bulk drinken

Bulk drinken? Doen of liever niet?

Naar aanleiding van onze vorige post  ‘waarom is voldoende water drinken zo belangrijk’,  werd er naar onze mening gevraagd over een relatief nieuw begrip op gezondheidgebied ‘bulk drinken’.

De vraag die hierbij wordt gesteld is of het eigenlijk wel logisch is om gedurende de dag constant te drinken. Onze voorouders hadden niet de hele dag plastic flessen bij zich. Ze kregen geen adviezen en hadden zeker niet continue toegang tot water. Toch waren ze niet chronisch uitgedroogd.

Intermittend bulk drinken moet worden gedefinieerd als het drinken van water tot een gevoel van verzadiging en gereguleerd door een licht dorstgevoel.

 

De voordelen van  bulk drinken:

 

  • Door langer te wachten met drinken wordt het dorstsignaal aangewakkerd. Hierdoor leer je terug het dorstgevoel herkennen. Een fout die vaak gemaakt wordt is dat we ons dorstgevoel niet meer herkennen en dit als hongergevoel zien.
  • Door niet te eten tijdens de maaltijden kan je lichaam optimaler je eten verwerken, worden er geen essentiële voedingsstoffen te snel weggespoeld.
  • Door minder vaak te gaan drinken breng je langere periodes van rust in essentiële lichaamssystemen zoals je spijsvertering en je immuunsysteem.
  • In één keer een grote hoeveelheid water drinken zorgt ervoor dat het vocht ook tot in de huid en spieren komt. Echt tot in de kleinste vezeltjes van je lichaam. Wanneer je telkens kleine beetjes drinkt komt het vocht niet zo ver in je lichaam.

 

Bulk drinken, hoe pak je het aan?

 

  • Drink een 3-tal keer per dag een grote hoeveelheid water. Luister hierbij vooral naar het dorstsignaal.
  • Bij bulk drinken drink je niet tijdens een maaltijd.
  • Zorg ervoor dat het water niet te koud is
  • Kies ook bij bulk drinken voor zuiver water en verwar niet met frisdranken (ook geen light) of vruchtensappen.
  • Let op om  niet te overdrijven met de hoeveelheid water die je drinkt, zo’n 3 liter maximum kan je als richtlijn aanhouden.
  • Sportbeoefenaars die extreme inspanningen leveren, kunnen sportdranken die extra toegevoegde suikers en elektrolyten bevatten als oplossing gebruiken om niet buitensporig veel te drinken.
  • Bij sommige aandoeningen waaronder suikerziekte en nierfalen bespreek je best met je huisarts hoeveel je maximaal per dag mag drinken.

     

    Te weinig water drinken, een maatschappelijk probleem

     

    Bulk drinken kan voor sommigen onder ons een manier zijn die hen beter ligt, maar het groter maatschappelijk probleem dat zich stelt bij de consumptie van water, is dat een grote groep van mensen de dagelijkse hoeveelheid water gewoon niet binnenkrijgt. Niet in bulk maar ook niet via kleinere hoeveelheden verspreidt over de dag.

    De aanbeveling die wij willen meegeven is dat het belangrijker is om voldoende vocht binnen te krijgen dan welke manier je hiervoor hanteert. Wanneer het voor jou niet comfortabel aanvoelt om grote sloten tegelijk te drinken (voor sommigen is dit ook medisch niet mogelijk) is de keuze voor gespreidt drinken een even goede optie.

    De hoeveelheid water die per dag nodig is, verschilt van persoon tot persoon, afhankelijk van hoe actief men is, hoeveel men zweet, enzovoort., maar genoeg water drinken is essentieel voor je algemene gezondheid. Ga uit van een gemiddelde van 8 glazen per dag.

     

    De momenten waarop het het belangrijkst is om veel water te drinken zijn onder andere:

     

    • wanneer u koorts heeft
    • als het warm weer is
    • bij diarree en braken
    • als u veel zweet, bijvoorbeeld door lichamelijke inspanning.

     

    Hier volgen enkele feiten over water:

     

    • Baby’s en kinderen hebben een hoger percentage water dan volwassenen. Wanneer baby’s worden geboren, bestaan ze voor ongeveer 78 procent uit water, maar dit daalt tot 65 procent wanneer ze 1 jaar oud zijn.
    • Vetweefsel bevat minder water dan mager weefsel.
    • Mannen hebben procentueel meer water dan vrouwen.

     

    Drinken we genoeg water?

     

    Verschillende steekproeven en studies hebben aangetoond dat:

     

    • 7 procent van de volwassenen meldde geen dagelijkse consumptie van drinkwater
    • 36 procent van de volwassenen zei 1-3 kopjes drinkwater per dag te drinken
    • 35 procent van de volwassenen gaf aan 4-7 kopjes drinkwater per dag te drinken
    • 22 procent van de volwassenen gaf aan 8 kopjes of meer per dag te drinken.

     

    Zeven procent van de respondenten zei dagelijks helemaal geen water te drinken en consumeerden bovendien ook minder groenten en fruit. Dit wijst erop dat een aantal mensen hun gezondheid in gevaar brengt door niet genoeg te drinken.

    Te vaak is het ook dat diegenen met een lage opname van water hun vocht binnenkrijgen via bronnen die hun gezondheid op andere manieren in gevaar kunnen brengen.

     

    Iedereen overtuigen van het belang van water drinken

     

    Het sippen van water de ganse dag door is helemaal prima wanneer dit de manier is die werkt voor jou. Vind je het echter lastig om de hele dag door water te drinken dan is bulk drinken misschien wel voor jou. Kies de optie die het voor jou makkelijk maakt om voldoende vocht binnen te krijgen.

     

    Geef je er de voorkeur aan om water te drinken gelijkmatig verdeeld over de ganse dag is het aanschaffen van een motivatie drinkfles een goed idee. Stimulans helpt, een mooi bewijs hiervan is bijvoorbeeld de stappenteller voor het zetten van je dagelijkse stappen.

     

    Cursussen Gezonder Leven

    Deze cursussen zijn zeer geschikt voor iedereen die aan een gezondere leefstijl wil beginnen of even vast zit en graag weer door wil gaan.

     

    BEKIJK HIER HET AANBOD

     

    Voel je je comfortabeler bij bulk drinken, vind je het fijner om een paar keer per dag een grotere hoeveelheid water te nuttigen kan het handig zijn om jezelf een een RVS drinkffles  aan te schaffen om je hoeveelheid water ook onderweg binnen te krijgen.

     

     

     

    Bron : Voedingscentrum. (z.d.-b). Zoekresultaten. https://www.voedingscentrum.nl/nl/zoek.aspx?query=water

     

     

     

     

     

    (44)