koffie en slaapproblemen

Alcohol-, koffie en slaapproblemen

 

Alcohol, koffie en andere stoffen kunnen slaappatronen veranderen en bijdragen tot slaapproblemen. Daarom zijn er bepaalde slaaptips waarbij u moet veranderen hoe en wanneer u deze stoffen gebruikt.

 

Koffie na de lunch

 

Wat kunt u proberen

Wees voorzichtig met koffie na de lunch

Waarom het kan helpen

Cafeïne is een stimulerend middel en het kan wel zeven uur duren voordat de helft van een dosis cafeïne uit het lichaam is verdwenen. Dit betekent dat het drinken van koffie of andere cafeïnehoudende dranken in de namiddag en avond ervoor kan zorgen dat u minder slaperig bent bij het slapengaan. Koffie en slaapproblemen heeft wel degelijk een relatie.

Het laten werken

De sterkte en de duur van de effecten van cafeïne zijn niet uniform, dus u kunt de timing en de hoeveelheid van uw cafeïne-inname aanpassen aan uw situatie. Hoe gevoeliger u bent voor cafeïne, hoe voorzichtiger u moet zijn wanneer u het consumeert. Het effect van cafeïne op de slaap wordt ook beïnvloed door de dosering, dus als u cafeïne laat op de dag niet helemaal kunt vermijden, kunt u proberen minder te drinken.

 

Afhankelijkheid van caféine

 

Wat te proberen

Pas op voor overmatige afhankelijkheid van caféïne

Waarom het kan helpen

Je bewust zijn van je cafeïne-inname kan je waarschuwen voor mogelijk grotere slaapproblemen. Omdat het een stoot energie geeft, gebruiken veel mensen cafeïne om te proberen de slaperigheid overdag te overwinnen. Hoewel dit kan helpen om de dag door te komen, kan het ernstigere slaapproblemen maskeren, waaronder slaapstoornissen. Koffie en slaapproblemen is iets om over na te denken.

Het laten werken

Er is geen onmiddellijke verandering nodig, maar u kunt beginnen door gewoon te proberen op te merken of u op de meeste dagen afhankelijk bent van cafeïne om wakker en alert te blijven. Als het drinken van koffie of energiedrankjes de enige manier is om overmatige slaperigheid overdag te voorkomen, overweeg dan om met uw arts te praten over uw slaap- en energieniveau overdag.

 

Bronnen van caféine

 

Wat te proberen

Kijk uit naar verborgen bronnen van cafeïne

Waarom het kan helpen

Hoewel veel mensen cafeïne vooral associëren met koffie, zit het ook in andere producten zoals sommige theesoorten, veel frisdranken en zelfs chocolade.

Het laten werken

Niet iedereen hoeft zich zorgen te maken over kleine hoeveelheden cafeïne, maar mensen die erg gevoelig zijn voor de effecten ervan, kunnen er baat bij hebben om rekening te houden met de cafeïne-inname uit onverwachte bronnen.

 

Snelle tips voor voldoende slaap

 

Wanneer alcohol drinken?

 

Wat kunt u proberen

Vermijd alcoholische dranken laat op de avond

Waarom het kan helpen

Als alcohol door het lichaam wordt verwerkt, verstoort het de normale structuur van de slaap. Dit kan leiden tot slaapversnippering en slaap van mindere kwaliteit.

Het laten werken

Als u gewend bent ‘s avonds alcohol te drinken, kunt u beginnen met minder te drinken en proberen uw drankje minstens een uur voor het slapengaan op te drinken. Hoewel er nachten kunnen zijn waarop u zich niet aan deze suggesties kunt houden, is het toch nuttig als u op de meeste avonden kunt minderen. Als u vertrouwt op een slaapmutsje om u slaperig te voelen, bekijk dan andere tips om tot rust te komen voor u naar bed gaat.

 

Nicotine inname

 

Wat u kunt proberen

Verminder de nicotine-inname voor het slapen gaan

Waarom het kan helpen

Net als cafeïne is nicotine een stimulerend middel. Roken voor het slapengaan wordt in verband gebracht met meer moeite om in slaap te vallen, ongewenst ontwaken en minder herstellende slaap.

Het laten werken

Stoppen met roken is moeilijk, en het is misschien niet haalbaar om helemaal te stoppen met roken. Wel kunt u proberen de tijd tussen roken of vaping en het tijdstip waarop u naar bed gaat geleidelijk te verlengen. Houd er rekening mee dat nicotineontwenning ook de slaap kan verstoren, dus het kan helpen om met een gezondheidsprofessional te praten over de beste aanpak om te helpen minderen of stoppen met roken of vaping.

 

Beïnvloeding van medicijnen

 

Wat te proberen

Let op andere medicijnen die de slaap beïnvloeden

Waarom het kan helpen

Een aantal veel voorkomende medicijnen op recept en veel vrij verkrijgbare medicijnen en voedingssupplementen kunnen het slaappatroon veranderen. Deze medicijnen kunnen een stimulerend of kalmerend effect hebben of op een andere manier uw normale slaapcyclus beïnvloeden.

Het laten werken

Als u slaapproblemen heeft, maak dan een lijst van alle medicijnen en supplementen die u gebruikt en bespreek deze met uw arts. Als bekend is dat iets op de lijst de slaap verstoort, kan uw arts u voorstellen het medicijn, de dosering of het tijdstip van inname te wijzigen. Stop niet met medicijnen zonder eerst met uw arts of apotheker te overleggen.

 

(9)