gezonder leven,

30 tips voor een gelukkig en gezonder leven

 

Gelukkig en gezonder leven, het is een hot item, bijna iedereen is er wel eens mee bezig. Voldoende lichaamsbeweging, gezonde voeding, voldoende rust, en een positieve houding worden als manieren en middelen gezien om te komen tot een gelukkig en gezonder leven

 

Hieronder geven wij je 30 tips om even bij stil te staan of om onmiddellijk toe te passen op je weg naar een gelukkig en gezonder leven

 

01. Vloeibare calorieën

Als je probeert af te vallen, kijk dan naar je vloeibare calorieën. Dranken leveren nu meer dan 20% van van de calorieën in het gemiddelde dieet. De meeste vloeibare calorieën komen van frisdrank of alcoholische dranken. Studies tonen aan dat mensen die calorieën uit dranken halen, de neiging hebben om vervolgens meer te eten dan mensen die hetzelfde aantal calorieën uit vast voedsel halen.  Water is  altijd een goede keuze!

 

02. Lichaamsbeweging


Doe elke dag aan lichaamsbeweging voor een gezondere leefstijl. Ja, elke dag. Je voorouders deden het al. Het is de manier waarop ons lichaam bedoeld is te werken. Zelfs al is het maar 15-20 minuten. Hoe belangrijk is het? Als een insuline-afhankelijke diabetes patiënt 30 SECONDEN krachtige oefening 4 keer per dag uitvoert, verlagen ze  hun insuline behoefte met 20%!!! Doe het gewoon!

 

03. Geen snelle oplossingen



Een gedachte over de “snelle oplossing” mentaliteit en hoe het de toekomst op een gelukkig en gezondere leefstijl van een persoon beïnvloedt. Met bijna elke benadering van een snelle oplossing, of het komt in de vorm van fast food omdat men haast heeft of in de vorm van een aspirine omdat men snel
“van de hoofdpijn af wil komen”; is er een andere zijde. Deze snelle oplossingen zijn steeds, op lange termijn, een vermindering van die persoon zijn algemene gezondheid en welzijn.

 

04. Zorg er zelf voor



Mensen denken ten onrechte dat een gezond leven iets is dat hen overkomt. Ze blijven hangen in een ongezond patroon, terwijl ze hopen dat een of ander gezondheidszorgplan aan komt kloppen om hen te redden. Gezondheid daar zorg jezelf voor, wanneer je gezonde eetgewoonten omarmt, regelmatig beweegt, voldoende kwalitatieve rust en veranderingen in levensstijl toepast.

 


 

05. Bewustwording



Daar is het weer, iedereen een medicijn om zich beter te laten voelen. Maar er is geen medicijn om gelukkiger en gezonder te gaan leven. Gezond worden en gezond zijn is door levensstijl en door de keuzes die je elke dag maakt . Bewustwording is de eerste stap. Na bewustzijn is er verlangen en discipline. Als je gelukkig en gezond wil leven  en je gezondheid wil laten groeien, moet je gedisciplineerd zijn in het beslissen van wat echt goed is voor je en wat het beste is in het belang van je gezondheid.

 

06. Voedselbudget



Een hoog percentage van ons totale voedselbudget besteden we aan bewerkte voedingsmiddelen. En toch vragen we ons af waarom we soms in een gezondheidscrisis terecht komen. Bewerkt voedsel zit vaak vol met chemicaliën, waaronder kleurstoffen, smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Toch iets om over na te denken vooraleer we onszelf en onze kinderen opnieuw vullen met deze onvolwaardige voedingsmiddelen.

 

 

07. Die extra stap zetten



Misschien moet men tot het punt komen dat we bereid zijn om die extra stap te zetten voor een betere gezondheid. Het komt vaak voor dat we mensen zien met chronische gezondheidsproblemen, die geen baat hebben gehad bij traditionele benaderingen, maar toch geweldige resultaten en verbetering in gezondheid behalen, zelfs wanneer alle andere methodes hebben gefaald., door gewoon hun levensstijl aan te passen. Hoeveel goeds zouden we kunnen doen door hier eerder voor te kiezen.

