lijst van supplementen

Alle supplementen op een rijtje

Wat zijn de verschillende soorten supplementen?

 

Supplementen zijn bedoeld als bron van voedingsstoffen om een bekend tekort aan te vullen of, wat vaker voorkomt, om een consistente inname van een bepaalde reeks voedingsstoffen tot stand te brengen. Veel consumenten nemen ook voedingssupplementen voor specifieke gezondheids- of functionele voordelen.

Door innovatie en technologie zijn deze producten nu verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder capsules, poeders, gummies, kauwgom, functionele dranken en andere alternatieve formaten om tegemoet te komen aan de interesses en voorkeuren van de consument.

 

Hier volgt een kort overzicht van de populairste supplementen:

 

Vitaminen en mineralen

 

Vitaminen en mineralen zijn de essentiële microvoedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om te gedijen. Ze zijn belangrijk om de structuur en functie in het hele lichaam te ondersteunen, met inbegrip van de gezondheid van onze ogen, hart, huid, botten en spieren.

Hoewel u de meeste microvoedingsstoffen uit een evenwichtige voeding kunt halen, bieden multivitamine- en multimineralen supplementen een handige manier om u te helpen dagelijks in uw behoefte aan deze voedingsstoffen te voorzien.

Zie multivitamine supplementen als een soort “voedingsverzekering” om ervoor te zorgen dat je – in combinatie met gezonde voedingskeuzes – aan je dagelijkse behoefte aan micronutriënten voldoet. Hoewel je steeds kan proberen de beste voedingskeuzes te maken, eet je niet elke dag perfect. Om je lichaam te geven wat het nodig heeft, kan je overwegen om een dagelijks multivitamine supplement te nemen .

 

Gespecialiseerde of gerichte supplementen

 

Voeding is complex en persoonlijk, en consumenten willen zich misschien concentreren op bepaalde aspecten van hun gezondheid en welzijn, afhankelijk van hun levensfase of persoonlijke welzijnsdoelstellingen. Daarom zijn er supplementen die gespecialiseerd of gericht zijn op verschillende categorieën, zoals hartgezondheid, hersengezondheid, spijsvertering, immuniteit, slaap, enz.

Deze supplementen worden gebruikt in een dagelijkse kuur of zijn bedoeld als aanvulling op de voeding voor een bepaald doel – bijvoorbeeld ter ondersteuning van activiteit of om te voorzien in behoeften in verschillende levensfasen. Je hebt bijvoorbeeld een supplement om de productie van stikstofmonoxide door je lichaam te stimuleren, ter ondersteuning van de doorbloeding en de prestaties tijdens het hardlopen. Hiervoor kunnen specifieke aminozuren en nitraten worden gebruikt.

Voor dagelijks gebruik zijn er vezelsupplementen, wanneer je niet altijd voldoende vezels in de vorm van groenten, fruit en granen binnenkrijgt.

 

Er zijn ook specifieke macronutriëntsupplementen. De heilzame vetten die bekend staan als omega-3 zitten bijvoorbeeld in vette vissoorten. Maar misschien eet je ze niet regelmatig genoeg, dus kan je baat hebben bij een omega-3 supplement dat EPA en DHA bevat, twee van de meest heilzame omega-3 vetzuren die in visolie voorkomen.

 

Fytonutriënten, kruiden en andere plantaardige supplementen

 

Botanische supplementen worden gemaakt van plantendelen of -extracten. Ze worden al eeuwenlang gebruikt voor verschillende gezondheids- en functionele voordelen.
Sommige van deze plantaardige supplementen zijn rijk aan fytonutriënten (ook bekend als fytochemicaliën) – verbindingen die voorkomen in plantaardig voedsel zoals fruit, groenten, bonen, thee en kruiden – waarvan vele van deze voedingsmiddelen hun kenmerkende kleuren en aroma’s geven. Andere plantaardige stoffen zijn kruiden of specerijen.

Het gezuiverde sap van de aloë vera plant is een goed voorbeeld van een botanisch ingrediënt dat vaak wordt gebruikt ter ondersteuning van de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen.

 

Sportvoeding supplementen

 

Veel atleten, van professionals tot weekendstrijders, gebruiken sportvoedingssupplementen om hun prestaties voor, tijdens en na de training te optimaliseren.
Ze bieden verschillende voordelen, van hydratatie en verbetering van de training tot herstel na de training.
Atleten van alle niveaus hebben eiwitten nodig om hun spieren te herstellen en op te bouwen, vandaar de populariteit van eiwitshakes en supplementen.

