Over ons

Mijn  naam is Chantal en ben 56 jaar. Mijn familie is sterk belast met de kans op het krijgen van diabetes type 2. Mijn oma, mijn moeder, (oud)tantes, (oud)ooms; ik heb ze allemaal de strijd tegen deze sluipende ziekte zien voeren. Het gevolg hiervan was dat de laatste jaren van hun leven echte sukkeljaren waren met veel medische problemen. Hierdoor ben ik reeds mijn ganse leven gepassioneerd door alles wat kan bijdragen tot een gezonde leefstijl. De voorbije jaren behaalde ik de diploma’s gezondheidscoach, voedingsdeskundige en afslankcoach.  Deze opleidingen waren niet beroepshalve maar puur vanuit menselijke interesse.

 

 

 

 

 

Ik bemerk in mijn omgeving dat sommige mensen  zeer gezondheidsbewust zijn, maar velen  zich van hun gezondheid totaal niet bewust zijn. Mijn  doel is om met medischemallemolen.nl  iedereen, waar ze zich ook bevinden op hun gezondheidsreis, te helpen nog een paar stappen te zetten naar een gezonde leefstijl. Dit maakt de kans op diabetes type 2 en andere medische problemen sterk kleiner en de kans om uit de medische mallemolen te blijven aanzienlijk groter. Bij het schrijven van de blogs word ik geassisteerd door  mijn dochter, apotheker. Daarnaast kan ik regelmatig beroep doen op andere vakspecialisten voor het verkrijgen van informatie en het schrijven van gastblogs.

 

Een veelgestelde vraag is kan je diabetes type 2 omkeren door een gezonde leefstijl?

Ik zou het niet omkeren van diabetes willen noemen, want dit klinkt misschien alsof het permanent is, en er is geen garantie dat je diabetes voorgoed verdwenen is.
Het is wel zeker mogelijk  om je diabetes type 2 in remissie te brengen, hiervoor zijn reeds meer dan voldoende bewijzen en mensen die je voorgingen. Dit is wanneer je bloedsuikerspiegel onder het diabetesbereik ligt en je geen diabetesmedicatie meer hoeft te nemen. Dit kan levensveranderend zijn.

Hoe kun je diabetes omkeren?

 

Het sterkste bewijs dat we op dit moment hebben, suggereert dat type 2 diabetes voornamelijk in remissie wordt gebracht door gewichtsverlies. Remissie is waarschijnlijker als je zo snel mogelijk na de diagnose van diabetes gewicht verliest. Er zijn echter zelfs mensen die hun diabetes 25 jaar na de diagnose in remissie hebben gebracht.

Als u zwaarlijvig bent, is de kans dat uw diabetes in remissie gaat groter als u zo snel en veilig mogelijk na de diagnose, in het geval van overgewicht, een aanzienlijke hoeveelheid gewicht verliest

Het is belangrijk te weten dat niet iedereen die afvalt, zijn diabetes in remissie kan brengen. Wel levert afvallen veel gezondheidsvoordelen op, zelfs als het niet tot remissie leidt. Onderzoek toont aan dat het verliezen van slechts 5% van je lichaamsgewicht  enorme voordelen voor je gezondheid kan hebben. Het verliezen van extra gewicht kan leiden tot:

– minder of geen medicijnen
– een betere bloedsuikerspiegel
– een lager risico op complicaties.



Waarom gaat het om afvallen?

Wetenschappers geloven dat het opslaan van te veel vet in de lever en alvleesklier invloed heeft op hoe type 2 diabetes zich ontwikkelt en het verliezen van dit vet kan helpen uw diabetes in remissie te brengen.

 

Hoe kan ik afvallen?

 

Sommige mensen hebben een aanzienlijke hoeveelheid gewicht verloren en hun diabetes in remissie gebracht door hun levensstijl en dieet te veranderen of in uitzonderlijke gevallen door een operatie voor gewichtsverlies te ondergaan (bariatrische chirurgie genoemd).