 

 

08. Meer wandelen



Zelfs 30 minuten wandelen per dag aan een rustig tempo kan het risico verminderen voor bloedstroom gerelateerde dementie bij ouderen. Veel van de dingen waarvan bewezen is dat ze goed zijn voor het hart, tonen nu accumulerend bewijs; dat deze ook werken voor de hersenen.

 

 

09. Chronische ziekten



Studies bevestigen dat regelmatige lichaamsbeweging niet alleen helpt een goede gezondheid te behouden, maar zelfs het ontstaan van chronische ziekten, zoals hartaandoeningen, artrose en dementie kan tegenhouden. En aangezien dit het soort aandoeningen zijn die het meeste kosten voor het reeds overbelaste ziekenzorgsysteem, kan preventie veel meer waard zijn dan genezen.

 

10. Kinderen en ziek zijn



Chronisch zieke kinderen lijden vaak aan een aangetast immuunsysteem, waardoor ze vatbaar zijn voor meer ziektes. Het is een probleem dat verder gaat dan gezondheid. We kunnen allemaal bijdragen aan de kwaliteit van het leven van onze kinderen door het maken van gezondere leefstijl keuzes!

 

11. Alles natuurlijk



Hoe verder we verwijderd raken van een natuurlijke omgeving en natuurlijk voedsel, hetzij in hun teelt of bereiding, hoe meer problemen we creëren voor kinderen van vandaag en voor toekomstige generaties. Hoe verder we verwijderd raken van een gezonde levensstijl, die zowel goede voeding als voldoende lichaamsbeweging bevat, hoe groter het potentiële negatieve effect op hun gezondheid. Wanneer we beginnen met het promoten van gezonde leefgewoonten, zullen we gezondere kinderen krijgen.

 

12. Omega 3 vetzuren


Om ervoor te zorgen dat u voldoende omega-3 vetzuren in je dieet opneemt, is het toevoegen van vis een goed begin. Hoewel alle vis omega-3’s bevat, worden ze in de hoogste concentratie gevonden in zalm, sardines, haring en makreel. Andere voedselbronnen van omega-3’s zijn walnoten, lijnzaad en pompoen zaden. Uiteraard kan een goed omega-3-supplement ook bijdragen tot een gezond hart en een lang leven.

 


vitstore



13. Junk food



Junk food is verslavend, volgens een studie uitgevoerd door onderzoekers in 2010. Zij kwamen tot “het meest complete bewijs dat obesitas en drugsverslaving gemeenschappelijke neurobiologische fundamenten hebben.”

 

14. Eigen verantwoordelijkheid



We hebben het al eerder gezegd en we zeggen het nog een keer… uw gezondheid is uw verantwoordelijkheid. Het is belangrijk voor u en degenen die u liefheeft.
Waarom doet u niet wat u kunt om uw gezondheid te verbeteren? Is het een wonder dat terwijl de uitgaven voor “ziekte” zorg omhoog schieten, het enige wat de overheid kan doen is proberen verschillende manieren te vinden om ervoor te betalen?
Stel je voor dat er middelen werden toegewezen aan zowel voorlichting aan het publiek, het belasten van slechte gezondheidskeuzes zoals fast food en het ondersteunen/subsidiëren van de productie en consumptie van gezond voedsel. Stel je voor dat we stappen nemen om de gezondheid van mensen te ondersteunen in plaats van te betalen voor slechte gezondheid keuzes?

 

15. Stressniveau



Volgens recente enquêtes groeit het stressniveau onder alle lagen van de bevolking gestaag, waarbij een derde hun stressniveau als “extreem” ervaart. Het belangrijkste voor deze gezondheidstip is dat niet de stress het probleem is, maar ons vermogen om ons aan te passen aan de stress. Het is wanneer stress boven je vermogen om je aan te passen chronisch wordt dat alle systemen van het lichaam aangetast worden. Meditatie kan helpen het vermogen van je lichaam om zich aan te passen aan stress in je leven door je zenuwstelsel systeem onder controle te houden.

Kundalini yoga is een vorm van yoga waarbij gezang, ademhalingsoefeningen en repetitieve houdingen worden gebruikt. Het doel is om je Kundalini energie te activeren. Dit is een spirituele energie waarvan gezegd wordt dat die zich aan de basis van je ruggengraat bevindt … Soms wordt de beoefening ook wel “yoga van bewustzijn” genoemd. Wil je hier meer over weten?

