig zijn we allemaal op zoek naar manieren om onze immuniteit te verbeteren en wandelen is hiervoor een slimme strategie. Onderzoek toont aan dat matig intensieve lichaamsbeweging, en wandelen in het bijzonder, ons immuunsysteem versterkt. Het verhoogt het aantal immuuncellen die ziekteverwekkers in ons lichaam aanvallen, waardoor we minder risico lopen om ernstig ziek te worden van infectieziekten. En als u toch ziek wordt, blijkt uit onderzoek dat mensen die meer wandelen minder lang in het ziekenhuis verblijven.

 

 10. Last but not least: andere doelen lijken beter haalbaar als je een wandelroutine hebt.

Als u een regelmatige wandelaar wordt, hebt u een regelmatige routine opgebouwd – en als u een routine hebt, is de kans groter dat u doorgaat met de activiteit en nieuw gezond gedrag aanneemt. Ons lichaam is niet bedoeld om de hele dag te zitten. Elke vorm van beweging is beter dan geen beweging en de mogelijkheid om een vorm van beweging te vinden die het beste past bij je leeftijd en fitnessniveau is super belangrijk, zodat je je gesterkt en gemotiveerd voelt om het vol te houden.

Dagelijks wandelen voor ouderen is een geweldige instapoefening om je spieren in beweging te krijgen en je hartslag te versnellen.

Bovendien kan dagelijks wandelen je helpen in jezelf en je gezondheidsdoelen te geloven. Uit recent onderzoek bleek dat van bijna 5.000 ondervraagde volwassenen degenen die regelmatig wandelden een hogere gezondheidsbeleving hadden en meer kans hadden op een betere geestelijke gezondheid.

 

 

Lees ook ons blog : Meer bewegen, de voordelen om nu te starten – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

 

(15)