 

Gewichtsbeheersing supplementen

 

Het bereiken van een gezond gewicht is cruciaal voor onze gezondheid en ons welzijn. Obesitas wordt in verband gebracht met aandoeningen als hypertensie en diabetes, die risicofactoren zijn voor hart- en vaatziekten. Deze aandoeningen kunnen om andere redenen ontstaan, en het aanpakken van obesitas vermindert of elimineert niet noodzakelijkerwijs het gezondheidsrisico.
Dit is een van de redenen waarom gewichtsbeheersingsproducten zeer populair zijn.

 

Alle soorten supplementen op een rijtje:

 

Vitamine A

Vitamine A is een essentiële vitamine die het lichaam nodig heeft voor groei en ontwikkeling. Het is ook van vitaal belang voor celherkenning, gezichtsvermogen, immuunfunctie en voortplanting.

Vitamine B6

Vitamine B6 is een vitamine die het centrale zenuwstelsel en de stofwisseling ten goede komt. Het zet voedsel om in energie en helpt neurotransmitters aanmaken, zoals serotonine en dopamine.

Vitamine B12

Vitamine B12 is een belangrijke B-vitamine. Het is cruciaal voor de gezondheid van het zenuwweefsel, de hersenfunctie en de productie van rode bloedcellen.

Lees ook ons blog : Bronnen van vitamine B12 – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

Lees ook ons blog: Voordelen en gebruik van vitamine B-complex – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

Cursussen Gezonder Leven

Deze cursussen zijn zeer geschikt voor iedereen die aan een gezondere leefstijl wil beginnen of even vast zit en graag weer door wil gaan.

 

BEKIJK HIER HET AANBOD

 

 

Vitamine C

Vitamine C is een essentiële voedingsstof voor de gezondheid. Het helpt bij de vorming en het onderhoud van botten, huid en bloedvaten. Het is ook een antioxidant.

Vitamine D3

Het menselijk lichaam produceert vitamine D als reactie op blootstelling aan de zon. Iemand kan zijn vitamine D-inname ook verhogen door bepaalde voedingsmiddelen of supplementen.

Lees ook ons blog: Vitamine D tekort, wat zijn de Symptomen? – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

Vitamine E

Vitamine E is een in vet oplosbare voedingsstof die beschikbaar is uit verschillende voedingsbronnen en in supplementvorm. Er wordt beweerd dat vitamine E een positieve invloed heeft op de gezondheid van het haar, hoewel er meer onderzoek nodig is om deze theorie te staven.

Vitamine K2

Vitamine K is een essentiële vitamine die de bloedstolling en gezonde botten ondersteunt. Ze komt voor in twee vormen, K-1 en K-2.

Vitamine K-1 is de primaire vorm, en komt voornamelijk voor in groene bladgroenten. Vitamine K-2 komt voor in dierlijke eiwitten en gefermenteerd voedsel. De bacteriën in de menselijke darmen produceren ook kleine hoeveelheden K-2.

Lees ook ons blog : Alles over vitamines – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

 

Cursussen Gezonder Leven

Deze cursussen zijn zeer geschikt voor iedereen die aan een gezondere leefstijl wil beginnen of even vast zit en graag weer door wil gaan.

 

BEKIJK HIER HET AANBOD

 

 

Foliumzuur

Foliumzuur is de synthetische vorm van foliumzuur, een natuurlijk voorkomende B-vitamine. Foliumzuur helpt bij de aanmaak van DNA en ander genetisch materiaal. Het is vooral belangrijk voor de prenatale gezondheid.

Calcium

Calcium is een voedingsstof die alle levende organismen nodig hebben, ook mensen. Het is het meest voorkomende mineraal in het lichaam, en het is van vitaal belang voor de gezondheid van de botten.

Lees ook ons blog : Wat zijn de symptomen van calciumtekort? – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

Omega 3 & visolie

Visolie is afkomstig van vette vis, zoals forel, makreel, tonijn, haring, sardines en zalm. Ze bevatten omega-3 vetzuren, en veel bevatten vitamine A en D.
Van omega-3-vetten is aangetoond dat zij hartziekten en beroertes helpen voorkomen en reumatoïde artritis helpen bestrijden en een beschermende rol kunnen spelen bij kanker.

Lees ook ons blog : Krillolie en cholesterolgehalte – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

 

Glucosamine

Glucosamine speelt een essentiële rol bij de opbouw en het herstel van kraakbeen.

Valeriaan

Valeriaan is een plant met milde kalmerende eigenschappen die wordt verkocht als slaapmiddel en om angst te behandelen.