 

16. Ingrediënten



Weet je echt wat er in fast food zit van de populaire restaurant ketens? KFC voedsel, bijvoorbeeld, is gemaakt van gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën, hoog-fructose maïsstroop, natrium nitriet en andere dergelijke ingrediënten. Eet niet blindelings zonder eerst te weten wat er in zit!

 

 

17. Meer fruit en groenten



Eet meer vers fruit en groenten en je verlaagt uw risico op kanker. Beweeg regelmatig en behoud een gezond gewicht. Wees gelukkig en verlaag uw risico op hartaandoeningen. Een gezond zenuwstelsel zorgt voor een gezonder leven op elk niveau. Men zou denken dat dit gezond verstand stukjes informatie zijn die bijna iedereen “weet” 

 

18. Depressie


Depressie is een grote risicofactor voor hartaandoeningen en beroertes. “Iedereen kan helpen zijn risico op een beroerte te verminderen door
veranderingen in levensstijl, zoals het verlagen van de bloeddruk, stoppen met roken, minder alcohol gebruiken, een gezond dieet en zorgen voor voldoende beweging.”

BreinTV is het meest complete persoonlijke groei platform van Nederland met alle programma’s van Albert Sonnevelt over geluk, zelfvertrouwen, stress, slaap, vitaliteit, passie, doelen behalen, patronen doorbreken en meer! Hier vind je meer informatie!

 

19. De juiste beslissingen



Gezonder leven is iets dat moet worden nagestreefd door het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid. Gezondheid kan niet alleen worden bereikt met een magisch pilletje. Het kan je niet worden ingespoten met een naald. Het kan alleen worden bereikt door het nemen van controle over uw eigen gezondheid. Neem verantwoordelijkheid voor de resultaten die je creëert met elke beslissing die je maakt. Beslissingen over eten, stress, slaap, het gebruik van je geest, het gebruik van je vrije tijd, persoonlijke verzorgingsproducten, enz.



20. Geen wondermiddelen



Met betrekking tot je eigen gezondheid, ben je je eigen beste vriend of je eigen ergste vijand. Er zijn geen wondermiddelen… zijn er nooit geweest en zullen er waarschijnlijk ook niet komen. Gezonder leven vergt discipline. Om er een gezonde levensstijl op na te houden hoef je geen dokter te zijn. Ken gewoon je lichaam en maak gezonde keuzes.

 

21. Controle van de hersenen


De hersenen herbergen de controle centra voor de functie van elke cel, weefsel en orgaan in het lichaam. De controle centra van de hersenen communiceren met en ontvangen informatie van het lichaam door middel van het zenuwstelsel. Als dat communicatiesysteem op welke manier dan ook wordt verstoord, kan het lichaam NIET functioneren zoals het behoort te functioneren.

BreinTV is het meest complete persoonlijke groei platform van Nederland met alle programma’s van Albert Sonnevelt over geluk, zelfvertrouwen, stress, slaap, vitaliteit, passie, doelen behalen, patronen doorbreken en meer! Hier vind je meer informatie!

 

22. Gezonde voeding



Een recente studie, onder vrouwen en mannen van middelbare leeftijd, ontdekte dat degenen die een dieet aten dat hoofdzakelijk bestond uit groenten, fruit en vis aanzienlijk minder kans hadden depressief te zijn dan degenen die voornamelijk geraffineerde (“witte”) granen, verwerkt vlees, gefrituurd voedsel, gezoete desserts en vetrijke zuivelproducten aten. Een goed dieet leidt tot een betere gezondheid en een “junk” dieet leidt tot gezondheidsproblemen.

 

23. Familiale gezondheidsproblemen



Heb je ooit gehoord dat gezondheidsproblemen vaak in families voorkomen? Zeker. Iedereen heeft dat wel al eens bemerkt en we denken dat we weten waarom. Iedereen weet dat chronische stress vaak de basis legt voor gezondheidsproblemen en iedereen in een huishouden is meestal onderhevig aan dezelfde stress.
Jullie ademen allemaal dezelfde lucht in, drinken hetzelfde water en eten hetzelfde voedsel. Als één van jullie “gestrest” is voelt iedereen dat, niet? Zeker weten! Wacht niet tot gezondheidsproblemen zich ontwikkelen en trek snel genoeg als familie aan de bel.

