calorieën verbranden met fietsen

Calorieën verbranden met fietsen?

 

Calorieën verbranden door regelmatige lichaamsbeweging is een van de belangrijkste dingen die iemand kan doen voor zijn gezondheid. Dit kan een verscheidenheid van verschillende oefeningen omvatten en fietsen is een geweldige optie.

Artsen raden aan dat iemand elke week minstens 150 minuten matig intensief of 75 minuten intensief beweegt.

Het aantal calorieën dat een persoon verbrandt tijdens het fietsen hangt af van vele factoren, waaronder:

  • het type fiets
  • tempo
  • intensiteit
  • weerstand
  • duur
  • het gewicht en de lengte van de persoon

Hoe meer een persoon weegt, hoe meer calorieën hij per minuut verbrandt tijdens het fietsen.

Oefenfysiologen schatten hoeveel calorieën iemand verbrandt tijdens een fysieke activiteit met een meting die bekend staat als het metabolisch equivalent van de taak.

In dit artikel wordt uitgelegd hoeveel calorieën een persoon kan verbranden tijdens het fietsen.

 

Hoe calorieën verbranden met fietsen?

De basale stofwisselingssnelheid van een persoon is de snelheid waarmee zijn lichaam calorieën verbrandt om hem in stand te houden. Dit omvat de calorieën die nodig zijn voor ademhaling, bloedsomloop en andere essentiële functies.

Actieve calorieën daarentegen zijn het aantal calorieën dat een persoon verbrandt terwijl hij actief is en traint.

Fietsen is een vorm van aërobe lichaamsbeweging, die informeel cardio wordt genoemd. Als zodanig verhoogt het iemands hartslag en ademhaling.

De streefhartslag tijdens activiteiten van matige intensiteit bedraagt ongeveer 64-76% van de maximale hartslag van een persoon. Tijdens zware lichamelijke inspanning moet een persoon streven naar ongeveer 77-93% van zijn maximale hartslag.

De term aëroob verwijst naar zuurstof, die een persoon opneemt door te ademen. Aërobe lichaamsbeweging kan helpen het hart, de longen en de bloedsomloop van een persoon gezond te houden.

Wanneer iemand traint, gebruikt zijn lichaam zuurstof om vetten en suikers om te zetten in een molecuul genaamd adenosinetrifosfaat. Dit is de energiedragende molecule die cellen gebruiken om hun processen aan te drijven omdat het snel energie kan vrijgeven.

Het menselijk lichaam verbruikt ongeveer 5 calorieën energie voor elke 1 liter zuurstof.

Hoe meer zuurstof een persoon inademt tijdens fysieke activiteit, hoe meer calorieën hij verbrandt.

 

Gematigd tempo

Als iemands ademhaling en hartslag merkbaar sneller zijn, maar hij of zij tijdens het fietsen nog wel een gesprek kan voeren, duidt dit waarschijnlijk op matige inspanning. Een matig fietstempo bedraagt ongeveer 19 -22 kilometer per uur.

Hier is hoeveel calorieën een persoon kan verbranden als hij 30 minuten lang fietst op een matige intensiteit:

een persoon van 57 kg kan 210-240 calorieën verbranden
iemand van 70 kg verbrandt 260-298 calorieën
een persoon van 83 kg verbrandt 311-355 calorieën

 

Snel tempo

Als iemand tijdens het fietsen te hard en te snel ademt om een gesprek te kunnen voeren en zijn hartslag aanzienlijk toeneemt, wordt dit beschouwd als een oefening met hoge intensiteit.

Hoe hoger iemands snelheid, hoe intensiever de oefening en hoe meer calorieën er worden verbrand. Dit komt door de verhoogde energie die het lichaam nodig heeft om de fiets sneller te laten gaan.

Hier is het geschatte aantal calorieën dat mensen van verschillende gewichten verbranden door 30 minuten stevig te fietsen:

een persoon van 57 kg kan 300-495 calorieën verbranden
iemand van 70 kg verbrandt 372-614 calorieën
een persoon van 83 kg kan 444-733 calorieën verbranden

 

Stationair vs. buiten fietsen

Met stationair fietsen verbrand je iets minder calorieën dan met fietsen in de open lucht. Toch vinden veel mensen het een handig alternatief dat past bij hun levensstijl.

Een persoon van 70 kg die 30 minuten lang in een gematigd tempo op een stationaire fiets rijdt verbrandt 260 calorieën, terwijl een krachtige fietser in dezelfde tijd 391 calorieën verbrandt.

Indoor stationair fietsen heeft verschillende voordelen. Het kan mensen helpen die hun trainingstijd moeten plannen. Spinlessen in de sportschool, die gebruik maken van stationaire fietsen, kan ook een geschikte optie zijn.

Een andere reden waarom iemand de voorkeur kan geven aan indoor fietsen is het tijdstip van de dag waarop ze trainen. Buiten fietsen als het donker is, kan gevaarlijker zijn.


calorieën verbranden met fietsen


Buiten fietsen heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Fietsen buiten kan potentieel gevaarlijker zijn dan stationair fietsen, als gevolg van andere weggebruikers.

Maar mensen kunnen fietsen in de buitenlucht gebruiken als vervoermiddel en om te sporten, omdat ze met de fiets naar hun werk of school gaan. Dit kan iemand motiveren om zijn of haar lichaamsbeweging vol te houden en kan geld besparen op transport.

Iemand van 70 kg die 30 minuten lang buiten fietst in een gematigd tempo (van 19-22 km per uur) kan ongeveer 300 calorieën verbranden.

Als iemand 32 km per uur of meer fietst, komt dit neer op ongeveer 600 calorieën verbranden. (of meer)

 

Andere overwegingen

Een voordeel van fietsen ten opzichte van andere trainingen is dat een persoon het op zijn eigen intensiteit kan doen.

U kunt bijvoorbeeld beginnen met een training met een lage intensiteit als u herstelt van een blessure of ziekte. Naarmate u vordert kan u een zwaardere training aanvatten.

Iemand kan ook meer calorieën verbranden met fietsen op moeilijker terrein, zoals heuvelachtig terrein, dan met fietsen op een vlakke ondergrond of met een hometrainer.

Andere voordelen van fietsen

Fietsen biedt nog andere voordelen dan calorieën verbranden.

Enkele van de vele gezondheidsvoordelen van regelmatig fietsen zijn

  • verbeterde cardiovasculaire conditie
  • toegenomen spierkracht en flexibiliteit
  • grotere beweeglijkheid van de gewrichten
  • lagere stressniveaus
  • betere houding en coördinatie
  • versterkte botten
  • lagere niveaus van lichaamsvet
  • preventie of beheersing van sommige ziekten
  • minder angst en depressie

30 minuten lichaamsbeweging per dag, 5 dagen per week, kan iemands risico op het ontwikkelen van ziektes aanzienlijk verminderen.

Fietsen is een geschikte manier om aan lichaamsbeweging te doen die weinig impact heeft. Hardlopen kan een grote impact hebben op de gewrichten en knieën, en kan mogelijk leiden tot blessures, terwijl fietsen een lager risico heeft.

Fietsen kan ook een gemakkelijke manier zijn om 30 minuten lichaamsbeweging per dag in te passen, vooral als iemand al een fiets gebruikt voor woon-werkverkeer.

Samenvatting van calorieën verbranden met fietsen

Het aantal calorieën dat iemand verbrandt met fietsen is afhankelijk van een aantal factoren.

Ongeacht het type fiets dat iemand kiest, is fietsen een weinig belastende training die kan helpen bij het calorieën verbranden en het verbeteren van de algemene conditie.

 

 

(19)