Er bestaat niet zoiets als een speciaal dieet voor mensen met diabetes of mensen die streven naar het omkeren van diabetes. Er zijn veel verschillende manieren om af te vallen – maar er is geen dieet dat voor iedereen geschikt is. We weten wel dat sommige mensen hun diabetes in remissie hebben gebracht door af te vallen met het mediterrane dieet of een koolhydraatarm dieet. Er zijn hieromtrent veel informatie, maaltijdplannen en recepten om je te helpen de beste aanpak voor jou te vinden. Voor meer info hieromtrent  klik hier!

 

Wat is jouw verhaal?

 

Als u probeert om extra gewicht te verliezen, of als u remissie nastreeft, zouden we graag van u horen. Deel uw verhaal.

 

 

Een andere belangrijke vraag bij het voorkomen van diabetes type 2 is of geen symptomen van ziekte altijd gelijk staat aan gezondheid en welzijn?

 

Gezondheid is als een schaal. Aan de bovenkant is er welzijn, zich goed voelen en aan de onderkant is er ziekte. Dan is er nog het tussengebied, het grijze gebied. De plaats waar de symptomen opduiken en waar het lichaam worstelt om het hoofd te bieden aan de eisen die aan het lichaam worden gesteld.

Ons huidige medische model houdt zich voornamelijk bezig met de onderste helft van deze schaal. De moderne geneeskunde heeft sprongen voorwaarts gemaakt die de levensverwachting sterk hebben verhoogd en wanneer we symptomen van ziekte hebben, zijn onze artsen vaak in staat ons te herstellen naar een asymptomatische “gezonde” toestand.

We prijzen de onderzoekers en artsen die dit mogelijk hebben gemaakt. Maar staat asymptomatisch altijd gelijk aan gezondheid en welzijn? Helaas is ‘asymptomatisch’ vaak het punt waar medische behandeling, zorg en ondersteuning ophoudt. Een van de belangrijkste redenen hiervoor zijn de kosten en de tijd die nodig zijn voor voortdurende zorg. Onze medische professionals doen hun uiterste best met de tijd en middelen die ze tot hun beschikking hebben, maar de waarheid is dat ze gewoon overstelpt worden en vaak niet opgewassen zijn tegen de constante werkdruk.

Het probleem met asymptomatische toestanden is dat we, als we die eenmaal hebben bereikt, de motivatie verliezen en vergeten de onderliggende factoren aan te pakken die onze klachten in de eerste plaats hebben veroorzaakt. Het risico is herhaling en het telkens opnieuw terecht komen in de medische mallemolen. Het nastreven van een gezonde leefstijl is hier de oplossing. Een gezondere leefstijl bestaat uit 3 aspecten:

 

  • Voldoende beweging
  • Gezonde voeding
  • Mentaal welbevinden

Kunnen we het tij keren?

Kunnen we verantwoordelijkheid nemen om te kiezen voor een gezonde leefstijl?

Is voorkomen niet altijd beter dan genezen? Mensen in staat stellen om de verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gezondheid. Hen op die manier helpen voordeel te halen uit niet alleen een langere levensverwachting, maar ook uit een veel betere levenskwaliteit. Mensen de weg wijzen naar een gezonde leefstijl!

 

Veel mensen vinden het moeilijk om te weten wie of wat ze moeten geloven als het op gezondheid aankomt. Ze zijn ontgoocheld over het gezondheidssysteem. Ze willen voor zichzelf positieve veranderingen doorvoeren maar weten niet waar te beginnen. Er is zoveel tegenstrijdige informatie.

Mijn advies? Stap op. Begin ergens en houd vol. Want beginnen, het nemen van kleine stappen naar een gezondere leefstijl, is beter dan helemaal niet beginnen. Doorzettingsvermogen? Wel, zonder doorzettingsvermogen zouden we nooit iets bereiken dat echt de moeite waard is. Ik hoop dat dit blog voor sommigen van jullie het startpunt en de bron kan zijn die je nodig hebt om die positieve veranderingen te maken en op weg te gaan naar een gezondere jij.