 

24. Aandacht



Welke kant gaat het op met uw gezondheid? Omdat we het niet per se kunnen voelen van dag tot dag, weten de meeste mensen niet of ze mettertijd gezonder of zieker worden. Omdat symptomen vaak het laatste zijn dat verschijnt in het ziekteproces, is hoe je je voelt geen goede indicator van hoe gezond je bent. Hoe je lichaam functioneert is een veel betere manier om te vertellen of uw gezondheid aan het groeien of verslechteren is. Heb hier aandacht voor.

 


productzoeker menopauze


 

25 Mobiel bellen



Gebruik een headset! Stop met het wiegen van de telefoon tussen uw oor en schouder.
Als u eenmaal een headset gebruikt, zult u het geweldig vinden en dat geldt ook voor uw ruggengraat en zenuwstelsel. Uw houding zal ook beter zijn.

 

26 Gemakkelijk meer bewegen



Maak er een dagelijkse uitdaging van om manieren te vinden om te bewegen. Neem de trap als u de keuze hebt tussen dat en roltrappen of liften.
Ga meer wandelen met de hond; speel actieve spelletjes met je kinderen; doe een balspel met vrienden; maai het gras. Alles wat uw ledematen beweegt is niet alleen een fitness tool, het is ook een stress buster. Denk aan ‘bewegen’ in kleine tijdsintervallen. Het hoeft geen uur in de sportschool te zijn of een 45 minuten durende aerobic dansles of tai chi of kickboksen.
Ben je daar wel klaar voor, helemaal geweldig. Ondertussen, beweeg meer.

 


Een breed gamma sportartikelen/apparatuur voor thuisgebruik, klik hier


27. Stress busters



Stress busters komen in vele vormen. Een vaak aanbevolen techniek is ‘positief denken’.
Spendeer 30 minuten per dag aan iets wat je leuk vindt. Neem een een warm bad; ga wandelen op het strand of in een park; lees een goed boek; bezoek een vriend; speel met je hond; luister naar rustgevende muziek; kijk naar een grappige film. Neem een massage, een gezichtsbehandeling of een knipbeurt. Mediteer. Tel tot tien voordat je humeur geïrriteerd raakt. Vermijd zoveel als mogelijk negatieve mensen. Zo ga je gezonder leven! “Denk aan roze wolken… en zweef erop.”

 

28. Positief denken



Houd een positieve mentale kijk Er is een duidelijk verband tussen goed en gezonder leven en een vrolijke kijk op het leven. “Je kunt niet ongelukkig zijn als je lacht of zingt. Onthoud: het is niet de stress – het is je reactie erop die telt!!!”

Kundalini yoga is een vorm van yoga waarbij gezang, ademhalingsoefeningen en repetitieve houdingen worden gebruikt. Het doel is om je Kundalini energie te activeren. Dit is een spirituele energie waarvan gezegd wordt dat die zich aan de basis van je ruggengraat bevindt … Soms wordt de beoefening ook wel “yoga van bewustzijn” genoemd. Wil je hier meer over weten?

 

29. Voldoende slaap



Zorg voor 6 tot 8 uur goede en gezonde slaap. Herstellende slaap is de sleutel tot een goede gezondheid. Als je niet goed slaapt, kijk dan naar je gewoonten. Haal de TV uit de slaapkamer of zet de TV en je computer tijdig uit. Leg je smartphone weg. Lees een positief boek. Schrijf in je dagboek. Drink rustgevende thee. Vermijd cafeïne.

 

30 Verouderingsproces



De manier waarop je tegen het verouderingsproces aankijkt, of het positief of negatief is, zal invloed hebben op de kwaliteit van het ouder worden. Degenen die vechten tegen het ouder worden, worden beter oud. Begin met sporten, het is nooit te laat om te beginnen. Houd een positieve houding. Wees sociaal door bezig te blijven en
plezier te hebben met regelmatig geplande activiteiten. Zoek gezelschap van vrienden en familie, zoek nieuwe hobby’s en interesses.
Een gezond functionerend zenuwstelsel om te controleren en te coördineren hoe je lichaam functioneert en om je immuniteit op peil te houden is altijd een goed idee, ongeacht je leeftijd.

 

 

Lees ook ons blog : yoga-de-voordelen-voor-gezondheid-en-welzijn

(72)