Jodium

Jodium is een mineraal dat nodig is voor een goede werking van de schildklier.

Selenium

Selenium is een essentieel spoormineraal dat vele lichaamsprocessen ondersteunt. Het kan helpen de cognitie (kenvermogen), de werking van het immuunsysteem en de vruchtbaarheid te verbeteren.

Ijzer

IJzer is een mineraal dat essentieel is voor de goede werking van hemoglobine, een eiwit dat nodig is voor het transport van zuurstof in het bloed. IJzer speelt ook een rol in diverse andere belangrijke processen in het lichaam.

Lees ook ons blog : symptomen van ijzertekort

 

Zink

Zink is een voedingsstof die de groei in de kindertijd en het immuunsysteem ondersteunt. Een laag zinkgehalte kan iemands risico op ziekten en aandoeningen vergroten.

Magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal, dat een rol speelt in meer dan 300 enzymreacties in het menselijk lichaam. Zijn vele functies omvatten het helpen bij de spier- en zenuwfunctie, het regelen van de bloeddruk en het ondersteunen van het immuunsysteem.

Kurkuma

kurkuma heeft krachtige biologische eigenschappen. De Ayurvedische geneeskunde, een traditioneel Indiaas behandelingssysteem, beveelt kurkuma aan voor verschillende gezondheidsaandoeningen. Deze omvatten chronische pijn en ontstekingen. De westerse geneeskunde is begonnen kurkuma te bestuderen als pijnstiller en heler.

 

 

Teunisbloemolie

Teunisbloemolie is de olie die wordt gewonnen uit de zaden van de teunisbloemplant. Het heeft een aantal populaire toepassingen en is op grote schaal beschikbaar in supplementvorm.
Een van de belangrijkste bestanddelen van teunisbloemolie is gamma-linoleenzuur (GLA), teunisbloemolie wordt vaak gebruikt door vrouwen bij de menopauze en het premenstrueel syndroom.

 

 

Levertraan

Levertraan is de olie die wordt gewonnen uit de levers van Atlantische kabeljauw. Het wordt vaak genomen als voedingssupplement en zit boordevol voedingsstoffen.
Het is een van de beste bronnen van omega 3-vetzuren (EPA en DHA), en bevat relatief veel vitamine A en vitamine D.

Groenlipmosselen

Groenlipmosselen staan vooral bekend om hun krachtige ontstekingsremmende eigenschappen. Jun vermogen om pijngevoelens te verminderen en de levenskwaliteit van mensen met artrose te verbeteren.

Echinacea

Echinacea is een geslacht van bloeiende planten in de madeliefjesfamilie en een veelgebruikt ingrediënt in verkoudheidsmiddelen.

CBD

Cannabidiol (CBD) is een olie afkomstig van de cannabisplant. Mogelijke voordelen voor de gezondheid zijn het verminderen van ontstekingen en pijn.

Groene thee

Al eeuwenlang worden de gezondheidsvoordelen van groene thee geroemd. Studies suggereren dat de consumptie van groene thee de gezondheid van de huid positief kan beïnvloeden, kan helpen bij gewichtsverlies en het risico op hart- en vaatziekten kan verminderen.

Co Enzym Q10

CoQ10 is een antioxidant die het lichaam van nature produceert en opslaat in onderdelen van de cel die mitochondriën worden genoemd. Het heeft te maken met energie, bescherming van cellen en voordelen voor het hart.

Collageen

Collageen is het meest voorkomende eiwit in het menselijk lichaam, dat voorkomt in botten, spieren, huid en pezen.

Veenbessen

Veenbessen zijn een populair “superfood”, wat betekent dat ze veel voedingsstoffen en antioxidanten bevatten.

Melatonine

Melatonine wordt als een  supplement ingenomen om een rustgevende slaap te bevorderen.

Lees ook ons blog : Melatonine en 4 kruiden die helpen slapen – Medische-mallemolen (medischemallemolen.nl)

Tryptofaan

L-tryptofaan is een essentieel aminozuur dat vele functies in het lichaam vervult, waaronder de productie van serotonine. Serotonine is een chemische stof in de hersenen die de stemming beïnvloedt.

5-HTP

L-5 hydroxytryptofaan is een natuurlijke chemische stof in het lichaam die mensen ook als voedingssupplement kunnen innemen. Er wordt aangenomen dat de inname van het supplement bepaalde aspecten van de gezondheid kan verbeteren, waaronder de geestelijke gezondheid en de slaapkwaliteit.

(32)